Aircopomp slaat heeeeeeel soms even aan.

Gestart door Roffeltje10, 05-01-2009 21:03:49

Vorige topic - Volgende topic

Roffeltje10

Even weer een vraagje ter bevestiging.
Mijn handmatig bediende aircoinstallatie werkt eigenlijk altijd naar behoren.
Hij koelt als het nodig is, maar zorgt bij lagere temperaturen ook altijd voor mooie droge ruiten.
Echter.....het valt mij op dat sinds de echte vorstperiode is begonnen ik steeds meer last krijg van vochtige ramen.
De voorruit wordt na verloop van tijd wel mooi droog maar de zijruiten en vooral de 2 achterste blijven zeer vochtig.
Nu is mij ook opgevallen dat de aircopomp nog maar zo nu en dan even inschakelt om na ongeveer 15 seconden weer uit te schakelen. (heeft dit te maken met de buitentemperatuur?)
Even ter informatie, de auto is onder de matten mooi droog, de kachel werkt naar behoren, al heb ik wel het idee dat hij op standje 2 meer warmte geeft dan op standje 4, de koelvloeistoftemperatuur loopt op bij stadsritten tot de helft, maar op de autosnelweg zakt hij iets terug tot net onder de helft.
De auto verloor elke keer wat koelvloeistof, maar dat lijkt nu verholpen te zijn door een nieuwe expansievatdop. (de oude was gescheurd)
Kan iemand mij geruststellen? ;D ;D ;D
Volvo 850 2.5i Sedan 10v G3 Sportsline
Saab 9000 2.3 Turbo
Volvo S40 1.8 G3
Volvo 850 Estate 2.3 T5

thuur

Alles wat je vertelt is volledig normaal, vooral het fenomeen achterste zijruiten (Estate dan). De auto is gewoon te groot, om al niet te spreken van het oppervlakte van die ruiten...

Dat de airco vaak in- en uitspringt kan duiden op een leeg systeem. Maar in deze temperathuuren mag je eigenlijk helemaal niet rekenen op je airco (zie instructieboekje).

Gr 8)

Roffeltje10

Dat de airco vaak in- en uitspringt kan duiden op een leeg systeem. Maar in deze temperathuur[ :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:/i] mag je eigenlijk helemaal niet rekenen op je airco (zie instructieboekje).

Gr 8)
[/quote]
Haha, grappig gevonden!!!!
Ik ben al weer wat geruster, ik vreeste namelijk een helse reparatie.
Bedankt (tempera)thuur.
Volvo 850 2.5i Sedan 10v G3 Sportsline
Saab 9000 2.3 Turbo
Volvo S40 1.8 G3
Volvo 850 Estate 2.3 T5

Theostek

Wanneer de temperatuur daalt! daalt ook de druk in het systeem.
Het fenomeen dat de airco af en toe aanslaat, kan ook liggen bij een te hoge druk.
Zoals thuur al zei mag je al niet rekenen op de airco! zeker niet in deze vorst omstandigheden.

Leeg zal het systeem denk ik niet zijn of te weinig want dan sloeg de airco niet aan.
Naar mijn gedachten is er iets anders aan de hand o.a. te hoge druk in het systeem, waardoor de airco aanslaat terwijl dit niet mag gebeuren.
Een defekte lage/hoge druk schakelaar.
De oorzaak van een te hoge druk kan zijn, verstopping in het systeem o.a bevroren vocht ergens in het systeem.

Stel ? dat de lage drukschakelaar defekt is!! die normaal de compressor moet uitschakelen, dan zal de airco werken...Na 15 seconden slaat de compressor af, dit wordt gedaan door de antirijpsensor op de verdamper, omdat er rijp (ijs) ontstaat op de verdamper.

Stel ? dat er een te hoge druk in het systeem aanwezig is, dan zal de lage drukschakelaar niet onder zijn lage druk waarde dalen om de compressor uit te schakelen.

De airco mag nu niet werken!
Ik geef je het advies om de airco "uit te schakelen"  het systeem kan echter open scheuren.

Laat een druk meting uitvoeren op het systeem, als de lage druk 2 bar of hoger aangeeft, is er een te hoge druk aanwezig.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

-D©©©L-

Ik meen dat een 850 geen anti-rijp sensor heeft. Kan het mis hebben, maar denk echt van niet.

thuur

Citaat van: -D©©©L- op 06-01-2009 00:48:56
Ik meen dat een 850 geen anti-rijp sensor heeft. Kan het mis hebben, maar denk echt van niet.

Normaliter niet. Uitzondering is de Deltamil installatie op de (voornamelijk vroege) 850's. Die heeft duidelijk een temp.gevoelig stuk metaal in de verdamper steken.

Gr ;)

Theostek

Dat zou kunnen kloppen, dat ligt er dan aan welke compressor gemonteerd is.
Compressors met een variabel slagvolume hebben geen anti rijp sensor, die met een vast slagvolume wel. Indien een blokventiel is gemonteerd (expansie klep) i.p.v. de orifice tube hebben de verdampers ook een antirijp sensor.

Als de hoge en lage druk dezelfde druk waarde aangeven en niet veranderen bij in werking zijnde airco dan is het regelventiel in de compressor kapot.

GeertG

Citaat van: thuur op 06-01-2009 01:23:14
Citaat van: -D©©©L- op 06-01-2009 00:48:56

Normaliter niet. Uitzondering is de Deltamil installatie op de (voornamelijk vroege) 850's. Die heeft duidelijk een temp.gevoelig stuk metaal in de verdamper steken.

Gr ;)

Even voor de leek:
Wanneer er dus een anti-rijp sensor aanwezig is, zou de airco niet kunnen werken bij lage temperathuren ?

En ik heb een Deltamill installatie (dus een goedwerkende en geen Volvo-kloemel :evil:) en mijn 850 is redelijk vroeg ('95).
Hoe zie ik dat die sensor ook daadwerkelijk aanwezig is ?

Meen ergens gelezen te hebben dat de airco's het niet meer doen wanneer themperatuur lager is dan 7°C. Maar wanneer ramen beslagen zijn bij die themperathuren jan de airco toch gebruikt worden om deze snel te ontwasemen ?
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

)()()sT

Ja, maar dan slaat de pomp niet aan. Ik kan hem nu ook op "ontwasemstand" zetten en gaat het aircolampje aan. De airco werkt echter niet en je hebt toch beslagen ramen.

thuur

Citaat van: GeertG op 06-01-2009 10:27:25

Dashboardkastje uitnemen. Je ziet dan een vierkant blokje met aan de ene kant 2 stekkers en de andere kant een 'draad' die door een zelfgemaakt gat het kachelhuis in gaat.

Gr ;)

Theostek

CiteerEven voor de leek:
Wanneer er dus een anti-rijp sensor aanwezig is, zou de airco niet kunnen werken bij lage temperathuren ?

En ik heb een Deltamill installatie (dus een goedwerkende en geen Volvo-kloemel ) en mijn 850 is redelijk vroeg ('95).

Meen ergens gelezen te hebben dat de airco's het niet meer doen wanneer themperatuur lager is dan 7°C. Maar wanneer ramen beslagen zijn bij die themperathuren jan de airco toch gebruikt worden om deze snel te ontwasemen ?

@GeertG,
Voor alle duidellijkheid, systemen met een Blokventiel of een compressor met een vast slagvolume hebben een anti-rijp sensor.
Deze sensor heeft zijn functie om de compressor uit te schakelen wanneer zich rijp vormt op de verdamper, en schakelt tijdelijk de compressor uit.
Deze sensor werkt NIET in de winter om het systeem uit te schakelen, daarvoor is de lage drukschakelaar in het leven geroepen bij deze systemen.

ECC systemen hebben geen lage druk schakelaar en ook geen anti rijp sensor, dat wordt elektronisch geregeld, dit is weer afhankelijk van de compressor die gemonteerd is.