Verschillen Amerikaans model V70 97-00 met Europees

Gestart door Moeskoeri, 08-01-2009 12:42:58

Vorige topic - Volgende topic

Moeskoeri

Beste roffel liefhebbers,

Ik had enige tijd geleden al beloofd de verschillen tussen het amerikaanse model en het europese model op het forum te zetten. Zoveel verschillen ze niet, want je gelooft het nooit, ze zijn allen in Goteborg gemaakt. Al het plaatwerk, electra, bekleding, motoren, enz komen allen uit Zweden. Ik heb het volgende kunnen vinden wat de verschillen zijn met de europese variant:

Verlichting

-koplampen alleen handmatig verstelbaar
-koplampglas anders (gericht op hele weg ivm met veel onverlichte wegen)
-geen stadslicht in koplamp
-knipperlichten zijkant niet verplicht en komen niet voor. Gat zit wel in paneel met plastic afdekkap.
-stadslicht geïntegreerd met knipperlichten voor (amber gekleurd, net als extra zijlichten V40)
-achter geen verschil

Motorisch

-er waren maar drie motoren leverbaar in US (alleen automaat):
   -2.5 20v 168 pk
   -2.5 T 195 pk
   -2.3 T 235 pk
-koolstoffilter voor benzinedamp niet bij linkervoorwiel maar midden onder de auto.  (ivm veiligheid in geval van ongeval) Zorgt voor problematisch lange vacuumleiding die daarheen loopt.

Interieur

-controlelampjes hebben alles in schrift (net als verkeersborden in US) dus bijvoorbeeld is lambda lampje het 'check engine' lampje geworden.
-geen hoogteverstelling knop koplampen
-autoradio sc-816 geen RDS en ASC niet regelbaar

Veiligheid

-op kniehoogte bevinden zich extra kreukel zones die knie letsel en onderbeen letsel verminderen. Bij de meeste Europese modellen zitten hier vakjes. Dit omdat dit het enige punt was van de 850/x70 waar kans op letsel uit bleek.
-afstandsbediening heeft een alarmknop. Bij indrukken van deze knop gaat de auto dicht, en gaan binnenverlichting en waarschuwingsverlichting aan. (anti carjacking)
-Er schijnen nog andere verschillen te zijn met alarmsystemen, maar ik heb geen idee. Ik heb wel een hellingshoeksensor, maar geen bewegingssensoren in de auto.

Verder geen grote verschillen behalve heeeeeeeel veeeeeel stickers in de auto (ja, die heb ik verwijderd) met hoe gevaarlijk benzine, airbags, gordels, electrische ramen, deuren, en autorijden is.  :o 

Ik hoop dat ik niet al teveel door elkaar heb gehaald en dat ik niets fout heb, er is vast wel een oplettende lezer die mij gaat vertellen dat alle varianten dit of dat hebben!  :P

Turbobiker

Helemaal fout. Want als jij een auto uit Göteborg onder handen hebt genomen, dan was het geen V70...
De Tussenpaus

-D©©©L-

echte obd2 als de wagen voorzien is van motronic 4.4

Eric

Citaat van: Turbobiker op 08-01-2009 17:13:22
Helemaal fout. Want als jij een auto uit Göteborg onder handen hebt genomen, dan was het geen V70...

Is dat zo?
Volgens mij staat er bij mij ook op de sticker dat ie daar gemaakt is... Ik ga straks kijken...
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

Moeskoeri

Gelukkig, er heeft iemand opgelet. Inderdaad is de auto niet in elkaar gezet in Goteborg maar daar is wel alles gefabriceerd. De eerste V70 is in Gent (Belgie), Halifax (Canada), en Torslanda (Zweden) geassembleerd.