bandendruk winterbanden

Gestart door jcr, 29-11-2008 20:22:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Methode

Volgens Vredestein (sic):

BANDENSPANNING VAN BREDE BANDEN EN BANDEN MET RF / XL

De adviesspanning voor "tuning maten" is steeds de maximale waarde (vollast) zoals de autofabrikant die opgeeft. Ook adviseren wij per 1 punt loadindex lager dan standaard montage, de bandenspanning met 10 kPa (0,1 bar) te verhogen. Heeft bijvoorbeeld uw auto als standaard een band met een loadindex 92 gemonteerd en u monteert nu een bredere band met een loadindex 89 (= 3 punten lager), dan moet u de maximale bandenspanning met 30 kPa (0,3 bar) verhogen.
Heeft u een RF (reinforced) of XL (extra load) band, dan moet de spanning met 40 kPa (0,4 bar) extra verhoogd worden.

Bandenspanning lage sectie banden

Lage-sectiebanden worden gekenmerkt door een relatief geringe zijkanthoogte. Wanneer de bandenspanning te laag is zal de lage zijkant snel het wegdek raken. Dit kan zelfs leiden tot de vernieling van de band en de velg.
Bij een band op juiste spanning is enkel het loopvlak in contact met het wegdek.

Voor lage-sectiebanden kiest u de waarde die wordt aangegeven voor volle belasting en hoge snelheden. Houd er ook rekening mee dat het draagvermogen van lage-sectiebanden soms lager is dan van de standaard banden. De bandenspanning moet dan verhoogd worden.

Bij hoge snelheidsbanden (V,W,Y en ZR) en bij lichtmetalen velgen wordt het gebruik van metalen ventielen aanbevolen. De flexibele schacht van rubberventielen kan op hoge snelheid gaan verbuigen en/of inscheuren, wat luchtverlies als gevolg kan hebben.
Eighthundredandfiftyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

zum Schluß das übliche Tralala