Accu bijna ten einde met vreemd verschijnsel

Gestart door GeertG, 29-12-2008 16:17:53

Vorige topic - Volgende topic

GeertG

Ik open toch maar een nieuw topic hoewel het misschien later in een bestaand topic kan.....

Gisteren en vandaag 's ochtends de auto moeten aanduwen omdat het ernaar uitziet dat de accu het zo goed als begeven heeft.  :evil: Ten minste daar lijkt het op  ::)
Even duwen en hij sloeg gelijk aan trouwens. Vervolgens een extra blokje om en gisteren en vandaag nog paar keer gestart wat dan steeds erg moeizaam gaat (net alsof die niet wil, maar toch vrij snel aan).
Heb altijd begrepen dat slechte accu's juist het loodje leggen in een koude periode dus dat is niet zo raar.

Accu zit er nu (ik dacht) 4 jaar in. Is dit een normale levensduur ?  :eusa_think:

Toch een raar bijverschijnsel. Nadat de wagen dus moeilijk aanslaat moet ik steeds de code van de radio weer ingeven. Volgens mij is dat wanneer deze dus helemaal geen spanning meer krijgt. Wanneer dit het geval is lijkt het me dat aanslaan van de auto helemaal niet meer zou moeten kunnen maar dat lukt nu dus wel al een paar keer.

Iemand een idee of dit voor mij vreemde verschijnsel (dat ie toch weer start maar code van radio vraagt) iets met het leegraken van de accu te maken heeft ?  :eusa_think:
Of is de levensduur van de accu gewoon verstreken en moet er een nieuwe in ? (Heb geen eenvoudige multimeter dus meten gaat helaas nu even niet......... :-\)

LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Marc O.

Volgens mij zouden accu's normaal gesproken wel wat langer moeten kunnen meegaan dan 4 jaar, maar zoals ze in Tilburg al zeggen: "ge wit oit noit nie". Kortom, effe laten doormeten bij de dealer. Met een beetje mazzel krijg je een betere accu van ze dan Joris heeft gekregen ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

GeertG

Ik dacht ook langer......
Trouwens geen Volvo-accu en niet dealer onderhouden dus wellicht ander doormeetadresje vinden.
(wijlen NBP V70R LPi)

elmarconi

Citaat van: GeertG op 29-12-2008 16:17:53
Toch een raar bijverschijnsel. Nadat de wagen dus moeilijk aanslaat moet ik steeds de code van de radio weer ingeven. Volgens mij is dat wanneer deze dus helemaal geen spanning meer krijgt. Wanneer dit het geval is lijkt het me dat aanslaan van de auto helemaal niet meer zou moeten kunnen maar dat lukt nu dus wel al een paar keer.

Door het starten trek je de laatste milli-ampere's uit een matige accu, accuspanning valt helemaal omlaag, je antidiefstalbeveiliging van je radio wordt daardoor getriggerd.
De kou helpt niet, de olie is dan ook nog dikker, etc...

Ervaringsdeskundige, die de code ook al veel te vaak heeft moeten intoetsen.

--
Autogas Inside . . .

thuur

Het zou zomaar kunnen dat er b.v. een cel defect is(typische spanning is dan rond de 10 volt met uitgeschakelde motor). Maar de accu kan ook slecht behandeld zijn: een startaccu wordt het liefst flink belast (starten) en dan meteen volgeladen (wat weer ca. 15 minuten rijden kost). Dus lekker de radio aan als je de auto wast, korte stukken rijden e.d. zijn niet bevorderlijk voor de levensduur. Ook een lege accu waar vorst overheen geweest is, is meestal afgeschreven.

Behandel je een accu netjes, dan gaat ie toch zo'n 6 - 7 jaar mee. En pech kun je altijd hebben.

En houd je deurlampjes (CV) e.d. in de gaten. Check ook de diverse topics over lekstroom meten.

Gr ;)

johan283

Voltmeter is een must om een goede diagnose te stellen ...... Ik ben ondertussen ervaringsdeskundige  :evil:

GeertG

Citaat van: elmarconi op 29-12-2008 17:44:40

Door het starten trek je de laatste milli-ampere's uit een matige accu, accuspanning valt helemaal omlaag, je antidiefstalbeveiliging van je radio wordt daardoor getriggerd.

Dus laatste milli-ampere's kunnen tegelijk genoeg zijn om antidiefstalbeveiliging van radio te triggeren en dan toch de motor nog aan te krijgen ?  ::) ::) ::)
Want dat is wat gebeurt (niet de 1e keer 's ochtends maar de volgende starts gedurende de dag)...........
Vind ik toch vreemd  :eusa_shifty:

Citaat van: thuur op 29-12-2008 19:03:07
Het zou zomaar kunnen dat er b.v. een cel defect is(typische spanning is dan rond de 10 volt met uitgeschakelde motor). Maar de accu kan ook slecht behandeld zijn: een startaccu wordt het liefst flink belast (starten) en dan meteen volgeladen (wat weer ca. 15 minuten rijden kost). Dus lekker de radio aan als je de auto wast, korte stukken rijden e.d. zijn niet bevorderlijk voor de levensduur. Ook een lege accu waar vorst overheen geweest is, is meestal afgeschreven.

Behandel je een accu netjes, dan gaat ie toch zo'n 6 - 7 jaar mee. En pech kun je altijd hebben.

En houd je deurlampjes (CV) e.d. in de gaten. Check ook de diverse topics over lekstroom meten.

Gr ;)

Krijg je na aanduwen en inderdaad goed doorrijden een accu met een defecte cel vervolgens toch zover dat ie net weer wil starten ? Moet toch niet kunnen....... :eusa_think:

Deurlampjes (vooral die achterin) heb ik gecheckt (en voor vannacht schakelaar uitgezet). Dus ben benieuwd of dat morgenvroeg nog wat uitmaakt. Ook radio voor zekerheid uitgezet.
Kan me voorstellen dat de accu de afgelopen jaren toch behoorlijk wat voor kiezen heeft gehad. Geregeld zijn er kleine stukjes bij (vooral thuis-school) waar die wat te lijden van heeft.
Aan dat autowassen met radio aan kan het in ieder geval niet liggen  :eusa_whistle:

Citaat van: johan283 op 29-12-2008 19:15:00
Voltmeter is een must om een goede diagnose te stellen ...... Ik ben ondertussen ervaringsdeskundige  :evil:

OK, dan weet ik wat te doen morgen. Op zoek naar een voltmetertje (toch voor een paar euro in de Hornbach  ::)) en wat meten en topics lezen.

Dank voor tips !
(wijlen NBP V70R LPi)

)()()sT

Bij mijn pa gaf de accu 2 weken geleden ook de geest. Ik had er toen nog datum montage opgeschreven; mei 2004. Hij heeft het dus ook bij hun niet echt lang volgehouden.
Debet daaraan is bij hun natuurlijk ook veel stilstaan, kortere ritjes en dan geeft ie met de kou de geest.

Valt mij bij deze forse kou trouwens ook op dat mijn Volvo-accu ook "moeite" heeft; startmotor draait minder snel als bij warmte.

gerardgrobben

Citaat van: GeertG op 29-12-2008 21:35:30
Citaat van: elmarconi op 29-12-2008 17:44:40

1.........Dus laatste milli-ampere's kunnen tegelijk genoeg zijn om antidiefstalbeveiliging van radio te triggeren en dan toch de motor nog aan te krijgen ?  ::) ::) ::)
Want dat is wat gebeurt (niet de 1e keer 's ochtends maar de volgende starts gedurende de dag)...........
Vind ik toch vreemd  :eusa_shifty:

2.......OK, dan weet ik wat te doen morgen. Op zoek naar een voltmetertje (toch voor een paar euro in de Hornbach  ::)) en wat meten en topics lezen.

Dank voor tips !
1.
tijdens het starten dondert de spanning op de rest van het systeem im mekaar , tot onder de grensspanning die de radio nodig heeft om je diefstalbeveiliging te onthouden. Die wordt dus gewist. Niks vreemds aan..
Als al je buren in de zomer alle kranen openzetten om de tuin te sproeien krijg jij dorst...

2 .  als je mazzel hebt doet-ie het redelijk, als je pech hebt kun je beter met een natte vinger meten..

nogmaals : in de Nernstvergelijking die de accuspanmning berekent vanuit chemisch perspectief zit de temperatuur als boosdoener.
Of een nieuwe accu erin, of een andere auto gebruiken totdat de dooi weer intreedt...
Ik las net dat dit de eerste schaats-tijd is sinds 2003, dus de accuboeren hebben eindelijk weer een "goeie winter"
tuba or not tuba, that's the question

GeertG

Niet gemeten maar op veler advies een nieuwe accu vandaag gekocht.
Rondje gebeld en wat verdere inlichtingen gewonnen (merk, de AH's e.d.) en toch voor Varta 60 AH gegaan (zat nu dus een Varta B-merk in).
Niet via de dealer maar via via  ;)

Starten ging vanochtend dus niet en verder startte die vandaag mer de nieuwe accu beter als de laatste dagen (gelukkig ook maar  ;D)

(en toch maar eens rondkijken voor een beetje goede multimeter tegen een redelijke prijs....)
(wijlen NBP V70R LPi)

johan283

Citaat van: GeertG op 30-12-2008 17:23:53
Rondje gebeld en wat verdere inlichtingen gewonnen (merk, de AH's e.d.) en toch voor Varta 60 AH gegaan (zat nu dus een Varta B-merk in).

Starten ging vanochtend dus niet en verder startte die vandaag mer de nieuwe accu beter als de laatste dagen (gelukkig ook maar  ;D)

(en toch maar eens rondkijken voor een beetje goede multimeter tegen een redelijke prijs....)

Je moet toch even de laadspanning meten van de dynamo en de lekstroom, om e.e.a. verder uit te sluiten Dus mulitmeter is dan wel handig

GeertG

Citaat van: johan283 op 31-12-2008 12:05:21
Citaat van: GeertG op 30-12-2008 17:23:53

Je moet toch even de laadspanning meten van de dynamo en de lekstroom, om e.e.a. verder uit te sluiten Dus mulitmeter is dan wel handig

Je hebt helemaal gelijk.
Ben alleen nog geen multimeter gaan halen (of lenen).

Vanochtend, ondanks aardige vorst, geen centje pijn bij het starten.  :D

*edit:
Wel trouwens gisteren voor het wisselen (oude tegen nieuwe accu) en voor het proberen te starten in de ochtend de radio geprobeerd die het gewoon deed. Vervolgens lukte starten niet en toen vroeg de radio om de code. Dus eerdere beweringen klopten helemaal  :eusa_clap:

(wijlen NBP V70R LPi)

Adrie1983

Bij mijn 850 sedan trok hij de accu leeg d.m.v een niet goed werkende elektrische antenne.