V70 TDI: "Losgeslagen tapeinde van spanrol dieselpomp"

Gestart door Topsport180, 19-01-2009 19:25:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Topsport180

Mijn V70 heeft vandaag zijn beurt gehad en ik had daartoe een lijstje opgesteld van zaken die ik nagekeken/opgelost wilde hebben. Daaronder de zogenaamde "roetexplosies" (zie dit topic http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,30271.0.html) ...
Naar aanleiding van mijn beschrijving is de garage gaan rijden/speuren en wat blijkt nu ? De dealer constateerde dat sprake was van een "losgeslagen tapeinde van de spanrol van de dieselpomp" (dus niet de rollen aan de distributiezijde). Het was volgens de beste man een wonder dat er nog niets gebeurd was. De ellende was dan niet te overzien geweest. Er schijnt dus een bout te zijn die in het motorblok behoort vast te zitten, maar die door trillingen en/of ondeskundige montage is los gaan zitten. En die bout was er dus op een haar na uit.
De chef werkplaats had dit overigens nog nooit eerder gezien !

De dealer heeft e.e.a. hersteld en tevens de pomp opnieuw afgesteld. Morgen zal ik merken of de roetexplosies zich nu inderdaad niet meer voordoen ... Ik ben in elk geval behoorlijk geschrokken van de diagnose, want dit had kennelijk het einde van mijn roetmobiel (copyright Elianmars) kunnen betekenen.

Vraag: Wie heeft een tekeningetje voor mij (ons), zodat ik me de situatie kan voorstellen ?

C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

JayJ

#1
Mooiste is een plaatje van VIDA ofzo, maar ik denk dat ik hem wel voor je kan tekening op een simplistische manier in paint.

EDIT:


Ik zie dat ik een foutje heb gemaakt, hij wordt met de linker spanner niet op tijd gezet maar afgesteld. Op tijd zetten gebeurt door een boutje in in de pomp zelf te draaien. Waarschijnlijk is het bij de bout van de linker spanner fout gegaan.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

Topsport180

Ok dus wanneer ik het goed begrijp dan zou een afgebroken spanrol niet per definitie het einde van de motor betekenen (lees: fikse schade), maar zou de zaak gewoon ermee stoppen ... ?

Ik heb de dealer overigens in juni naar de pomptiming laten kijken. Zou men toen de bout niet goed hebben vastgezet (of juist TE vast!) of moet het bij de wissel van de riemen en rollen zijn gebeurd (dit heeft een andere dealer gedaan) ?
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

JayJ

#3
Nou fikse schade zou het wel kunnen worden. Want de pomp wordt op tijd gezet met behulp van de motor zelf. Dus dan zou de pomp niet meer op het juiste moment inspuiten. Je zou het zelfs nog op garantie kunnen proberen te gooien, zeker als de dealer het werk uitgevoerd heeft.
In geval van garantie maakt het niet uit bij welke volvo dealer je het hebt laten uitvoeren, als ze het er niet mee zijn bij de dealer dat ze het voor garantie moeten repareren hadden ze maar geen dealer moeten worden. Het is 90% kans dat het hun fout is.

Je hebt trouwens ook een jaar garantie op draaiende delen, kan ook 6 maanden zijn? Dit zou je even moeten navragen.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

Ronbroek


854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

Emiel


Ronbroek


854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

jan piet

Zag net pas het draadje wat hier aan vooraf ging. Tijdens het lezen ging er een lichtje op. En dat bevestig je met je linkje naar dit draadje.... :eusa_doh:
Ik heb dit ook gehad in 2006... Op de snelweg vanuit Vaals richting Kerensheide. gas geven en er gebeurd van het ene op het andere moment niets. Behalve iets meer dan alleen rooksignalen... Na een paar tellen weer rijden als nooit tevoren. En na 1 km weer van voor af aan. Alle auto's namen afstand, schrokken wat geloof ik... 8)

Dacht dat m'n blok er aan ging! Op de laatste poten de garage gehaald, en dezelfde diagnose... Komt dus vaker voor!

Gr, JP

Ronbroek


854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

JayJ

#9
Dit is distributie zijde. Je moet aan de andere kant van de motor wezen.

EDIT:

oops, zie nu de pomp bovenin op het onderste plaatje :eusa_dance:.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

JayJ

Vadis is toch wat onduidelijk hierin, mijn plaatje vind ik persoonlijk vele malen duidelijker.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1


JayJ

Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1


thuur