Toerental bij roetmeting tijdens APK

Gestart door VolvoDeMio, 20-01-2009 09:30:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VolvoDeMio

Kan iemand me vertellen wat het maximale toerental is dat gedraaid moet worden tijdens de roetmeting van een apk (van een diesel 8))?

En zijn die eisen ergens online te bekijken?


Yilmaz Tosun

De waarden worden soms aangegeven op het raadpleegscherm achter de knop roetmeetgegevens, staat het er niet dan moet je de volgende gegevens aanhouden:

Voer in de roetmeter de volgende gegevens in:

a.   stationair toerental:
   minimum : 400 omw/min, en
   maximum: 1000 omw/min;
b.   afregeltoerental:
   een minimum en een maximum met een dusdanige waarde dat het geschatte afregeltoerental binnen deze waarden zal vallen;
c.   minimum motorolietemperatuur: 60 °C
d.   maximum k-waarde:

1°   2,5 m-¹ voor een motor met natuurlijke aanzuiging, in gebruk genomen na 31-12-1979 en voor 01-07-2008 of
2°   3,0 m-¹ voor een motor met drukvulling, in gebruik genomen na 31-12-1979 en voor 01-07-2008 of
3°   1,5 m-¹ voor een motor met natuurlijke aanzuiging of voor een motor met drukvulling in gebruik genomen na 31-06-2008.

2.   sluit de roetmeter aan volgens de handleiding.
3.   controleer of de motorolietemperatuur de minimum waarde heeft bereikt, zo niet:

a.   motor op temperatuur brengen, of
b.   de beveiliging op de roetmeter uitschakelen.

4.   controleer of het stationair toerental binnen de ingebrachte waarden valt. Zo niet, dan moet u het stationair toerental bijstellen tot een waarde die ligt tussen de ingebrachte waarden, en mag u verder gaan met de meting.Is bijstellen niet mogelijk of niet wenselijk dan moet u stoppen met de meting en moet het voertuig worden afgekeurd.
5.   controleer of het afregeltoerental binnen de ingebrachte waarden valt. Zo niet dan de instellingen voor het afregeltoerental in de roetmeter wijzigen zodat het afregeltoerental van de motor hierbinnen valt.

6.   volg de handelingen zoals deze door de roetmeter wordt aangegeven, waarbij het volgende in acht moet worden genomen:

-   het 'gaspedaal' zonder onderbreking binnen 1 seconde tot aan de aanslag indrukken. Het loslaten van het 'gaspedaal'moet langzamer gebeuren om eventuele schades te voorkomen;
-   indien het display van de roetmeter na de eerste of tweede meetcycli aangeeft dat de k-waarde kleiner of gelijk is dan de maximale k-waarde minus 0,5 m-¹ mag de meting worden afgebroken.

7.   als de k-waarde aan de hand van de roetmeetstrook moet worden vastgesteld omdat de k-waarde van de eerste of tweede meting niet kleiner of gelijk is dan de maximale k-waarde min 0,5 m-¹ dan mogen de verschillen van de afregeltoerentallen van de metingen waarmee de gemiddelde k-waarde wordt bepaald, niet meer zijn dan 10% van het hoogste afregeltoerental.
8.   bepaal aan de hand van de gemeten k-waarde of het voertuig voldoet aan de gestelde eisen. Indien een print van toepassing is, is de hierop vermelde gemeten k-waarde de gemiddelde k-waarde van drie achtereenvolgende meetcycli.

Let op:

Indien de meting niet voortijdig mag worden afgebroken omdat de k-waarde hiervoor te hoog is, bestaat de mogelijkheid dat de roetmeter na beëindiging van de meting aangeeft dat het resultaat niet goed is, terwijl ogenschijnlijke alles akkoord lijkt te zijn: de toerentallen blijven tijdens de meting tussen de ingestelde waarden en de k-waarde is lager dan de ingebrachte waarde.
   Dit kan worden veroorzaakt doordat het onderlinge verschil tussen de gemeten k-waarde te groot is (de zogenaamde bandbreedte). In de sofware van de roetmeter is namelijk opgenomen dat dit onderlinge verschil niet groter mag zijn dan:

-   0,5 m-¹ als de berekende k-waarde kleiner of gelijk is aan 2,5 m-¹ en
-   0,7 m-¹ als de berekende k-waarde groter is dan 2,5 m-¹

In een dergelijk geval mag de auto niet worden goedgekeurd maar moet de roetmeting, na eventuele aanpassingen aan de motor, worden overgedaan.
   Indien tijdens een keuring of anderszins blijkt dat de brandsofpomp dusdanig is afgesteld dat de maximum snelheid van de auto minder bedraagt dan 60 km/uur, zal de auto alsnog worden afgekeurd. De brandstofpomp dient in een dergelijk geval opnieuw te worden afgesteld waarna de roetmeting opnieuw moet worden uitgevoerd.

(c) RDW (opgemaakt door I. Pantic)

Ga er maar effe voor zitten  :eusa_eh:

VolvoDeMio

#2
CiteerDe waarden worden soms aangegeven op het raadpleegscherm achter de knop roetmeetgegevens, staat het er niet dan moet je de volgende gegevens aanhouden:

Weet iemand die gegevens voor een 1996 tdi?


Citeer-   het 'gaspedaal' zonder onderbreking binnen 1 seconde tot aan de aanslag indrukken. Het loslaten van het 'gaspedaal'moet langzamer gebeuren om eventuele schades te voorkomen;
-   indien het display van de roetmeter na de eerste of tweede meetcycli aangeeft dat de k-waarde kleiner of gelijk is dan de maximale k-waarde minus 0,5 m-¹ mag de meting worden afgebroken.

Dat betekent dus (als waarden van mijn tdi niet bekend zijn) inderdaad tot maximum toerental! 

Of misschien toch niet......

Ik bedenk me net dat bij mijn volgende apk er een uitslagbegrenzer voor het gaspedaal zal zitten. Die aanslag wordt dan bij een acceptabeler toerental bereikt!

  8)


Of ziet iemand nog beren op de weg (die ik overhoop moet knallen)?
.



V70 classic

Citaat van: VolvoDeMio op 20-01-2009 19:50:08
CiteerDe waarden worden soms aangegeven op het raadpleegscherm achter de knop roetmeetgegevens, staat het er niet dan moet je de volgende gegevens aanhouden:

Weet iemand die gegevens voor een 1996 tdi?


Citeer-   het 'gaspedaal' zonder onderbreking binnen 1 seconde tot aan de aanslag indrukken. Het loslaten van het 'gaspedaal'moet langzamer gebeuren om eventuele schades te voorkomen;
-   indien het display van de roetmeter na de eerste of tweede meetcycli aangeeft dat de k-waarde kleiner of gelijk is dan de maximale k-waarde minus 0,5 m-¹ mag de meting worden afgebroken.

Dat betekent dus (als waarden van mijn tdi niet bekend zijn) inderdaad tot maximum toerental! 

Of misschien toch niet......

Ik bedenk me net dat bij mijn volgende apk er een uitslagbegrenzer voor het gaspedaal zal zitten. Die aanslag wordt dan bij een acceptabeler toerental bereikt!

  8)


Of ziet iemand nog beren op de weg (die ik overhoop moet knallen)?
.




Ik denk niet dat je met het plaatsen van en aanslag weg komt
Min en max toerental is gewoon bekent en moet worden gecontrolleert
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Vertigo

Citaat van: Yilmaz Tosun op 20-01-2009 19:39:47
3.   controleer of de motorolietemperatuur de minimum waarde heeft bereikt, zo niet:

a.   motor op temperatuur brengen, of
b.   de beveiliging op de roetmeter uitschakelen.


Ik hoop dat een APK keurmeester voor de optie "a" kiest, want optie "b" lijkt me niet bepaald goed voor de motor aangezien dan de koude motor in de toeren gejaagd wordt :eusa_naughty:

Yilmaz Tosun



Dat betekent dus (als waarden van mijn tdi niet bekend zijn) inderdaad tot maximum toerental! 

Of misschien toch niet......

Ik bedenk me net dat bij mijn volgende apk er een uitslagbegrenzer voor het gaspedaal zal zitten. Die aanslag wordt dan bij een acceptabeler toerental bereikt!

  8)


Of ziet iemand nog beren op de weg (die ik overhoop moet knallen)?
.



[/quote]


Je moet bij roetmeten altijd de max toerental van de motor halen, als er geen gegevens bekent zijn is het juist makkelijker! Als er gegevens vermeldt worden dan moet de motor hier ook aan voldoen, stel dat om een of andere reden de waarden niet gehaalt worden zolas max afg.toerental. Dan ben je er maar druk mee om eerst dat weer in orde te krijgen, en maar trappen ...


V70 classic

Citaat van: Yilmaz Tosun op 21-01-2009 20:42:23


Dat betekent dus (als waarden van mijn tdi niet bekend zijn) inderdaad tot maximum toerental! 

Of misschien toch niet......

Ik bedenk me net dat bij mijn volgende apk er een uitslagbegrenzer voor het gaspedaal zal zitten. Die aanslag wordt dan bij een acceptabeler toerental bereikt!

  8)


Of ziet iemand nog beren op de weg (die ik overhoop moet knallen)?
.





Je moet bij roetmeten altijd de max toerental van de motor halen, als er geen gegevens bekent zijn is het juist makkelijker! Als er gegevens vermeldt worden dan moet de motor hier ook aan voldoen, stel dat om een of andere reden de waarden niet gehaalt worden zolas max afg.toerental. Dan ben je er maar druk mee om eerst dat weer in orde te krijgen, en maar trappen ...


[/quote]


Hoewel de manier van roetmeten gewoon ruk is , want welke idioot verzint het om een motor onbelast vol in toeren te jagen  :eusa_wall:  :eusa_wall:  :eusa_wall: .
Stiekem weet ik het wel
Het is een compromie men verzon dat men roet ging meten maar om iedereen een dyno aan te smeren daar kwam men niet mee weg.  :eusa_whistle: .

Een motor in goede conditie en waarvan de distributie op tijd en correct is vervangen heeft geen moeite om de meting te doorstaan.
Vandaar dat tegenwoordig weinig gekke dingen gebeuren.
In het eerste jaar van meten kon je nog wel eens lachen als het kaf v/h koren werd gescheiden.

En het beroerde is het werkt niet die meting.
Mijn roetmobiel komt elk jaar moeiteloos door de meting.
En als ik dan wegrijd en ik laat hem in het koppel hangen is het gewoon zwart als ik in de spiegel kijk.
En in de eerste 2 versnellingen knippert er een geel lampje  ;D
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

MICHEL306

hmmm  max toeren is nieet te hopen, na mn chippie is er geen begrenzing meer bij mijn tdi.......maar gelukkig duurt het nog een jaar......zal het wel even vermelden denk ik bij de apk....

V70 classic

Citaat van: MICHEL306 op 02-02-2009 19:10:17
hmmm  max toeren is nieet te hopen, na mn chippie is er geen begrenzing meer bij mijn tdi.......maar gelukkig duurt het nog een jaar......zal het wel even vermelden denk ik bij de apk....

De keurmeester moet voor de meting begint opzoeken welke toerentallen voor jou motor van toepassing zijn, evt via typeplaatje.
Dan moet hij controleren of de motor die toerentallen ook kan halen.
dat zal dus bij jou wel lukken  ;D .
Dan komt de meting pas.
Maar het kan nooit kwaad om te vermelden dat bij jou de toerenteller het klokje rond kan  :eusa_whistle:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Quota

Citaat van: MICHEL306 op 02-02-2009 19:10:17
hmmm  max toeren is nieet te hopen, na mn chippie is er geen begrenzing meer bij mijn tdi.......maar gelukkig duurt het nog een jaar......zal het wel even vermelden denk ik bij de apk....

Toerental begrenzing in een Diesel? Ik dacht dat er alleen bij benzine motoren een electronische/mechanische toerenbegrenzer gemonteerd werd?

V70 classic

#10
Citaat van: Quota op 05-02-2009 17:26:58
Citaat van: MICHEL306 op 02-02-2009 19:10:17
hmmm  max toeren is nieet te hopen, na mn chippie is er geen begrenzing meer bij mijn tdi.......maar gelukkig duurt het nog een jaar......zal het wel even vermelden denk ik bij de apk....

Toerental begrenzing in een Diesel? Ik dacht dat er alleen bij benzine motoren een electronische/mechanische toerenbegrenzer gemonteerd werd?

Nep
Bij een benzine motor regel je in princiepe de hoeveelheid lucht (mengsel) hierdoor blijft je motor lopen
veel mengsel meer kracht weinig mengsel weinig kracht (lees kleine plof)
Alleen bij een te hoog toerental zal een modern management ingrijpen.
De rest doe je met je voet. of cc

Bij een diesel motor regel je niet de hoeveelheid mengsel.
Je stelt met je voet dmv een regelaar een toerental in dat je wilt bereiken.
Tot de motor dat toerental bereikt zal hij een teveel aan diesel inspuiten.
Bereikt hij dat toerental regel de regelateur af.

Let wel dit zijn de basis principes  vroeger was alles mechanisch tegenwoordig kopen ze gaskleppen in Italie  :evil:
ook de inspuitpomp of comonrail is tegenwoordig electronisch geregeld
Of ze hebben per cilinder een electronisch geregelde pomp verstuiver.

maar het otto en diesel principe blijft hetzelfde
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

marijn

Het toerental is niet afhankelijk met de stand van het gaspedaal. je kunt volgas rijden met 2ooo toeren. en zonder gas met 5000 (bergaf) . Bij roetmeting moet je de uiterster gas klep stand helemaal terug draaien.
zodat het toerenatal bij geen belasting maximaal 5500 toeren is en voor de keuring even de tijd nemen om hem goed warm te rijden en dat is een tocht van minimaal 60 km. en oppassen met winterdiesel hierbij zit benzine tegen het vlokken van de brandstof. deze smeert minder.

Marijn

V70 classic

Citaat van: marijn op 01-03-2009 14:37:50
Het toerental is niet afhankelijk met de stand van het gaspedaal. je kunt volgas rijden met 2ooo toeren. en zonder gas met 5000 (bergaf) . Bij roetmeting moet je de uiterster gas klep stand helemaal terug draaien.
zodat het toerenatal bij geen belasting maximaal 5500 toeren is en voor de keuring even de tijd nemen om hem goed warm te rijden en dat is een tocht van minimaal 60 km. en oppassen met winterdiesel hierbij zit benzine tegen het vlokken van de brandstof. deze smeert minder.

Marijn

Leg jij mij dan eens even uit hoe een diesel motor werkt.  ;)
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.