Roffelaar vraagt mede roffelaar te hulp voor een goed doel

Gestart door JoostG, 27-01-2009 10:56:57

Vorige topic - Volgende topic

JoostG

Beste roffelaars

Zoals jullie wellicht eens opgemerkt hebben, ben ik niet zo Nederlands qua uiterlijk als mijn naam doet vermoeden. Ongeveer 24 jaar geleden ben ik geboren in Sri Lanka, maar woonde na 3 maanden al in Nederland.

Sri Lanka is nog redelijk een derde wereld land, en heeft het na de Tsunami in 2004 wederom zwaar te verduren gehad. Aankomende zomer ga ik met mijn vriendin mijn roots opzoeken en door het land reizen. Ondanks dat ik mij een echte Nederlander voel, wil ik ook graag wat doen voor de toekomst van mijn geboorteland.
Ik ben in contact gekomen met een kleine stichting van studenten die elk jaar plaatstelijk hulp gaan bieden. Niet door het geven van uitsluitend geld, maar door er zelf heen te gaan, en daar samen met de lokale bevolking dingen op te bouwen. De toewijding die zij hebben raakte mij, en is als beste uit te leggen met de toewijding die sommigen(of wellicht wij allemaal) van ons voor onze roffelel hebben.
Ook ik wil mijn steentje bijdragen, en heb na overleg met hen besloten om mij te gaan inzetten voor een aantal scholen.

Om dit wat duidelijker te maken, het volgende;
Het onderwijssysteem in Sri Lanka is gebasseerd op publieke scholen, waar elk kind 'in principe' elke ochtend les kan krijgen. In principe,omdat veel kinderen toch nog gedwongen worden tot (kinder)arbeid, maar vooral omdat het overheidssysteem niet top is: 50 kinderen in een klaslokaal, en goede leraar, maar geen leermiddelen.

In de middag zijn er secundaire privescholen. Scholen gerund door monikken, vrijwilligers, etc. Op deze scholen leren kinderen eigenlijk het meest, omdat hier veel meer tijd en aandacht voor de kinderen is. Uiteraard is het niet zoals bij ons, maar ze doen hun best   :eusa_whistle:
Echter zijn de bestaansrechten van deze scholen gebaseerd op de giften, en middelen die ze krijgen geschonken.

En juist hier kan ik, en hopenlijk ook jullie, een verschil maken; wat ik zoek zijn engelse leerboeken of leesboeken die gericht zijn op de basischool/ onderbouw middelbareschool.

Met deze boeken leren de kinderen al vroeg goed engels, en een goede basis. Hiermee kunnen ze hopelijk in de toekomst verder komen, maar zijn ze ook beter maatschappelijk onderlegd. Hopelijk gaat deze generatie dan opgroeien met het besef dat kennis een basisgoed is voor iedereen, en dat educatie erg belangrijk is. Tevens gaan boeken lang mee en kunnen er dus meerdere generaties gebruik van maken. Natuurlijk verbeteren we hiermee niet in één keer de levenstandaard, maar alle beetjes helpen.

Ik wil jullie dan ook vragen of je mij kunt helpen met het verzamelen van Engelstalige lesboeken/leesboeken. Ik begrijp dat dit niet makkelijk is, maar nooit geschoten is altijd mis.  :angel:
Mocht je dus iets hebben liggen, ergens via Roffel vrienden een (zakelijke)ingang hebben, schroom dan niet om mij dit te te laten weten.

Tot zover alvast bedankt voor al je moeite om deze oproep te lezen, en ik hoop tot de volgende meeting!

Groetjes

Joost Gijzel
joost@imm2008.nl
Automaat eruit, handbak erin. Leve de roffel!

Turbobiker

Mooi initiatief :eusa_clap:

Ik ga eens kijken of ik bij vrienden en bekenden wat boeken kan opsporen!
De Tussenpaus

irian paul

Joost!
idd wat een goed initiatief.
had dat zaterdag even gezegt, ik heb ergens nog een stapel hello you's liggen (soort stripboekje in het engels voor groep 7 en 8)

ik ga even op zoek voor je!

JoostG

Owh wat stom zeg....hahah naja ik vertrek pas in juli, dus voor die tijd kom ik je vast nog tegen!

Helemaal top dat jullie even willen kijken. Opsturen kan natuurlijk ook, ik betaal de porto wel :)

MJH

Heb een linkedin berichtje naar wat relaties in Engeland gestuurd. Je weet nooit wat het oplevert.
[tr][td]
[/td][td]Vroem...[/td][/tr][/table]

Freakybaby

Top initiatief.. Ik ga even wat mensen mailtjes sturen, copy je bericht hier wel.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

JoostG

V70geRwin

Goed initiatief, hulde daarvoor  :eusa_clap:

Bereid je vast voor op de nodige $ voor overbagage met boeken, vliegen gaat niet op volume maar gewicht. Soms willen maatschappijen wel wat doen als het voor het goede doel is. Misschien kan je vooraf daar iets over afspreken?

Freakybaby

Citaat van: spekkie99 op 28-01-2009 15:20:35
Goed initiatief, hulde daarvoor  :eusa_clap:

Bereid je vast voor op de nodige $ voor overbagage met boeken, vliegen gaat niet op volume maar gewicht. Soms willen maatschappijen wel wat doen als het voor het goede doel is. Misschien kan je vooraf daar iets over afspreken?

Je kunt iig het balletje opgooien, je kunt ook wat vervoerders aanschrijven en kijken wat die kunnen/willen doen.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

JoostG

Yep dat is ook nog een idee....maar vervoer komt goed. Een van die jongens werkt bij een bedrijf dat maandelijks vervoer heeft van of naar Sri Lanka. Daar kan het voor weinig en veilig mee.