Oorzaak gevonden nu nog oplossen

Gestart door arjenT5R, 24-01-2009 19:54:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ludo

ah, de klepstoters.
je kan ze natuurlijk allemaal vervangen.
maar ook net zo goed lekker mee doorgaan, het is een beetje een irritant geluid, maar kan geen enkel kwaad.

arjenT5R

Ik dacht dat het geluid na max 10 min weg moest zijn?
maar het kan niet echt kwaad dus?
dan laat ik het lekker  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

hmmm ben er toch niet helemaal gerust op
heb ook van alles gelezen over olie pomp en drijfstang lagers
hoe kan ik dit soort dingen uitsluiten?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

LeonW

Klinkt raar maar lekken de pakkingen van je uitlaatspruitstuk niet gewoon een beetje?

Tis moeilijk in te schatten van een afstand en ik lees dat je olie behoorlijk vers is.
Ik heb wel eens een motor geflushed met Forte dat werkte super.

Just my 2 cents...
Volvo S70 2.5T

UserID6342

Citaat van: arjenT5R op 28-01-2009 19:20:59
Klinkt hetzelfde als de koude motor tik
dus ik zou zeggen de klep stoters.....
Kun je het geluid traceren, als het bovenin zit zijn het hoogstwaarschijnlijk je stoters (pak een grote schroevendraaier of stetoscoop erbij om te luisteren) en hoef je je dus niet echt zorgen te maken.  Zit het meer naar onderen dan zou je eens kunnen na gaan denken over een motorrevisie.  Dat gaat dan idd ook niet meer goed komen met ATF :(

arjenT5R

Citaat van: Dirk342 op 31-01-2009 11:41:08
Citaat van: arjenT5R op 28-01-2009 19:20:59
Klinkt hetzelfde als de koude motor tik
dus ik zou zeggen de klep stoters.....
Kun je het geluid traceren, als het bovenin zit zijn het hoogstwaarschijnlijk je stoters (pak een grote schroevendraaier of stetoscoop erbij om te luisteren) en hoef je je dus niet echt zorgen te maken.  Zit het meer naar onderen dan zou je eens kunnen na gaan denken over een motorrevisie.  Dat gaat dan idd ook niet meer goed komen met ATF :(

stationair of stationair verhoogd hoor je niets
pas op de snelweg ofzo in een hogere versnelling
hoor je um bij een beetje extra gas geven of bij hogere belasting op de cruise
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

Citaat van: arjenT5R op 31-01-2009 20:05:36
stationair of stationair verhoogd hoor je niets
pas op de snelweg ofzo in een hogere versnelling
hoor je um bij een beetje extra gas geven of bij hogere belasting op de cruise
Wat ik nu zeg is een beetje gevaarlijk om op afstand een diagnose te stellen, maar kijk eens naar je toeren op dat moment, stel bijv. dat je 1800 rpm draait en je geeft plankgas en het begint te rammelen dan ben ik bang dat je drijfstang lagers eruit liggen of eruit gaan.  Bij een motor die in goede staat is mag dit geen enkel probleem zijn.  Nogmaals dit is geen exacte diagnose (!) maar ff iets snel om een richting aan te kunnen duiden.  Het  duidelijkst blijf je het horen met een schroevendraaier en/of stethoscoop natuurlijk.

arjenT5R

tsja dat idee kreeg ik ook al een beetje
het rare is dat ik er gister weer totaal geen last van heb gehad.....
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

NOU daar gaan we weer heb het een tijdje niet gehoord
maar vandaag roadtripje schiphol heen en weer and its back....

Het komt vooral voor na lange stukken op de cruise control
vooral 100km/h niets aan de hand maar zodra ik van de cruise
gas ga geven begint het hele spul te tikken echt knap irritant.

Ook als je bijvoorbeeld door een tunnel rijdt op de cruise
en als dan de motorbelasting omhoog gaat bijvoorbeeld als je omhoog de tunnel uit rijdt
dan begint het getik weer....

Ik krijg sterk het idee dat het aan de olie ligt ofzo
het is echt alleen op 80/100/120km wegen na lange stukken rijden
het is na bijvoorbeeld een tijdje rustig rijden (file) of een tijdje stationair (stoplicht) weer weg.

Als ik gewoon bij mij in de buurt een beetje rond aan het toeren + civicjes uitdagen ben
dan heb ik nergens geen last van alleen na starten max 2 minuten.

mijn theorie: op lange stukken rijden gebeurt er iets met de olie of wordt te warm of te koud
zodat de viscositeit verandert en op 1 of andere manier niet meer functioneert zoals het hoort.
Dus de klepstoters niet genoeg vult of er te makkelijk weer uit gaat ??? (zomaar een brainwave)

arjen
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

thuur

Als dit de gebruikte olie is zou de oliefilm sterk genoeg moeten zijn.

Citaat van: arjenT5R op 24-01-2009 20:25:05
Ik ga gewoon door met agip 5W40 vol syntheet


Dan denk ik dat je het moet zoeken in de oliepomp of zo (te weinig druk). Blijft het olielampje even branden nadat de motor aanslaat?


Gr :eusa_think:

arjenT5R

Citaat van: thuur op 08-03-2009 22:10:47
Als dit de gebruikte olie is zou de oliefilm sterk genoeg moeten zijn.

Citaat van: arjenT5R op 24-01-2009 20:25:05
Ik ga gewoon door met agip 5W40 vol syntheet


Dan denk ik dat je het moet zoeken in de oliepomp of zo (te weinig druk). Blijft het olielampje even branden nadat de motor aanslaat?


Gr :eusa_think:

Heb er nooit echt specifiek op het olie lampje gelet maar volgens mij is het abs lampje de enige die iets langer brand als de rest na het starten. Maar ik zal er de volgende keer eens op letten.
Het gekke is dat ook als je hoger in toeren gaat je het ook nog blijft horen tot iets van 3500omw/min.
en daarna is het eindelijk weg.

Maar de olie druk is toch bij stationair het laagst? dan zou je toch na lang stationair draaien die stoters moeten horen? Of komt het door het lange constante toerental op de cruise en dat de olie pomp een verandering in dat toerental niet op pakt?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

thuur

Citaat van: arjenT5R op 08-03-2009 22:18:28
Maar de olie druk is toch bij stationair het laagst? dan zou je toch na lang stationair draaien die stoters moeten horen? Of komt het door het lange constante toerental op de cruise en dat de olie pomp een verandering in dat toerental niet op pakt?

Klopt. Maar juist als je veel vraagt van de motor is er schijnbaar toch een probleem met de olie.. Film/druk/..

De oliepomp zit aan de krukas, dus als de pomp niet meeloopt heb je een ander probleem ;D


Gr ;)

arjenT5R

Citaat van: thuur op 08-03-2009 22:30:05
Citaat van: arjenT5R op 08-03-2009 22:18:28
Maar de olie druk is toch bij stationair het laagst? dan zou je toch na lang stationair draaien die stoters moeten horen? Of komt het door het lange constante toerental op de cruise en dat de olie pomp een verandering in dat toerental niet op pakt?

Klopt. Maar juist als je veel vraagt van de motor is er schijnbaar toch een probleem met de olie.. Film/druk/..

De oliepomp zit aan de krukas, dus als de pomp niet meeloopt heb je een ander probleem ;D


Gr ;)

Oke dus stap 1 wordt:verse 5w40 met SM-CF specifikatie
En als dat niet lukt dan toch die pomp...
Moet je die vervangen? reviseren? schoonmaken?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

thuur

Tja, wat vaker voorkomt is dat de pick up leiding een nieuw rubbertje nodig heeft. De pomp zelf werkt meestal een autoleven lang.


Gr ;)

arjenT5R

Citaat van: thuur op 09-03-2009 00:00:00
Tja, wat vaker voorkomt is dat de pick up leiding een nieuw rubbertje nodig heeft. De pomp zelf werkt meestal een autoleven lang.


Gr ;)

" In de carterpan zitten twee platte o-ringen plus een rubberen ring om de olie pickup. Die twee platte ringen willen verweren en de druk naar de kop negatief beinvloeden waardoor de hydrostoters meer herrie hunnen produceren bij koude start. Goed om deze zowiezo te vervangen ipv hergebruiken. "

;D help
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!