Videocamera ervaring?

Gestart door Kingfisher, 16-01-2009 08:14:53

Vorige topic - Volgende topic

Kingfisher

Tja, ik wilde het volgende maar niet in het digitale camera topic vragen, om verwarring te voorkomen ;)
Ik wil binnenkort mijn allereerste digitale VIDEOcamera aanschaffen.

De volgende eisen moet ie aan voldoen:
1. beeldstabilisatie (is dat niet standaard tegenwoordig?)
2. Hij moet het doen
3. Hij mag niet veel kosten (Ik moet die DSLR nog verantwoorden thuis!)

Samengevat, als ie maar opname maakt is het al gauw goed.
Hij zal gebruikt worden voor de aankomende honeymoon, en misschien daarna nog een enkele keer in en om het huis. Verder zal ie vooral in de kast doorbrengen denk ik :eusa_whistle:

Nu is het enige probleem waar ik geen goed antwoord op kan vinden het volgende; Wat is nu het ideale systeem voor opname in zo'n camera? Ik zie SD-card, harde schijf en DV-bandjes voorbij fietsen, maar kom er niet uit wat nu voor- en nadelen ervan zijn.

Wellicht mensen hier die hier een simpel antwoord op kunnen geven voor een "leek"?  :eusa_pray:

Marc O.

Nadeel (vind ik althans) van videocams met HD is dat je na verloop van tijd de boel moet gaan overzetten naar je computer of DVD-recorder. Dat laatste zal niet zo moeilijk zijn, maar als je geen DVD-recorder hebt en je bent aangewezen op een pc, dan is het volgens mij redelijk lastig en in ieder geval tijdrovend om het "ruwe" filmpje te editten en op DVD te branden.

Zelf hebben wij alweer een jaar of 6 een Sony met "ouderwetse" mini-DV tape. Voordeel is dat als het bandje vol is je gewoon een nieuw bandje erin stopt en verder kunt gaan met opnemen. Je kunt de film ook gewoon op het bandje laten staan en via de videocam weer afspelen op de TV wanneer je dat wilt. Nadeel is dat de techniek in zo'n camera wat kwetsbaarder is en dat de tapes na verloop van tijd hun informatie zouden kunnen verliezen.

SD lijkt me vandaag de dag de beste keuze. SD kaartjes zijn relatief goedkoop, dus je zou de film er gewoon op kunnen laten staan en wanneer ie vol is een nieuw kaartje nemen. Daarbij heeft dit systeem geen kwetsbare fijnmechanische onderdelen. Nadeel is misschien dat SD kaartjes zó klein zijn dat je ze makkelijk verliest....
...The Nile isn't just a river in Africa...

Kingfisher

Kijk, daar hebben we wat aan :eusa_clap:

Inderdaad is het de bedoeling dat de film relatief makkelijk naar PC kan worden overgezet. DVD recorder heb ik nog niet. Kan dat overzetten naar de PC met beide systemen (DV of SD-card) dat even gemakkelijk of zit daar nog verschil in?

Marc O.

Als je een mini-DV film wil overzetten naar je pc dan heb je volgens mij een firewire (IEEE1394 of zoiets) aansluiting nodig op je computer. Idem voor een SD camera, al zou je, als je een kaartlezer in je pc hebt, dat kaartje ook gewoon in de pc kunnen steken (volgens mij zou dat gewoon moeten werken, maar weet dat niet 100% zeker). Het bewerken van een film en het branden op DVD staat verder los van of je een DV of SD camera hebt.

Kingfisher

Wat ik me dan weer afvraag; als je die gegevens op je pc wilt zetten, moet je dan het dv-bandje laten afspelen zoals je dat vroeger deed met het omzetten van videobanden. En werkt een SD-card dan dmv van copy -> paste zoals met een digitale carmera icm usb-kabel?
Dan lijkt me een sd-card namelijk vlotter overzetten naar een pc dan een mini-dv bandje?

Je ziet, ik snap er weinig van  ;)

Marc O.

In geval van mini-DV zou je hem inderdaad (via Firewire) op normale snelheid moeten afspelen en binnenhalen op je pc. Mini-DV is (net als SD) gewoon digitaal, dus van kwaliteitsverlies bij overzetten is eigenlijk geen sprake. Ik neem aan dat dat met een SD kaartje sneller zou moeten gaan. De meeste tijd zal echter gaan zitten in het editen (als je dat tenminste van plan bent), dus dat tijdsverlies zou ik niet bepalend voor de keuze laten zijn.

Kingfisher

M'n vriendin belde net, ze heeft er zojuist maar gewoon een gekocht in Den Bosch onder het motto "Nu ik er toch ben"  ;D  Het is er een met DV geworden heb ik begrepen en verder geen idee, zal verrassing worden vanavond. Geloof dat ze er nog bandjes bij geregeld heeft ook. Doortastend dametje hoor  :eusa_clap: