Nieuw leven voor een T-5

Gestart door jordyvane, 07-01-2009 21:45:38

Vorige topic - Volgende topic

jordyvane

Hoera! Vandaag de volvo maar eens mee naar t werk genomen om te kijken hoe het zich houdt. (en de sneeuw eindelijk eens te laten smelten die nog steeds op mijn dak en kofferbak lag! ;) )

Hij rookt ook niet meer zo absurd veel! Het is nog steeds koud natuurlijk, dus bij starten een hoop rook, maar als ie mooi warm is, geen rook meer bij optrekken e.d.... Alweer een beetje gerustgesteld!

T gaat lekker!
Ik heb een hekel aan bumperklevers, gisteren zat er weer een voor me!

johan283

netjes hoor, geeft zeker wel een goed gevoel  :eusa_dance:

jordyvane

Hmmmm.... Vandaag een afspraak in utrecht voor werk. Aangezien dit een mooi stukkie tuffen is, de volvo maar eens meegenomen in plaats van de leasebak. Resultaten zijn nog niet optimaal op de lange stukken...

Wie het weet mag het zeggen!

-Stuk file gehad, en bij bijna stationair rijden (alleen op de AT) en ineens een streepje gas, een dikke blauwe wolk uit de uitlaat.... Verder schone verbranding en geen wolken te zien, ook niet bij wegrijden stoplicht...
-Verlies vermogen turbo in de sportstand. Bij de ECON instelling, is de druk van de turbo ook bij opschakelen nagenoeg constant en sleurt ie hem door de toeren heen. Bij het gebruik van de sportstand ontstaan grote dippen in de druk, tot nagenoeg geen druk meer, en verlies van vermogen tot gevolg... In de econ stand kan ik m ook verder doorhalen dan in de sportstand...

Raar verhaal! Ben benieuwd waar dit aan kan liggen. Blauwe rook is natuurlijk olie, maar waarom dan alleen bij langzaam (langdurig) rijden? Blok loopt verder soepel rond, en doet zijn werk... ook die sportstand is apart. Moet toch juist verder doorgaan in toeren en langer vermogen houden? slang over het hoofd gezien misschien?!

V70geRwin

Olie damp na een poosje stationair kan een minder wordende turbo zijn (olie verzamelt zich tijdens stationair en komt er ineens mee uit als je weer gas geeft) of je klepsteelrubbers.

Je automaat is wel vreemd omdat zoals jij het omschrijft het gedrag van ECON/SPORT net omgekeerd is..

Ook vreemd dat je Turbo zo reageert op de verschillende standen van de bak.

Mijn oude mercedes heeft een vacuumaansluiting op de bak, als de volvo dit ook heeft zou het idd duiden op nog een vacuumprobleempje. Al blijft het vreemd dat het in de ECON stand allemaal gewoon goed gaat.

Haal je ongeveer dezelfde druk in beide standen van de bak?
Anders misschien een gescheurde slang die boven een bepaalde druk wel door de scheur open gaat en met lagere druk net niet?

jordyvane

sja... klepsteelrubbers had ik inmiddels ook gevonden, maar dat is wel een leuke opeatie zeg....

De druk is niet constant in de 2 standen. Bij econ houdt ie hem netjes op 3/4 met een hele lichte teruggang bij overschakelen. Wijzertje beweegt nauwelijks... In de sportstand zie je echter dat als ie fors in de toeren klimt en tegen het schakelmoment aanzit de druk fors terugloopt, naar half en daar ook niet weer vandaan opbouwt... overschakelen eindigt dan ook in een desillusie en niet in een ontzettende snelheidsverhoging! ;)

Qua vacuum heb ik alle slangen recent vervangen die vanaf het verdeelstuk bij het luchtfilterhuis komen en richting blok en turbo gaan.... Hiermee is het probleem van teveel turbodruk opbouwen verholpen, en ook het hangen van de motor is weg. Echter waar ik mijn vermogen nou toch steeds kwijtraak, ik weet het niet...  Iemand een schema of overzichtje welke slangen je allemaal moet beetpakken om e.e.a. grondig gemaakt te hebben?

thuur

Controleer de slangen rondom de TCV. Misschien is er eentje losgeschoten. Ontsteking ook in orde?

Blauwe rook: begin met carterventilatie dan blok spoelen (flushen). Tijdje op goedkope olie en dan nog eens aankijken. Risico's en werkwijze staat uitgebreid beschreven op het forum.

Hoe oud is je turbo? Water bij de olie/vice versa?

Gr 8)

jordyvane

Gaan alle slangen maar weer eens nalopen idd... Carterventilatie staat idd ook nog op program. Zit jammergenoeg net nieuwe olie in, maar ga ook wel een keer flushen en de Forté methode proberen.

Leeftijd turbo durf ik niet te zeggen.. Is geen vervanging gedocumenteerd bij de auto, maar hij ziet er niet oud uit.. (lees: niet smerig/verkleurd/olieachtig/geroest) aan de ander kant is 380Kkm ook wel een aardige leeftijd als die het zou zijn...

jordyvane

Also Also! We zijn weer wat verder... Na het nalopen van het vacuumsysteem, is e.e.a. opmerkelijk verbeterd! Ik heb n beetje het vermoeden dat t beestje lange tijd korte ritten heeft gedaan, en/of veel stilgestaan heeft en even vergeten was dat ie eigenlijk een bijna volbloed sportwagen hoort te zijn. De identiteitscrisis is echter bijna op zijn einde, want hij begint het weer te snappen! De laatste tijd steeds vaker een beetje bruter met m omgegaan, en flink gasgeven en doorblazen. De automaat begint zich in de sportstand weer te gedragen en de turbodruk valt niet zover meer terug bij overschakelen. Heel mysterieus allemaal, omdat ik de laatste 2 weken heel weinig tijd had om te sleutelen en niets onder de motorkap heb gedaan.... vorige week bij het tanken wel een busje injectiereiniger erin gegooid, en aan de olie een busje valvoline olieconditioner toegevoegd. Is heel stroperig spul, maar schijnt voor de afdichtingen en de pakkingen wel leuk te zijn. Tot nu toe geeft het wel een prima effect!
Onder de bougieafdekking lag een bak olie waar ik bang van werd, dus dat verklaart ook waarom ik nog steeds olie ruik tijdens stilstand. Maar even een nieuwe oliedopafdichtring gehaald bij de dealert. De oude was ongeveer hard plastig geworden, dus die had zijn tijd wel gehad.
Gisteravond feestje in maastricht gehad, dus eindelijk eens op een bijna verlaten a2 ook eens een tijd lang hard door kunnen rijden. Hij houdt niet meer op bij 160-180, maar houdt nu ook turbodruk bij de hogere snelheden. 200+ is inmiddels gehaald. Ik moet wel zeggen dat het daarna wel echt volhouden is om m nog verder te krijgen. Wat is de max 'soepele' te halen snelheid met een t-5 ongeveer? (ik noem t altijd t berg-op effect.. doorblazen tot 180 meestal, en daarna is het net of je een helling oprijdt, en neemt de snelheid niet zo hard meer toe..)

Aangezien het blok dus eigenlijk met de 'kleine' wijzigingen en de noodzakelijke leeftijdsafhankelijke vervangingen eigenlijk nog heel soepel en lekker loopt, zie ik er eigenlijk steeds meer heil in om m toch wat grondiger te gaan behandelen... ;)

Inmiddel staan er op het lijstje nog volgende zaken:
-Blauwe vacuumslangen (dubbelop ja, maar wil hele vacuumsysteem nogmaals loshebben, dus dan ook maar vervangen)
-Nieuwe bougiekabels (magnecor?!)
-nieuwe verdelerkap
-Heldere koplampen en knippers
-nieuwe bougieafdekking (heb de oude moeten slopen omdat 1 van de bouten echt niet los wilde)
-'open' luchtfilter
-veerpootbrug
-Pegs? vind dit nog altijd de mooiste velgen voor de 850.... banden zitten er al aan te komen, dus twijfel twijfel...

Taranis

Citaat van: jordyvane op 28-01-2009 17:27:44
Wat is de max 'soepele' te halen snelheid met een t-5 ongeveer?

Met automaat, ongechipt, circa 225-230 km/h.

jordyvane

dan heb ik nog werk te doen! Is ie dus nog een beetje lui.... ;)

Turbobiker

Vergeet niet dat de kou ook voor vermogens'winst' zorgt en iedere T-5 nu een stuk harder loopt. Daar zit een gedeelte van je winst die je de afgelopen weken behaalde...
De Tussenpaus

jordyvane

nou.... ik ben ook koud begonnen hè... dus daar zou het niet in moeten zitten. Auto half december op naam gekregen, dus toen was het al te koud voor woorden! ;)

arjenT5R

Citaat van: Taranis op 28-01-2009 17:35:28
Citaat van: jordyvane op 28-01-2009 17:27:44
Wat is de max 'soepele' te halen snelheid met een t-5 ongeveer?

Met automaat, ongechipt, circa 225-230 km/h.

Dat is op papier ook de top van een T5 At

Heb ooit eens 230 gereden op de teller dat is 250 op de tom tom  ;D

maar is wel gechipperd
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

thuur

Als het een luie bak is geweest zou ik de carterventilatie rap vervangen.

Leuk om te lezen!

Gr 8)

)()()sT

Citaat van: arjenT5R op 28-01-2009 19:08:27
Heb ooit eens 230 gereden op de teller dat is 250 op de tom tom  ;D

maar is wel gechipperd

Ehhh.... hoe doe je dat? Flinke overmaat band/velg?