Inkorten Sneeuwkettingen hoe ???

Gestart door M@rtijn, 10-01-2009 18:32:18

Vorige topic - Volgende topic

M@rtijn

Beste mede Volvo rijders,

Binnenkort ga ook ik er aan geloven en voor het eerst ski-en :D

Nu heb ik voor de roffel sneeuwkettingen gekocht van het merk Rud-centrax (origineel accessoire) en deze net even geprobeerd.

Alleen het volgenden;

Als ik ze gemonteerd heb worden ze wel op de wielen getrokken alleen hangen ze er dan na even rijden weer half naast.

Nu heb ik de handleiding al gelezen en daar hebben ze het voor mijn bandenmaat over de kettingen inkorten met 4 x 1 schakel.

Hoe moet ik dit lezen ? Bij elke arm een schakel inkorten zodat ze strakker op de banden te komen zitten en wel blijven zitten ??

Iemand een goed idee of ervaring ?

Ga dan zeer snel nog een nieuwe poging wagen!

Groetjes M@rtijn
Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal ;)

DennisRuder

Als er staat '4 x 1 schakel' er tussen uit lijkt het mij dat de sneeuwketting in vier delen rondom zit. Uit ieder deel moet dan één schakel eruit.
Dit zodat de tussenafstanden tussen de dwarskettingen steeds gelijk blijven.

Weet je wel zeker dat die ketting in te korten is? Ik heb er nog nooit van gehoord (maar dat zegt niks natuurlijk ;) ).
Bovendien komen er nogal wat krachten op dus het moet wel solide zitten. Als de ketting door de wielkast giert ben je verder van huis...

M@rtijn

Hoi Dennisruder,

Dank voor de opmerking !

Heb net even weer een rondje parkeer plaats gedaan (volop sneeuw)
nadat ik de 4 armen allemaal een schakel heb ingekort.

4 x 1 schakel staat er dan idd voor ;)
Elke arm heeft een punt om in te korten dus dan kom je volgens mij uit op 4 x 1.

Dit staat ook bij de advies bandenmaten.......... 205 x 55 x 16 :D

De kettingen worden er nu opgetrokken en moeten na een stukje rijden iets aangedrukt worden,je hoort alleen de "losse" schakel van het inkorten iets tegen de wielkast aan tikken,maar dit moet volgens mij geen probleem zijn ???

De kettingen gieren idd nu niet meer door de wielkasten,wat voorheen wel het geval was.

Klopt het dat de kettingen nu "strak" om de band zitten ??

Groetjes Martijn

DennisRuder

De kettingen moeten nu idd redelijk strak zitten.

Misschien kan je de losse schakel met een ty-rip vastzetten? Zodat die niet kan 'rondslaan'.
Je moet zorgen dat de ketting de wielkast nergens kan raken. Als je wat stukrijd is het zonde.

M@rtijn

Goede Tip!

Heb hier nog wel tye raps liggen :D

Morgen de tweede ketting inkorten en dan nog eens testen ;)
Wil niet dat we staan te prutsen in de sneeuw in oostenrijk  :eusa_eh:
Komt een beetje lullig over bij de dames die meerijden   :D

Groetjes M@rtijn