Automaat demonteren en weer monteren. (how to??)

Gestart door arjenT5R, 03-01-2009 00:52:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjenT5R

Ik wil morgen mijn automaat er af gaan halen om de krukas kering aan die kant
te vervangen. Nou heb ik bij mijn ex 440 de handbak wel eens vervangen
maar nou lijkt een automaat mij wat delicater en ik wilde eigenlijk even weten
of er mischien een how to is, of mischien dingen die echt wel of echt niet kunnen/mogen
bij de automaat verwijdering.

Ik heb al een vadis print en het ziet er best ingewikkeld uit
het enige topic wat ik over een automaat wissel ken vinden is deze:   http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,13118.0.html

Aangezien mijn ervaringen met de roffel te opzichte van de 440
toch altijd een beetje tegenvallen van hoe simpel het kan zijn
wilde ik toch even informeren ben nu al vaak zat tegen de lamp gelopen  :eusa_silenced:

Grts arjen

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!


Turbo-Geek

#2
Niet grappig zo'n klus ...
Ik herinner me dat elsossa (die met die Dukes of Hazard look 850) het samen met een ander forumlid heeft gedaan. Wellicht kan hij ook informatie en tips geven.
Zij waren 1 complete dag mee bezig meende ik.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Racingbrick

Dealer wilde hem 1,5 dag hebben voor die klus...

JayJ

Als je me je chassisnummer geeft kan ik morgen op werk wel even alles opzoeken in VIDA, we hebben volledig toegang tot alles. Kan het zo naar je toe mailen als je wil. Ik denk dat 1,5 dag van de dealer wel klopt, ik heb van mijn 850 de handbak er 2 keer achter weg gehaald en met montage en uitlijnen heb ik ongeveer 1 werkdag nodig. Automaat is iets meer werk.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

arjenT5R

#5
Citaat van: JayJ op 04-01-2009 16:45:00
Als je me je chassisnummer geeft kan ik morgen op werk wel even alles opzoeken in VIDA, we hebben volledig toegang tot alles. Kan het zo naar je toe mailen als je wil. Ik denk dat 1,5 dag van de dealer wel klopt, ik heb van mijn 850 de handbak er 2 keer achter weg gehaald en met montage en uitlijnen heb ik ongeveer 1 werkdag nodig. Automaat is iets meer werk.

Bedankt voor het aanbod heb het zelf ook uit vadis ben onderhand al begonnen
ben tot nu toe nog niet echt problemen tegengekomen behalve dop 36 dan  ;D
Die 1,5 dag zou wel eens goed kunnen kloppen heb nog niet eens de bak er van onder en ben
toch al wel 5 uurtjes aan het knutselen geweest.



Deze moet er ook af om bij de kering te komen
wie weet wat voor bouten dit zijn? En wat voor sleutel ik daar voor nodig heb?

Citaat van: -D©©©L- op 04-01-2009 10:39:34
Kan je hier wat mee ? http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15880.msg297822.html#msg297822

Nou dankjewel heb ik toch een beetje in grote lijnen een idee heb zelf geen brug  ;D
en even over die koppel omvormer welk gat moet ik precies gebruiken om die torx los te draaien?
Ik ben al een aardig eind maar ben ze nog niet tegen gekomen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

JayJ

#6
Als je maar oplet dat bij het weghalen van de bak dat de koppelomvormer blijft zitten anders wordt het zo'n kliederboel. :D

Die bouten in het vliegwiel bedoel je? 1/2 inch luchtsleutel Dop 17 twaalfkant meen ik me te herinneren.
Ik draai de torx (6 stuks) van de koppelomvormer altijd los via het gat van de startmotor als deze aan de voorkant zit van het blok, is wel zo makkelijk, hoef je niet boven je hoofd te sleutelen.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

arjenT5R

Citaat van: JayJ op 04-01-2009 19:13:46
Als je maar oplet dat bij het weghalen van de bak dat de koppelomvormer blijft zitten anders wordt het zo'n kliederboel. :D

Die bouten in het vliegwiel bedoel je? 1/2 inch luchtsleutel Dop 17 twaalfkant meen ik me te herinneren.

Oh oke merci ze zien dr zo maf uit  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

JayJ

Ik zie op de foto trouwens dat ze het stuurhuis losgemaakt hebben van het subframe, ik vind het makkelijker om de stuurstang los te maken in het kniestuk. Hier zit 1 boutje in (rikrak 10 gebruik ik er voor). Als je dit doet zorg er dan voor dat het stuur in de middenstand staat en blijft staan anders kom je in de knoei met een eventuele stuurairbag.

PS
Ik moet morgen ook weer een versnellingsbak demonteren voor de 2e keer, de handbak van een XC70 heel fijn.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

Sbv

Citaat van: JayJ op 04-01-2009 19:24:55
Ik zie op de foto trouwens dat ze het stuurhuis losgemaakt hebben van het subframe, ik vind het makkelijker om de stuurstang los te maken in het kniestuk. Hier zit 1 boutje in (rikrak 10 gebruik ik er voor). Als je dit doet zorg er dan voor dat het stuur in de middenstand staat en blijft staan anders kom je in de knoei met een eventuele stuurairbag.

PS
Ik moet morgen ook weer een versnellingsbak demonteren voor de 2e keer, de handbak van een XC70 heel fijn.
Foto is geleend van DCCCL(Marco) volgens mij

arjenT5R

Citaat van: Sbv op 04-01-2009 19:26:45
Citaat van: JayJ op 04-01-2009 19:24:55
Ik zie op de foto trouwens dat ze het stuurhuis losgemaakt hebben van het subframe, ik vind het makkelijker om de stuurstang los te maken in het kniestuk. Hier zit 1 boutje in (rikrak 10 gebruik ik er voor). Als je dit doet zorg er dan voor dat het stuur in de middenstand staat en blijft staan anders kom je in de knoei met een eventuele stuurairbag.

PS
Ik moet morgen ook weer een versnellingsbak demonteren voor de 2e keer, de handbak van een XC70 heel fijn.
Foto is geleend van DCCCL(Marco) volgens mij

Klopt ik heb zelf het stuurhuis ook al los gemaakt
goeie tip maar helaas al te laat  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

Btw:

nog niet zo lang geleden bak flush gedaan van zo'n 10 liter
en er kwam nu toch weer smerige zooi uit en aan de magnetische plug zat
toch ook wel wat ijzergruis en heel fijn schraapsel.
Is dit normaal bij een automaat?
De achterruit versnelling is ook al lurp.....
zijn dit voortekenen van een bak die binnenkort in de puin loopt?
In de D schakeld en rijdt ie prima
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Turbo-Geek

Je kan er NIKS van zeggen, natuurlijk is een zo'n schoon mogelijke magnetische plug ideaal maar er zit altijd wel iets op.
Ik zou doen wat je doen kan (schoonmaken, verse olie, schone filters) en de bak terug monteren en zien waar het je leid.
Als de bak er op een bepaald moment mee nokt dan weet je iig wat je moet doen om hem te wisselen.

Kijk, als je een andere bak zou hebben liggen die aantoonbaar beter is dan is het nu een perfect moment om dat mee te pakken maar om de echte conditie van de bak te kunnen controleren zal de bak open moeten en dat is GEEN klusje voor een wel willende amateur die geen specialist is.

Wel petje af voor je mate van vlijt en dat je alles zelf aanpakt !
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

-D©©©L-

Citaat van: arjenT5R op 04-01-2009 21:39:06
Btw:

nog niet zo lang geleden bak flush gedaan van zo'n 10 liter
en er kwam nu toch weer smerige zooi uit en aan de magnetische plug zat
toch ook wel wat ijzergruis en heel fijn schraapsel.
Is dit normaal bij een automaat?
De achterruit versnelling is ook al lurp.....
zijn dit voortekenen van een bak die binnenkort in de puin loopt?
In de D schakeld en rijdt ie prima

Hoe groot was de "bult" die aan de magnetische plug zat ? 

-D©©©L-

Citaat van: arjenT5R op 04-01-2009 19:32:42
Citaat van: Sbv op 04-01-2009 19:26:45
Citaat van: JayJ op 04-01-2009 19:24:55
Ik zie op de foto trouwens dat ze het stuurhuis losgemaakt hebben van het subframe, ik vind het makkelijker om de stuurstang los te maken in het kniestuk. Hier zit 1 boutje in (rikrak 10 gebruik ik er voor). Als je dit doet zorg er dan voor dat het stuur in de middenstand staat en blijft staan anders kom je in de knoei met een eventuele stuurairbag.

PS
Ik moet morgen ook weer een versnellingsbak demonteren voor de 2e keer, de handbak van een XC70 heel fijn.
Foto is geleend van DCCCL(Marco) volgens mij

Klopt ik heb zelf het stuurhuis ook al los gemaakt
goeie tip maar helaas al te laat  ;D

Je zal het subframe toch moeten laten zakken. Als je het stuurhuis op het subframe laat zitten, dan mag je aan de kant van de pomp de leidingen loshalen. Waarom zo moeilijk doen ? het stuurhuis kan je zo ophangen met twee ijzerdraadjes. Uitlijnen moet je toch.