Verwarming niet optimaal

Gestart door hjwnouwen, 08-01-2009 18:07:12

Vorige topic - Volgende topic

hjwnouwen

De verwarming in mijn 850 (GLT 1993) met automatische airco is, voor Volvo begrippen onder de maat. De temp.meter komt op de snelweg een paar mm. in het witte vlak, maar kom ik dan in de stad dan gaat hij wel wat meer richting 3 uur om het zo maar te noemen. Dit is niet een vaststelling van deze periode met flink vriesweer, maar het probleem heeft zich ook de vorige winter voorgedaan. Ook uit het middelste ventilatierooster komt enigszins koude lucht. Verder vind ik dat de luchthoeveelheid, ook bij de hoogste handmatige ventilatorstand, niet echt geweldig is. Mijn vraag is eigenlijk 'heeft het ventilatiesysteem onderhoud nodig of zou er ergens een verstopping kunnen zitten?? en kun je daar bij??
Heeft iemand een idee?
Bij voorbaat dank.

-D©©©L-

welkom hier, je valt met je neus in de boter.  ;)
Er loopt net een onderwerp over dit probleem: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,30895.0.html

Verder kan je nog even kijken of er niet toevallig een verstopt filter onder de parafaan zit of dat zich veel rommer verzameld heeft voor de verdamper van de airconditioning.
Geen knipperende ECC lampjes net na het starten ?

hjwnouwen

Dank voor de reaktie. Waar vind ik het filter onder de parafaan (ik weet niet wat parafaan is)?
Er knipperen ook geen  ECC lampjes direkt na het starten.

VolvoDeMio

Citaat van: hjwnouwen op 08-01-2009 18:07:12
uit het middelste ventilatierooster komt enigszins koude lucht.

Kan je uitschakelen met de draaiknop links van die twee middelste roosters.

Citaat van: hjwnouwen op 08-01-2009 19:04:17
Waar vind ik het filter onder de parafaan (ik weet niet wat parafaan is)?

Parafaan is de afdekplaat direct voor de voorruit (onder de motorkap)

JayJ

Als je voor de motor staat te koekeloeren, links onder de voorruit. 2 Schroefjes met torxschroevendraaier 25 losmaken en de parafaan optillen. Tenminste even zo uit het blote koppie.

Jeroen
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

hjwnouwen

Met het zoeken op dit forum ben ik toch wijzer geworden en heb ik het probleem, naar ik meen, opgelost. De boosdoener was toch hoofdzakelijk de waterthermostaat. Ik heb deze vanmiddag vervangen door een nieuwe, origineel van Volvo (20 euro) en de temp. is met sprongen omhoog gegaan. Wat bovendien opvalt is dat het tikken van de kleppen duidelijk minder, zoniet helemaal verdwenen is. Ik heb nu in de gaten dat ik al lange tijd rond gereden heb met een motor die eigenlijk nooit op temperatuur is gekomen wat natuurlijk niet goed is. Ik denk overigens niet dat de motor, nu 225.000 km. gelopen, schade heeft opgelopen. Ik ben een vrij rustige rijder en ik jaag de motor nooit over z'n toeren.(automaat)
Dank aan iedereen die heeft bijgedragen tot de oplossing van het probleem.