de dansende toerenteller...

Gestart door Turbobiker, 26-01-2009 11:37:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Turbobiker

Vanaf het begin:

Een groene T-5. Die had een jaar geleden heel lichtjes last van een 'dipje' bij 3000 toeren. Het gebeurde maar heel af en toe. Auto heeft een poos stil gestaan, dus het probleem heeft zich niet kunnen ontwikkelen.

In november het motorblok uit de oranje T-5 over geheveld naar de groene. Inclusief LMM. Van dat blok was de hele ontsteking al vervangen en draaide prima, geen dipjes of zo iets.

In de groene heeft het blok de eerst drie weken zonder problemen gedraaid. Toen begon opeens de toerenteller een beetje raar te doen, gewoon wegvallen bij koude motor.

Daarna kwam de dip bij 3000 toeren weer terug en sloeg de motor ook af bij (ijs-)koude start (dus aanslaan en stilvallen). Inmiddels zit de dip ook heel duidelijk bij 200 en 5000 toeren en waarschijnlijk ook bij 4000 (naast dus 3000).

Die 'dip' lijkt op/is een heel kortstondig wegvallen van de gehele ontsteking.

Uitgelezen foutcodes op A3: 213: Throttle Switch Signal en code 214: Ignition RPM Erratic.

Inmiddels zijn vervangen: de krukassensor, gaskleppositiesensor, thermostaat sensor, maar dit waren dus onderdelen die voorheen al op het blok uit de oranje zaten en daar dus goed functioneerden.

Daarnaast ook de bobine vervangen. Die zat nog als originele in de groene.

Ook proefgereden met een andere ECU.

Vreemde is dat na het vervangen van onderdelen het probleem minder lijkt, maar dan snel weer terug komt. Toerenteller doet na het vervangen van de onderdelen trouwens stukken minder raar (op het laatst viel deze regelmatig tijdens het rijden weg, overigens zonder dat de motor haperde)

Draadbreuk in de kabelboom lijkt onwaarschijnlijk omdat de problemen echt bij de specifieke toerentallen optreden. Vanmiddag probeer ik nog even de krukassensor in alu folie in te pakken. Maar ook dat lijkt me niet de oorzaak. Het probleem zat voorheen al in de auto en is nu alleen stukken erger...

iemand nog een idee?
De Tussenpaus

Eugene

Nokkenassonsor en de tellerkast kunnen nog eens gewisseld worden, om maar iets te proberen.

If it's not blown, it sucks...

Turbobiker

Nokkenassensor komt dus ook uit de oranje, had voorheen geen probleem. Wat kan de invloed van de tellerkast zijn? Dat is toch één richtingsverkeer?
De Tussenpaus

thuur


Turbobiker

De Tussenpaus

Taranis

Citaat van: Turbobiker op 26-01-2009 11:37:20
Inmiddels zit de dip ook heel duidelijk bij 200 en 5000 toeren en waarschijnlijk ook bij 4000 (naast dus 3000).

Bij 200 toeren lopen de meeste 850's niet echt lekker :eusa_whistle:

Onwaarschijnlijke suggestie: massa al gecontroleerd?

Turbobiker

Citaat van: Taranis op 26-01-2009 14:25:04
Onwaarschijnlijke suggestie: massa al gecontroleerd?

Zit ook vast. (hoewel het een oorzaak had kunnen zijn idd dus niet zo heel onwaarschijnlijk)
De Tussenpaus

mevita

Is je dynamo nog goed? Koolborstels

thuur

Citaat van: Turbobiker op 26-01-2009 14:03:56
Citaat van: thuur op 26-01-2009 13:57:55
Citaat van: Turbobiker op 26-01-2009 11:37:20
Inclusief LMM.


Gr :eusa_whistle:

Die spiksplinternieuw is... en op de oranje prima werkte.

Toerenafhankelijke dippen zijn meestal krukassensor of LMM. Stekker van LMM al geVolvomodificeerd?

Verder alle sensorstekkers controleren op olievervuiling. Nokkenassensor evt. olievrij maken (keerring?). Desnoods nogmaals andere sensors proberen en voltages en ohmse waarden meten op de stekkers (dus vanaf ECU).


Gr :eusa_think:

Turbobiker

Stekkers zou een mogelijkheid kunnen zijn, omdat die ook nog origineel in de groene zaten. Sensoren zijn al een soort van dubbelcheck, die hebben het gedaan zonder problemen in de oranje en zijn vervangen door sensoren die ook probleemloos gefunctioneerd hebben in andere auto's...
De Tussenpaus

Ludo

Citaat van: Turbobiker op 26-01-2009 15:38:33
Stekkers zou een mogelijkheid kunnen zijn,

als je toch gaat controleren/meten, chek ook de stekkers op de benzine injectors.

Turbobiker

Even een update: het probleem is weg.

Voordat we overgingen op het vervangen van de gehele kabelboom, eerst nog even een aantal relais vervangen. De boosdoener bleek de brandstofrelais (die op de radiateur zit) te zijn.

Het schokken was na vervangen geheel weg, de toerenteller bleef nog wel dansen, dus waarschijnlijk zijn dat twee los van elkaar staande problemen geweest.

Het rare is dat de toerenteller twee dagen later zijn dansuitvoeringen is gestopt, waarschijnlijk omdat hij geen zin had in zijn eentje herrie te schoppen... Vaag :eusa_think:
De Tussenpaus

Ludo

dat is inderdaad wel vaag.
maar als het nu opgelost is....  :D
heb je een gebruikte of nieuwe relais geplaatst?.

Freakybaby

Citaat van: Turbobiker op 04-02-2009 12:15:14
Even een update: het probleem is weg.

Voordat we overgingen op het vervangen van de gehele kabelboom, eerst nog even een aantal relais vervangen. De boosdoener bleek de brandstofrelais (die op de radiateur zit) te zijn.

Het schokken was na vervangen geheel weg, de toerenteller bleef nog wel dansen, dus waarschijnlijk zijn dat twee los van elkaar staande problemen geweest.

Het rare is dat de toerenteller twee dagen later zijn dansuitvoeringen is gestopt, waarschijnlijk omdat hij geen zin had in zijn eentje herrie te schoppen... Vaag :eusa_think:

terror naaldje ofzo? terroristen doen ook nooit wat alleen  :evil:

Mooi dat het weg is. Heb zelf een dansende toerenteller gehad rond de 4000 rpm, en dan alleen als ik dat continu in de 5 reed. Bleek het samenspel tussen krukas en nokkenas sensoren.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Turbobiker

Citaat van: Ludo op 04-02-2009 16:49:50
heb je een gebruikte of nieuwe relais geplaatst?.

Een gebruikte, die was voorhanden.
De Tussenpaus