Automaat niet van 2 naar 3

Gestart door Jorrit850GLE, 10-01-2009 13:23:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jorrit850GLE

Hallo,

ik ben een nieuw lid van dit forum, woon in hartje Utrecht, 29jr. Heb in oktober een Volvo 850 GLE uit '92 in bezit gekregen met een kilometerstand van 327.000. Ik heb de auto om mijn bijtelling van mijn lease auto te vermijden en omdat ik een zwak voor Volvo's heb(mijn vorige Volvo was een 340 uit '87) en graag wil leren sleutelen. Ik heb toentertijd de auto tijdelijk geschorst en over twee weken mag hij (zij?) weer de weg op.

Vandaag even proef gereden en geconstateerd dat de auto het kennelijk koud heeft gehad want automaat schakelt niet van 2 naar 3 en er schijnt een oranje lampje rechtsonder in het dashboard. Nu heb ik hier al veel gelezen over PNP switches en met de pook heen en weer bewegen dus het lijkt erop dat deze auto er ook last van heeft.

Herkennen experts de klacht? Zo ja, en ik zou dit willen vervangen zijn er tips bij wie ik dat zou kunnen laten uitvoeren? Ik ben namelijk zelf nog niet zo handig in het sleutelen maar ik ben er wel op gebrand het zelf ook allemaal onder de knie te gaan krijgen.

Tot slot, ik dacht er ook aan de versnellingsbak olie te gaan vervangen. Voor zover ik begrijp is daar discussie over of dat wel of niet zin heeft?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Jorrit

mehn

Ik neem aan dat de pijl knippert? Dan heb je een storing en kun je de foutcode uitlezen (waarschijnlijk 3-2-2).

Wat bij mij helpt als ik hetzelfde probleem heb met dit koude weer, is wegrijden in de D (de 1e versnelling) en zo snel je op gang bent de winterstandknop indrukken. De auto schakelt dan meteen naar de 3e versnelling. Zo vermijd je dat áls de auto niet vanzelf schakelt de bak in noodloop gaat.
Na een paar 100 meter zet ik de winterstand weer uit en vanaf dat moment schakelt de auto meestal weer gewoon zoals het hoort.

De oplossing? Ik ben er nog niet achter. De eerste keer dat ik deze problemen had heb ik de pnp switch vervangen. Dit leek het probleem opgelost te hebben, maar de winter erna had ik dezelfde problemen. Toen heb ik de olie geflushed wat ook hielp, maar eerlijk gezegd heb ik het nu weer ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Jorrit850GLE

Ik weet niet zeker of de lamp knippert of constant brand. Dat zal ik de volgende keer direct controleren.

Goede tip trouwens, ik laat nog weten of ie in mijn geval ook werkt!