pnp switch?? Hoe verder

Gestart door desi61, 30-12-2008 23:49:44

Vorige topic - Volgende topic

desi61

Beste 850'ers,

Af en toe (bij koud weer, dus nu  :eusa_dance:)  knippert er een oranje pijl op het display en rijdt de auto in 2de of 3de versnelling weg.
Gaat om een 850 2.5 20V automaat uit '94.
Zoektocht in eerdere topics levert een defecte pnp schakelaar op en de daarbij vermelden klachten komen dus overeen.
Waar zit de pnp, is hij zelf te vervangen en op basis van welke meetpunten moet hij worden afgesteld.
Ik las dat konniekip een beschrijving en foto's had gemaakt maar kan het nergens terugvinden. Iemand een idee waar?
Groetjes Jelle.

desi61

Thanks Ludo,
deze zocht ik en kon hem niet vinden.
Ga meteen een bestellen en dan de handen uit de mouwen.
Kun je trouwens schade oplopen aan de automaat als je er nog mee gereden hebt?

Enuh, waarom openbaart deze storing zich altijd als het koud is? Heeft het met de dikte van de olie te maken?

Groet Jelle.

mehn

Citaat van: desi61 op 31-12-2008 10:24:59
Enuh, waarom openbaart deze storing zich altijd als het koud is? Heeft het met de dikte van de olie te maken?

Dat is een goede vraag, ik heb er zelf ook nog steeds last van met dit weer.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

De switch is een schakelaar. Iedere schakelaar is zelfreinigend en als ik me niet vergis zit de PNP switch vol met vet. In de kou zijn veertjes en vet (vooral ter bescherming van de contacten tegen oxidatie) niet op hun best (stug). Zodra je de schakelaar bedient, wordt het contact dus niet mooi schoon geveegd omdat de schakelaar niet optimaal werkt.

Als deze theorie klopt dan zou het helpen om b.v. 2x de pook op en neer te halen voordat je start met deze temperathuuren.

Gr 8)

desi61

Ga dit toch eens proberen en  misschien ligt er wel ergens een oplossing te wachten.
Nu heb ik niets tegen preventief vervangen maar wisselen we de pnp switch misschien niet te vaak onnodig??
Als het probleem zich alleen openbaart bij winterse temperaturen kunnen we 2 dingen proberen nl;
emigreren naar Suriname  :eusa_dance: :eusa_dance:
of misschien de schakelaar isoleren  :eusa_think: :eusa_think:

Al een 3-tal dealers gebeld maar niemand heeft een pnp op voorraad.
Heeft iemand misschien een reserve die in de aanbieding kan?

Groet Jelle.

thuur

Citaat van: desi61 op 31-12-2008 11:28:06
Nu heb ik niets tegen preventief vervangen maar wisselen we de pnp switch misschien niet te vaak onnodig??

We lezen je bericht wel weer als je stilvalt in Italie..

Gr ;D

Racingbrick

Ga dit toch eens proberen en  misschien ligt er wel ergens een oplossing te wachten.
Als het probleem zich alleen openbaart bij winterse temperaturen kunnen we 2 dingen proberen nl;

Groet Jelle.

Estate Services heeft ze altijd in voorraad.... en is daar nog goedkoop mee ook..

JaapT-5

Citaat van: Racingbrick op 31-12-2008 12:14:44

Groet Jelle.

Estate Services heeft ze altijd in voorraad.... en is daar nog goedkoop mee ook..
Estateservices verkoopt de pnp-schakelaar die is gemaakt door Scantech de 'originele' zou leverbaar zijn, weet niets over de voorraad.
Niet iedereen is even tevreden over de imi- scantech.
In mijn auto zit de Estateservices-scantechschakelaar. De schakelaar werkt uitstekend.
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

desi61

Estateservice dus.
Goed, zal eens even op zoek en 1 bestellen. Waarschijnlijk goedkoper dan emigratie  :eusa_whistle:

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet Jelle.

desi61

Hierbij alvast iedereen een gezond, vreugdevol en storingsvrij 2009 toegewenst  :eusa_boohoo:

Goed,
vrijdag bij Estate services een nieuwe pnp switch gehaald en meteen maar even een benzinefilter meegenomen.
Naar de prijzen te zien snap ik waarom hij verkozen wordt boven een dealer.
Met behulp van konniekip zijn beschrijving op het forum viel het gelukkig allemaal mee. Behalve de multistekker.
Zat zo vast ale een huis en durfde niet al te veel geweld te gebruiken.
Automaat schakelt weer als tevoren, knipperende pijl is weg en achteruitrijlichten leven ook weer.
Hij start echter niet in de "N" maar dat deed hij volgens mij nooit  :eusa_think:
Alles werkt dus weer als vanouds.
Meteen het benzinefilter nog even vervangen na 3 weken terug de pomp te hebben vernieuwd.
Alle storingen uitgelezen en waar nodig gereset. Heb ook meteen het servicelampje maar even gereset.
Kortom, een goed begin van het nieuwe jaar.

Iedereen bedankt voor zijn reactie, en konniekip met zijn reportage over de pnp.

Groetjes Jelle.

Ludo

de motor moet ook in N starten.
als dat niet het geval is, is de schakelaar niet goed afgesteld.

desi61

Ludo,

moet je hem afstellen door de hefboom te verplaatsen via de 2 sleufgaten?
Ik had hem nl op de oude contouren van de bouten weer gemonteerd.

Groet Jelle.

Ludo

ik heb hetzelfde gehad, ook teruggeplaatst op de oude plaats aan de hand van de afduiding.
starte ook niet in N, en de bak kreeg vreemde kuren.
er is een tooltje voor, zoals in het topic van konniekip. (staat op de 1é afbeelding rechtsonder)
ik heb het bij de dealer daarmee laten afstellen, met een vergrootglas was duidelijk zichtbaar dat de schakelaar amper een milimeter versteld moest worden om goed te functioneren.

desi61

Ludo,
domme vraag maar als ik hem verstellen moet, zal ik toch alle andere componenten weer moeten verwijderen zoals luchtfilterbak en accu. Als je hem dan versteld hebt kun je toch geen test start maken  :eusa_think: zonder eerst alles weer te monteren.

groet Jelle.