[Fietsdragers] Het voorjaar komt eraan!

Gestart door coyote1980, 25-01-2009 20:41:32

Vorige topic - Volgende topic

coyote1980

Ñou ja, voorjaar, het lijkt sinds vandaag eindelijk eens niet op herfst... Maar goed, waar het om gaat: straks in het voorjaar wil ik af en toe eens lekker met de 850 op pad en met twee fietsen ergens naartoe tuffen om gewoon in den vreemde een dagje te gaan fietsen met mn meisje.

Maar welke fietsendrager nu kopen? Op kieskeurig.nl lees ik diverse negatieve berichten over diverse fietsendragers, het gaat dan om het scheefzakken van de drager, het beschadigen van fietsen of zelfs het er compleet afvallen van de drager + fietsen met 140 kmh op der Autobahn...

Twinny Loads begin ik niet aan, die had mn pa ook en crankbevestiging schijnt met moderne fietsen nog wel eens problematisch te zijn.

Ik twijfel nu tussen:
- Thule Euroway 945 [plastic onderdeeltjes begeven het snel, maar is eenvoudig te vervangen door betere kwaliteit]
- Spinder Eagle Compact [erafgevallen bij iemand, prijzig]
- Spinder Hawk [las weinig negatiefs, nette prijs]
- Spinder Falcon [zelfde model als de Hawk, maar dan van aluminium, dus lichter en minder roestgevoelig, las wel dat ie bij sommigen eraf viel en bij sommigen scheef zakt, wellicht door het zwakkere materiaal?]

Op dit moment neig ik naar de Thule of de Spinder Hawk, weet iemand zo of het kantelmechanisme voldoende is om met fietsen te kantelen en toch de 855 klep te kunnen openen? Verder (ter info) heb ik een trekhaak met afneembare kofel, maar ik begreep dat dit in de basis geen probleem hoeft te zijn.
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

GoodOldDiesel

Tja, kun je niet zo'n duits exemplaar vinden welk je op de achterklept vast zet? Dan staan de fietsen altijd stevig en kan je klep altijd nog open.
"Lijkwagen.................Volvo 850 2.5 TDI '96"
"Verder 3 x P205 '85GR '86GTI '87 Accent"
Foto's?? Stuur ze naar mijn mail ovv van loginname en topic titel

Guido S70

Klopt, die heb ik ook. Werkt perfect. Je moet alleen de haken voorzien van foammateriaal, anders krijg je krassen. Past op iedere auto, heb hem nu al gebruikt op een sedan, hatchback, estate en cabrio...

Turbobiker

Twinny Load heeft inmiddels ook andere bevestiging en blijft een aanrader, zijn de betere.

Maar neem sowieso een drager waarbij je de fietsen vast zet aan de zadelpen (of eventueel de zitbuis). Niet vastzetten op andere plekken, omdat je dan je frame (of crank) kan beschadigen.

Dat kantelsysteem zou voldoende moeten draaien om de klep te kunnen openen.

@goodolddiesel: zo een drager is voor trekking- of stadsfietsen geen optie, die zijn te zwaar en hangen niet stabiel genoeg. Alleen goed bruikbaar voor mtb's en racefietsen.
De Tussenpaus

Guido S70

TB, ik heb er toch echt geregeld een opafiets en een hybride tegelijk op gehad. Vastzetten met electriciteitsdraad en hangt zo vast als een huis, ook op lange stukken op de snelweg.

Turbobiker

Citaat van: Guido S70 op 26-01-2009 11:43:50
TB, ik heb er toch echt geregeld een opafiets en een hybride tegelijk op gehad. Vastzetten met electriciteitsdraad en hangt zo vast als een huis, ook op lange stukken op de snelweg.

Maar kijk eens op de maximale belasting van die dragers. Meestal maar 25kg. En ik heb ze door achterruiten zien drukken... Ik zeg niet dat het niet kan en voor één fiets gaat het, maar zoals je ook al aangeeft, de bevestiging is ook niet optimaal...
De Tussenpaus

LPGLE

spinder hawk  !!!!!!

Das is een fietsdrager van de eerste klasse.

Mijn mtb vriend die zelf een nieuwe Thule heeft , zegt altijd  " neem jou fietsdrager maar mee, want dan beschadigd mijn nieuwe bike niet "
Thule staan de fietsen dichter op elkaar , en is het monteren veel lastiger.

ook het erop en eraf halen van de fietsen is bij de Hawk een eitje.

Heb de hawk nu 4 jaar in bezit.  en wil geen ander model !

Voor vrijwel alle fietsen geschikt

coyote1980

Citaat van: LPGLE op 26-01-2009 12:21:40
spinder hawk  !!!!!!

Das is een fietsdrager van de eerste klasse.

Mijn mtb vriend die zelf een nieuwe Thule heeft , zegt altijd  " neem jou fietsdrager maar mee, want dan beschadigd mijn nieuwe bike niet "
Thule staan de fietsen dichter op elkaar , en is het monteren veel lastiger.

ook het erop en eraf halen van de fietsen is bij de Hawk een eitje.

Heb de hawk nu 4 jaar in bezit.  en wil geen ander model !

Voor vrijwel alle fietsen geschikt

Ja, Spinder Hawk neigde ik ook naar. Las wel de tip om op de Thule drager voor 2 fietsen de lange arm bij te bestellen van de 3-fietsen versie, dan zouden de fietsen niet meer tegen elkaar komen en beschadigen. Misschien dat die vriend wat aan die tip heeft.

Maar jij hebt dus niet de ervaring dat de drager met fietsen en al scheef zakt, laat staan het gevoel dat hij er elk moment af zou kunnen donderen? En zal een afneembare kogel in principe geen verschil maken?

Een drager voor directe bevestiging op de achterklep heb ik nog niet overwogen, heb ik zo niet direct heel veel vertrouwen in, zijn wel twee normale fietsen ipv iets lichtgewichts wat ie moet houden... Ga ik ook eens verder naar graven.

LPGLE

ik zou echt geen reden weten waarom de spinder hawk NIET aangeschaft zou worden.
Stevig achter de auto.  Scheef zakken is onmogelijk als je hem juist monteert, en het platte vlak onder de kogel schoon houd.

Ook het kantel mechanisme is super.
Beschadigingen van de fietsen heb je bij deze fietsdrager geen last van.
verstelmogelijkheden t.o.v Thule vele malen beter. ( links en rechts verzet, hoogte regeling van de framebevestiging)

http://www.futurumshop.nl/fietsdrager_2_fietsen.whtml

nog goedkoper dan een thule ook zie ik net  :eusa_dance:

gewoon doen ;)

coyote1980

Thanx, goeie tip trouwens, is inderdaad goedkoop daar, zeker aangezien het incl. verzendkosten is! ;D

LPGLE

en,  heb je de spinder hawk al in huis ??

coyote1980

Yep  :eusa_dance:

De Spinder Hawk bevalt uitstekend, anderhalve week geleden bezorgd en afgelopen vrijdag eens uitgeprobeerd toen ik een nieuwe fiets voor mn vriendin ging ophalen. Monteren was makkelijk, je kon er weinig aan verkeerd doen. Het was even hannessen om de framebevestiging aan de zadelpen vast te maken, maar inmiddels door hoe dat handig kan.

Afneembare kogel bleek geen problemen te geven. Ik heb geen verlengde afneembare kogel en de trappers komen niet tegen de achterklep of bumper.

Besteld via Futurumshop, scherpe prijs en snelle levering. Aanrader voor wie er ook een zoekt. Zal binnenkort eens een foto plaatsen van de fietsendrager achterop de banaan  ;D

devonius

Ik heb een thule, model weet ik niet precies maar het is een vrije nieuwe met een kantelmechanise, plaats voor 2 fietsen.
Bevestiging met een stripje door de wielen en met een stang aan het frame. Zit super goed vast. De fietsen zijn eenvoudig op de drager te plaatsen en er weer af te halen. De drager zelf is ook snel een gemakkelijk op en van de auto te halen.
Kantelmechanisme gaat ver genoeg naar achteren om de klep open te doen.

-D©©©L-

Een spinder Hawk is een handige drager, ook goed te misbruiken voor andere zaken.

De alu versie is nauwelijks lichter, probleem van alu vind ik dat het niet langzaam afbreekt bij overbelasting (trilling, hefboom effect) maar vrijwel direkt doorscheurt.
Ook de nieuwe Thule dragers zijn de moeite waard om eens te bekijken.

LPGLE