Kachelmotor reanimeren

Gestart door Dane, 28-01-2009 18:38:51

Vorige topic - Volgende topic

Dane

Hoi Allemaal,

Mijn kachelmotor deed niks meer. Gedemonteerd, as (in het midden van de schoep) gesmeerd en nu draait ie af en toe, met veel lawaai. Het gekke is, als ik m monteer 'smoort' ie na een tijdje, als ik m 'los heb staan' (op n werkbank vastgeklemd) blijft ie wel draaien, het zij met veel lawaai.

Wordt denk ik tijd voor een nieuwe kachelmotor. Gelukkig heb ik al een 'slachtoffer' gevonden op het forum. (Gaaf hè, zo'n forum!) Echter: ik zal heel erg geholpen zijn als ik tot aan het weekend door kan komen (rijden met beslagen ramen is ook niet alles), vooral met de weersvooruitzichten die gemeld zijn.

Kan ik nog meer controleren? M.a.w.: Is het motortje 'eenvoudig' te demonteren, om te kijken of het een en ander vastloopt? Mag WD-40 ook in het motortje? (of absoluut niet?)

Als er iemand is die me vanavond nog op weg kan helpen, wie weet kan ik morgen dan met een (desnoods tijdelijk) werkende kachelmotor de weg op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Ludo

hier staat de handleiding van Daan om het motortje te demonteren: http://www.ongevallen.net/denkweb/kachel/
wd40 kan geen kwaad, maar als het motortje is vastgelopen, helpt dat niet.

thuur

In de werkbank heeft het motortje alle ruimte om zich heen. In het kachelhuis forceer je een bepaalde luchtstroom door de beperkte ruimte+vorm. Hierdoor moet de motor harder 'werken'. Na een tijdje zal de inwendige beveiliging van de motor of de ECC de motor stoppen wegens te hoog stroomverbruik (en de daarbijbehorende hitte).

Ik zou een berg WD40 erin spuiten (vooral bij de lagers, dus langs de centrale as) en goed laten uitdruppelen. Met de hand een paar keer flink ronddraaien (koolborstels) en monteren. Je hebt niets te verliezen toch :D

Gr 8)

Dane

Citaat van: thuur op 28-01-2009 20:48:41
Ik zou een berg WD40 erin spuiten (vooral bij de lagers, dus langs de centrale as) en goed laten uitdruppelen. Met de hand een paar keer flink ronddraaien (koolborstels) en monteren.

Daar was ik gisteren, voor het posten van dit bericht, al mee begonnen, maar dat leek nog geen uitkomst te bieden. Uiteindelijk werkt de kachelmotor wel weer, zonder noemenswaardige bijgeluiden! (Jeeeej!  :eusa_dance:)
Thnx voor de tips!

[Update:]Originele Borgklemmetjes waren niet allemaal meer heel (was al het geval, dus was er op een niet zichtbare plek een schroef gebruikt. Kost wel even wat moeite om dat, in de schemering, weer op zijn plek te krijgen. Kom ik er net achter dat ik het verloopstukje waarmee lucht naar de voetenruimte wordt geblazen ben, + de connector van het lampje vd voetenruimte ben vergeten te monteren. Net nu alles weer op zijn plek zit.  :eusa_wall:

Nu ga ik van het weekend 400km knorren met de S, kan het kwaad ('gevaar') dat het verloopstuk niet op zijn plek zit? Zou me kunnen voorstellen dat een verdamper  warmte wat moeilijker kwijt kan.) Als het enigzins kan, wil ik het maandag  :eusa_shhh: herstellen (en dan gelijk een nieuwe kachelmotor erin).

denkweb

Citaat van: Ludo op 28-01-2009 19:11:22
hier staat de handleiding van Daan om het motortje te demonteren: http://www.ongevallen.net/denkweb/kachel/wd40 kan geen kwaad, maar als het motortje is vastgelopen, helpt dat niet.

Aangepaste link: kachel aanjager reparatie denkweb