Slecht startende TDI

Gestart door hokkeruphede, 15-01-2009 15:29:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hokkeruphede

Hallo,
Sinds 2 jaar woon ik in Denemarken.
Onze 850 TDI is meeverhuisd.
Weinig problemen gehad de laatste jaren echter:
Sinds een maand is de auto bijna niet meer aan de praat te krijgen als hij na koude start wordt stopgezet. Koud starten gaat "redelijk".
Nu slaat hij bij een verkeerslicht ook af als ik niet de voet op het gaspedaal houdt.
Hier in Denemarken is de TDI een grote onbekende. Volvo dealer begint er niet aan. Computer uit laten lezen bij een Boschdienst. Volgende foutcodes komen naar voren:
514: ventilator
122: Luchttemperatuursensor? ( vrij vertaald uit het deens)
121: Luchtmassa sensor/ spruitstukdruksensor? ( zoals hierboven)

Pomp zou volgens Boschdienst op tijd staan.
In de verschillende topics kom ik vergelijkbare informatie tegen maar niet precies als in ons geval.
Wie kan er helpen?
BVD
Bart

denkweb

#1
Wat betreft slecht starten... hoe oud zijn de voorgloei-bougies?
Verder lijkt het een LMM probleem te zijn.

De motor is van origine van VW/Audi Groep (VAG), wellicht zit er een VW-specialist daar in de buurt?

hokkeruphede

Hallo,
Bedankt voor de reactie,
Kan de LMM zoveel invloed uitoefenen op het starten van de motor?
Als hij warm is duurt het ca een halve minuut voordat hij aanpakt.
Lijkt te willen aanslaan maar "komt er niet door"
Na aanslaan enorm!!!! veel onverbrande dieselrook.
BVD

denkweb

Citaat van: hokkeruphede op 15-01-2009 15:44:52
Hallo,
Bedankt voor de reactie,
Kan de LMM zoveel invloed uitoefenen op het starten van de motor?
Als hij warm is duurt het ca een halve minuut voordat hij aanpakt.
Lijkt te willen aanslaan maar "komt er niet door"
Na aanslaan enorm!!!! veel onverbrande dieselrook.
BVD

Het is een injectiemotor; bij elke maal op het contact zetten wordt brandstof ingespoten. En ja, de LMM kan grote gevolgen hebben. Het feit dat de inspuiting functioneert lijkt een defect aan de brandstofpomp onwaarschijnlijk, al zou deze een te lage druk kunnen leveren.

De gloeibougies hebben zeker in koude tijden een belangrijke rol...

hokkeruphede

Ik heb vanmiddag een rit van ca 40 Km gemaakt.
2 keer afgeslagen bij verkeerslicht. Als ik nu probeer hem aan de praat te krijgen duurt het weer een halve minuut met veeel rook.
Gloeispiralen lijken me in dit geval onwaarschijnlijk omdat hij mijns insziens maar 1 keer gloeit bij koude start en daarna niet meer.

BVD
Ik kan op dit moment op Ebay.de geen nieuwe LMM vinden voor een normaal bedrag.

Robby72

Klinkt stom, maar zijn de brandstofleidingen nog in orde? Nergens een klein lek. Normaal zou ie warm zeer goed moeten starten, dus kijk de aansluiting aan de pomp en de retour eens na of er nergens lucht in het systeem kan.

LMM zou ik zeker ook eens vervangen vervangen

VolvoDeMio

Citaat van: hokkeruphede op 15-01-2009 15:29:46
........
Computer uit laten lezen bij een Boschdienst. Volgende foutcodes komen naar voren:
514: ventilator
122: Luchttemperatuursensor? ( vrij vertaald uit het deens)
121: Luchtmassa sensor/ spruitstukdruksensor? ( zoals hierboven)

514: koelventilateursignaal halve snelheid
122: luchttemperatuursignaal
121: luchtmassameter(lmm)signaal

uit Vraagbaak.

hokkeruphede

Brandstofsysteem  lijkt in order.
retourslangetjes vorig jaar al preventief gewisseld.
Andere leidingen ook langsgelopen.
Boschdienst idem.

Waar kan ik het beste een LMM kopen?
BVD

Marc O.

#8
Tijdje geleden is er volgens mij nog een topic geweest over Pierburg inserts voor de LMM. Daarbij vervang je dus niet de complete LMM, maar alleen de sensor zelf zeg maar.

Edit: De zoekfunctie levert helaas niks op. Iemand anders die weet waar dit stond?

Edit 2: Gevonden! ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

hokkeruphede

Hallo,
Mijn TDI is een 850 en heeft een andere LMM als de V/S70.
Is deze sensor in het oude type ook te vervangen?

denkweb

Ik heb recentelijk een bezoekje afgelegd aan ac-tronics.nl, een electronica-revisie-bedrijfje in Almelo.

Wellicht dat zij deze LMM's ook kunnen reviseren? Niet geschoten is altijd mis... nietwaar?

pimsam

CiteerHet is een injectiemotor; bij elke maal op het contact zetten wordt brandstof ingespoten. En ja, de LMM kan grote gevolgen hebben. Het feit dat de inspuiting functioneert lijkt een defect aan de brandstofpomp onwaarschijnlijk, al zou deze een te lage druk kunnen leveren.

De gloeibougies hebben zeker in koude tijden een belangrijke rol...

Een diesel spuit bij het op contact zetten geen brandstof in, een benzine injectie wel.  :eusa_snooty:

Op het forum is het al meerdere keren beschreven: slecht starten van een diesel is in 99% van de gevallen een dynamische slecht afgesteld pomp. Je zegt dat ie goed is afgesteld maar is dit ook dynamisch gedaan (met draaiende motor aan de computer)

denkweb

Een diesel op contact spuit niet in, bij starten echter wel! En als deze dan niet aanslaat, dan zetten we de sleutel in stand 0 om het vervolgens opnieuw te proberen. Dit geeft de fraaie roetwolk als er eindelijk geluid uit de motor komt...

hokkeruphede

Ik heb de Volvo gisteravond nog even gestart en een stuk gereden.
Bij verkeerslichten moet ik de automaat in de N zetten. Licht op groen: gasgeven wachten tot hij reageert op het toerental en weer in de Drive zetten.
Het is dus in dit geval niet alleen het beroerde starten...
Is de LMM gelijk aan die van een VW t4 2.4/2.5?

hokkeruphede

Hallo,
Gisteren heeft de Volvo een andere LMM gekregen.
Start nog steeds beroert en voor de verkeerslichten slaat hij af.
Weet iemand waar de motor het luchttemperatuursignaal vandaan krijgt?
Zit er ergens een sensor oid?
BVD