Automaat demonteren en weer monteren. (how to??)

Gestart door arjenT5R, 03-01-2009 00:52:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

arjenT5R

#15
Citaat van: -D©©©L- op 04-01-2009 23:23:44
Citaat van: arjenT5R op 04-01-2009 21:39:06
Btw:

nog niet zo lang geleden bak flush gedaan van zo'n 10 liter
en er kwam nu toch weer smerige zooi uit en aan de magnetische plug zat
toch ook wel wat ijzergruis en heel fijn schraapsel.
Is dit normaal bij een automaat?
De achterruit versnelling is ook al lurp.....
zijn dit voortekenen van een bak die binnenkort in de puin loopt?
In de D schakeld en rijdt ie prima

Hoe groot was de "bult" die aan de magnetische plug zat ? 

Het was niet echt veel ofzo hooguit een milimeter
maar vind het zo apart want heb um hooguit 3kkm geleden nog gespoelt

en de filters in de bak kun je die schoonmaken of wordt dat wisselen?
en is dat veel werk en hoe kom ik er bij?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

-D©©©L-

Als je in die mm het vijlsel kan zien zitten is er wel wat mis. Ik heb er bij een goed werkende bak na ca 15.000 km net een heel klein zwart laagje op zitten.
Filters zijn in pricipe wisselbaar, normaal gesproken laat je dat door een Automaten specialist doen. (de boer in staphorst bijvoorbeeld). 

arjenT5R

Citaat van: -D©©©L- op 05-01-2009 00:21:04
Als je in die mm het vijlsel kan zien zitten is er wel wat mis. Ik heb er bij een goed werkende bak na ca 15.000 km net een heel klein zwart laagje op zitten.
Filters zijn in pricipe wisselbaar, normaal gesproken laat je dat door een Automaten specialist doen. (de boer in staphorst bijvoorbeeld). 

Dus beter op zoek naar een andere bak?
De olie die er uit kwam had wel iets van
een lichte zilvere tint... denk toch dat ie een eind overleden is.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

JayJ

Een zilveren kleur is niet goed in mijn opinie, er gaat in deze bak rode ATF olie of andere? Ik weet bij de nieuwere automaten is het rode ATF.

Citaat van: -D©©©L- op 04-01-2009 23:29:31
Citaat van: arjenT5R op 04-01-2009 19:32:42
Citaat van: Sbv op 04-01-2009 19:26:45
Citaat van: JayJ op 04-01-2009 19:24:55
Ik zie op de foto trouwens dat ze het stuurhuis losgemaakt hebben van het subframe, ik vind het makkelijker om de stuurstang los te maken in het kniestuk. Hier zit 1 boutje in (rikrak 10 gebruik ik er voor). Als je dit doet zorg er dan voor dat het stuur in de middenstand staat en blijft staan anders kom je in de knoei met een eventuele stuurairbag.

PS
Ik moet morgen ook weer een versnellingsbak demonteren voor de 2e keer, de handbak van een XC70 heel fijn.
Foto is geleend van DCCCL(Marco) volgens mij

Klopt ik heb zelf het stuurhuis ook al los gemaakt
goeie tip maar helaas al te laat  ;D

Je zal het subframe toch moeten laten zakken. Als je het stuurhuis op het subframe laat zitten, dan mag je aan de kant van de pomp de leidingen loshalen. Waarom zo moeilijk doen ? het stuurhuis kan je zo ophangen met twee ijzerdraadjes. Uitlijnen moet je toch.

Bij alle versnellingsbakken die ik tot nu gedaan heb, heb ik alleen de stuurstang losgemaakt boven het kniestuk en nooit geen problemen gehad met leidingen die stuk gingen. Als je de 2 subframe bouten aan de rechterkant 10mm losdraaid heb je voldoende speling om het subframe met stuurhuis en al te laten zakken, bij de bakken die ik gedaan heb tenminste. Net als de XC70 handbak die ik vandaag voor de 2e keer gedemonteerd heb.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

arjenT5R

naja weten we dat voor de volgende keer toch
heb het blok al laten zakken vanavond los bouten en er van onder vissen.  :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

Nou hij is er van onder iedereen bedankt voor de tips  :)
Nou nieuw bakje vinden en terug steken (eerst kering vervangen niet te vergeten)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

beunmaat

als je mij toch ook niet had.....dan zat je bak er nog onder, en liep jij te vloeken en met dingen te gooien :D

elianmars

Citaat van: beunmaat op 05-01-2009 23:38:00
als je mij toch ook niet had.....dan zat je bak er nog onder, en liep jij te vloeken en met dingen te gooien :D

Ja, ja, allemaal leuk en aardig, maar kom nou maar met die foto's  :eusa_snooty:





;D ;D ;D ;)

beunmaat

#23
Citaat van: elianmars op 05-01-2009 23:39:25
Citaat van: beunmaat op 05-01-2009 23:38:00
als je mij toch ook niet had.....dan zat je bak er nog onder, en liep jij te vloeken en met dingen te gooien :D

Ja, ja, allemaal leuk en aardig, maar kom nou maar met die foto's  :eusa_snooty:







;D ;D ;D ;)

zie "de neppert" :P

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,30499.0.html

elianmars

Citaat van: beunmaat op 06-01-2009 00:29:35
Citaat van: elianmars op 05-01-2009 23:39:25
Citaat van: beunmaat op 05-01-2009 23:38:00
als je mij toch ook niet had.....dan zat je bak er nog onder, en liep jij te vloeken en met dingen te gooien :D

Ja, ja, allemaal leuk en aardig, maar kom nou maar met die foto's  :eusa_snooty:







;D ;D ;D ;)

zie "de neppert" :P

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,30499.0.html

Ik heb ze daar al zien staan  :)

JayJ

Goed bezig man, respect dat je dit gedaan hebt. En nog op de grond ook!! Ik heb de XC70 waar ik mee bezig was voor +75% klaar. Oefening baart kunst blijkt maar weer.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

arjenT5R

ja natuurlijk hoe vaker je het doet hoe beter je het onder de knie krijgt
en hoe sneller je het ken, ervaren volvo monteur draait er wss zijn hand niet voor om.

Heb bij marc nieuw bakje gehaald, als er nog montage tips zijn dan hoor ik het graag?

Grts
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

Zit er toevallig verschil in de stekkers van de snelheids sensor van een T5 automaat uit 94
en een R uit 96 voor zover iemand dit weet of op kan zoeken?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

JayJ

Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

arjenT5R

je moet natuurlijk wel m'n blog bijhouden he  ;)
Ik ben al weer ruim een week aan het cruisen  :D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!