V70 TDI: "Losgeslagen tapeinde van spanrol dieselpomp"

Gestart door Topsport180, 19-01-2009 19:25:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronbroek


854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

JayJ

#16
Tja die poelie is 1 geheel met de bout.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

Emiel


pimsam

Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt. Ik had de diesel pas een week en de bout waarmee de spanrol van de pompriem aan het blok vast zit brak af (staat ook ergens op het forum).
Motor stopte gewoon. Gelukkig het restant bout eruit kunnen peuteren, nieuwe riem en statisch afstellen en de boel liep weer. Bij de garage nog dynamisch afstellen en klaar. Het is alleen schrikken en het gebeurt altijd op het verkeerde moment (gelukkig maar 30 meter van huis) :eusa_dance:

De bout waarmee de spanrol voor het afstellen vast zit is maar een M8 (8.8). Hier staat een moment op maar deze wordt meestal op het gevoel aangedraaid (te los of te vast). Vervangen van de bout tijdens een riemwissel is zeker niet verkeerd, vervangen door een 10.9 bout is nog beter.

Topsport180

Bedankt voor alle reacties!

De meest prangende vraag voor mij is nu nog:

Moet de bewuste bout (altijd) los danwel aangeraakt worden wanneer je de pomptiming bekijkt ? Zoals gezegd heb ik de dealer in juni 2008 naar de pomptiming laten kijken.
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

Emiel

Citaat van: Topsport180 op 19-01-2009 22:43:49
Moet de bewuste bout (altijd) los danwel aangeraakt worden wanneer je de pomptiming bekijkt ? Zoals gezegd heb ik de dealer in juni 2008 naar de pomptiming laten kijken.

Als de pomptiming is afgesteld wel.

RRRRR_Ramon

Ik krijg de kriebels van al die enge bouten met aandraaimomentjes op de diesels...   :eusa_pray:
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

kyro

Citaat van: RRRRR_Ramon op 19-01-2009 22:53:49
Ik krijg de kriebels van al die enge bouten met aandraaimomentjes op de diesels...   :eusa_pray:

;D

no worry's Ramon.......... 't gebeurt maar zelden dat er wat mee mis gaat

en !.... ik kan me nog herinneren dat jij je portie al dubbel en dwars
gehad heb  :-\

jan piet

Heb dat dus ook op't moment... Geloof dat ik ongewild een trend gezet heb eind oktober... ( ook al was dat bij mij de automaat) Daarna zijn er ineens opvallend veel gesneuveld in de strijd...

gr, JP

Topsport180

Citaat van: jan piet op 20-01-2009 20:32:10
Heb dat dus ook op't moment... Geloof dat ik ongewild een trend gezet heb eind oktober... ( ook al was dat bij mij de automaat) Daarna zijn er ineens opvallend veel gesneuveld in de strijd...

gr, JP

Ho ho die van mij is nog still alive and kicking he  :D
Ik heb 'm vandaag voor het eerst weer goed kunnen testen gedurende een rit van in totaal 200 km en het moet gezegd: nauwelijks roeten en de vervelende klacht (het blijven hangen van het gas i.c.m. een 'roetexplosie') heeft zich niet meer voorgedaan.

Op de nota van juni staat overigens op 1 factuurregel
"Diverse werkzaamheden: cruise control/achterklep/pomp afstellen" (totaal 52 EUR plus BTW) ....

Naar mijn idee is de pomptiming dus wel degelijk afgesteld ... waarbij die bout dus aangeraakt moet zijn.

Ik twijfel sterk wat ik hier nu mee moet. De dealer ermee confronteren ... en dan ? Er is (goddank) niets stuk gegaan en los daarvan kunnen zij bij hoog en laag beweren dat zij de bout destijds juist hebben gemonteerd.
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

RRRRR_Ramon

Citaat van: jan piet op 20-01-2009 20:32:10
Heb dat dus ook op't moment... Geloof dat ik ongewild een trend gezet heb eind oktober... ( ook al was dat bij mij de automaat) Daarna zijn er ineens opvallend veel gesneuveld in de strijd...

gr, JP

Hoho, ik was de trendsetter met de automaat hoor!  ::) In november 2007 reed ik hem al op een hoop.  ;D
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

gjg

Hallo,

Ik lees dit draatje met verbazing, mij is namelijk precies t zelfde overkomen 1 maand geleden. Ik twijfel nog steeds omdat mijn dieselpomp ook eerder door de dealer is afgesteld. Daarna was de zelfde bout los en hebben ze er opnieuw draad in getapt en een nieuwe bout erin. Dit staat wel op mijn rekening. Ik heb nog het eea met hem te regelen en ga het toch maar eens ter sprake brengen.

GJG

Topsport180

#27
Citaat van: gjg op 26-01-2009 12:02:57
Hallo,

Ik lees dit draatje met verbazing, mij is namelijk precies t zelfde overkomen 1 maand geleden. Ik twijfel nog steeds omdat mijn dieselpomp ook eerder door de dealer is afgesteld. Daarna was de zelfde bout los en hebben ze er opnieuw draad in getapt en een nieuwe bout erin. Dit staat wel op mijn rekening. Ik heb nog het eea met hem te regelen en ga het toch maar eens ter sprake brengen.

GJG

Nou dan hebben we dus nu officieel een attentiepuntje voor de heren dealers te pakken ... Mijn TDI is inmiddels weer zonder klachten, maar ik weet nu nog steeds niet wat er gebeurd zou zijn wanneer de rol zou zijn afgebroken. OK, de pomp valt dan stil en de motor dus ook, maar wat doet zo'n losgeslagen rol + riem nog meer wanneer je met een gangetje van zeg 130 op de snelweg zit ??

Het ergste van alles vind ik nog dat de dealer er zeer luchtig over doet. Makkelijk, nu er niets is gebeurd.

Edit: Ik ben eruit en doe morgen een brief naar de directie op de bus
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

Topsport180

C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221