Stroef begin bij intrappen rempedaal

Gestart door VolvoDeMio, 02-01-2009 00:33:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

VolvoDeMio

Laatst bij een Volvogarage geweest met de vraag om de auto op belangrijke punten na te lopen.
Daar werd me verteld dat het met de remwerking niet helemaal goed zat.
En dan niet schijven of blokken, maar vacuümpomp of rembekrachtiger.
(en de slang ertussen denk ik dan).
De monteur had tweemaal hard op het rempedaal getrapt, en de tweede keer was ie harder of stond ie hoger (weet ik niet meer)

Ik vind de remwerking voldoende (en ook de apk vond dat0 al zal ik hier nog eens naar kijken.

Waar ik me wél aan stoor is dat sinds dat moment het intrappen van het rempedaal anders aanvoelt.
Bij het intrappen gaat het allereerste stukje (2cm?) vrij stroef (om vervolgens soepel verder te gaan en remdruk op te bouwen).

Wat zou dit kunnen zijn?
Zelf dacht ik aan beschadiging van het rubber in de remcylinder doordat het pedaal heel diep ingetrapt is geweest bij de test, en verder is gekomen dan gebruikelijk (en op minder glad deel terecht is gekomen).

-D©©©L-

En hoe voelt dit aan als je de remmen intrapt met een stilstaande motor (zonder rembekrachtiging). Natuurlijk moet je dan harder trappen maar gaat ie dan wel soepel en gelijkmatig ?
Over watvoor motor hebben we het eigenlijk ?

)()()sT

Diesel ;)

Heeft dit te maken met die vacuümpomp die je ook vaak bij de TDI's hoort tikken?

VolvoDeMio

Citaat van: )()()sT op 09-01-2009 14:40:44
Diesel ;)

Heeft dit te maken met die vacuümpomp die je ook vaak bij de TDI's hoort tikken?

T-5D idd.
Vacuümpomp is vernieuwd, geen getik (ken het geluid van mijn vorige tdi)


Citaat van: -D©©©L- op 09-01-2009 14:31:59
En hoe voelt dit aan als je de remmen intrapt met een stilstaande motor (zonder rembekrachtiging). Natuurlijk moet je dan harder trappen maar gaat ie dan wel soepel en gelijkmatig ?
Over watvoor motor hebben we het eigenlijk ?

Dan voelt het iets anders aan.
Er is eerst plm. 1 cm loze slag (tot soort aanslag),
vervolgens 'loze' slag van plm. 0,5 cm (tot minder duidelijke aanslag),
en vervolgens de drukopbouwslag die gelijkmatig aanvoelt.

VolvoDeMio

#4

Bij het intrappen gaat het allereerste stukje (2cm?) vrij stroef (om vervolgens soepel verder te gaan en remdruk op te bouwen).

Alsof je meteen begint met het opbouwen van remdruk, terwijl 2 cm verder blijkt dat dat niet het geval is omdat het dan weer soepel gaat.

VolvoDeMio

Oh, en remvloeistof blijft op peil, dus remcylinder zou goed moeten zijn?

VolvoDeMio

En opgelost.

Er bleek (een minimale hoeveelheid) lucht in de leidingen te zitten.