Foutcode 122

Gestart door hokkeruphede, 20-01-2009 10:22:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hokkeruphede

Naar aanleiding van de topic over de slecht startende 850 TDI.
De foutcode 122 blijft terugkomen na resetten van de computer.
Elders op internet wordt bij foutcode 122 een defecte MAP sensor genoemd.
Is de TDI ook voorzien van een MAP sensor? Zo ja waar kan ik deze vinden?
BVD

thuur

CiteerToestand foutcode 122 diesel

Deze storingscode wordt opgeslagen indien het signaal van de sensor voor inlaatluchttemperatuur hoger is dan 5,0 V of minder dan 0,41 V.


Vervangende waarde
-De inlaatluchttemperatuur is vastgesteld op 25,2 °C


Mogelijke oorzaak

Signaal te hoog:
-Defecte sensor voor inlaatluchttemperatuur
-Contactweerstand in aansluitingen
-Kortsluiting met de voedingsspanning in de signaalkabel.
-Breuk in signaalkabel of massakabel
Signaal te laag:
-Defecte sensor voor inlaatluchttemperatuur
-Kortsluiting met massa in signaalkabel.


Storingsbeeld
-Motor start moeilijk als deze koud is

Enige wat je zelf kunt meten: Pen 4 van de stekker naar de ECU moet aan de massa liggen. Pen 1 moet 5V geven als de motor op contact staat.

Op de LMM zelf: pen 1 en 4 moeten zo'n 2,3-2,8 kOhm meten bij 25 gr.C. (ca. 6 kOhm bij 0 gr.C).


Anders wordt het even shoppen op eBay..


Gr ;)

hokkeruphede

Hallo,
Bedankt voor de reactie.
Shoppen voor wat?
LMM is gisteren vervangen en heeft geen resultaat opgeleverd.
Zit de temp sensor in dezelfde behuizing?
BVD

thuur

Vervangen door een nieuwe originele LMM?

Op de plaatjes in Vadis te beoordelen is het hetzelfde ding ja.


Gr 8)

VolvoDeMio

Citaat van: thuur op 20-01-2009 11:44:16
Vervangen door een nieuwe originele LMM?

Op de plaatjes in Vadis te beoordelen is het hetzelfde ding ja.


Gr 8)

Zie ook mijn antwoord in het andere topic van je:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,31076.msg622598.html#msg622598


hokkeruphede

Hallo,
LMM is een gebruikte. Was hier in Denemarken niet nieuw te verkrijgen.
Auto waar de LMM uitkomt heeft 134000 Km gelopen. Is toch onwaarschijnlijk dat de symptomen excact gelijk blijven.

Net nog even gestart. 1 keer rond en lopen. 5 minuten laten lopen en stopgezet nu weer halve minuut starten zonder resultaat.

thuur

Dat is sterk ja.

Gezien de 'soms wel/soms niet' symptomen zou het idd een kabelbreuk kunnen zijn. Meet eens wat ik hierboven heb beschreven..

Volgens mij is de LMM en temp.sensor 1 geheel omdat je op dezelfde stekker moet meten.


Gr :eusa_think:

hokkeruphede

Hallo,
E.e.a nagemeten en waarden komen wel overeen.
Nu is de Volvo bij een koude motor ook bijna niet meer aan de praat te krijgen.
Maandag naar de Boschdienst in Flensburg. Zal mij benieuwen.
Wat me nog opgevallen is:
Als ik nu voor een verkeerslicht sta te wachten, wil de auto nog wel eens afslaan.
Ik zet daarom de automaat in de N en gebruik beide voeten om hem aan de praat te houden. Als ik een keer gas geef neemt hij bij ca 900 omw mooi weer op.
Geef ik nog een keer gas, begint hij bij 900 te dreunen en op 3 cilinders te lopen. Dit duurt ca 5 seconden en dan loopt hij weer netjes. Als ik bij dat verkeerslicht weg wil rijden  automaat in D en gasgeven. Het duurt dan wel 5 seconden voordat hij reageert op het toerental
Ook heb ik gemerkt dat als ik tijdens het rijden de rem aanraak het toerental wegvalt terwijl ik wel gas blijf geven. Dit lijkt me normaal met de de cruise control maar is dit ook normaal zonder dat de CC aan staat?

BVD