LPG installatie en -10?

Gestart door Jur, 01-02-2009 16:34:12

Vorige topic - Volgende topic

Jur

Zoals ik al geschreven heb en aan mijn avatar te zien woon ik nu in Noorwegen.
Daar is het gemiddeld wat kouder als in Nederland.

Sinds enige tijd ervaar ik het volgende:
Bij ongeveer -10 (en nog lager) kan ik niet tijdens het draaien van de motor overschakelen van gas naar benzine of andersom.
Als ik de auto uitzet en dan de LPG(GPL) knop ingedrukt houd (dan contact omdraaien) dat wil die na een paar keer wel overschakelen.
Eerst de knop ingedrukt houden en dan pas starten en nog steeds ingedrukt houden wist ik nog om LPG te forceren.

Kan het zijn dat er een controle is op de buitentemperatuur? Of zal er ergens een relais blijven hangen?
Vanochtend(-11) ging het lampje niet eens branden van de LPG knop. Pas toen de auto al een paar seconden liep ging hij ineens rood en toen na een seconde of 2 op groen. Zoals hij normaal ook doet.

Daarbij komt dat de auto ook zo nu en dan in toeren (+2500) blijft hangen. Dit gebeurde gisteren toen ik op benzine reed en vandaag ook op LPG. Toen kon ik wel van gas naar benzine en omgekeerd. Nadat ik een paar keer was gewisseld liep de motor wel weer netjes stationair. Dit lijkt me iets met de lambdasonde. Deze heb ik de laatste 200 000 kilometer al een keer of 3 vervangen.

Ik zal ook een mail sturen naar Vialle, maar wellicht dat iemand hier het ook weet.

Lijkt erop dat de Noorse winters toch wel wat impacht hebben op de 850...

Ik heb een 850 GLT met een Vialle installatie van de dealer (inbouw 1995).

Ludo

heb je al een keer getank in Noorwegen, of rij je nog met Nederlandse lpg?.
is het koelwater wel op peil?.

thuur

Het blijven hangen in toeren heeft niets met de lambdasonde te maken. Dat moet je zoeken in stationairregelaar/gasklep (goed schoonmaken) en TPS.

Gr 8)

Jur

@ Ludo:
Ik heb nu elke week wel een keer getankt hier. Dus er zit wel Noorse LPG in. (een hoger percentage propaan toch?)
Koelwater staat tussen voldoende tussen MIN en MAX. Hoewel mij wel opviel dat er minder in zit als ik gewend ben(tegen MAX).
Terwijl ik hem 4 weken gelden afgevuld heb tot MAX.
Verdamper is ongeveer 2 jaar oud dacht ik. Neem aan dat ie niet weer de geest gegeven heeft.

@Thuur
Ik zal beide controleren zal vast op het forum staan hoe ik beide schoonmoet maken. Jij denkt dat de rotzooi die er inzit bevriest en problemen veroorzaakt?

Als ik reactie heb van Vialle post ik dat ook wel even.

Ludo

oke er zit dus goeie lpg in, ik dacht inderdaad aan het lagere percentage propaan in NL.
toch lijkt het op bevriezingsverschijnselen.
de luchtaanvoeslang zit toch niet recht op de rijwind gericht?.
controleer ook eens op vacuumlekkage, dat kan naast een vervuilde gasklep, ook het hoog toerental verklaren.

Jur

Citaat van: Ludo op 01-02-2009 21:09:38
de luchtaanvoeslang zit toch niet recht op de rijwind gericht?.
Ja, dat zit die wel. Dat wilde de Volvo dealer graag. Kon ie zeker een aanzuigbuis verkopen. Heb je een idee waar ik het beste de lucht weg kan halen?
Ik weet dat deze wel eens verwijderd wordt vanwege het beter wegstromen van LPG.

Citaat van: Ludo op 01-02-2009 21:09:38
controleer ook eens op vacuumlekkage
Die tip heb je al vaker moeten geven vandaag.  :evil:

Ik zal er allemaal langslopen, vind het zo vreemd dat ie het alleen bij meer als -10 doet. -5 geen problemen bijvoorbeeld.
Het lijkt juist een puur technische schakeling. Hij 'klikt' gewoon niet als ik de knop indruk. Ik hoor hem dus ook achter niet omschakelen(klep op de tank). Het is niet dat ie niet op gas wil lopen. Bij -19 rijdt ie ook gewoon op gas. Overschakelen lijkt alleen niet mogelijk.

Ludo

de slang hoort alleszins niet recht op de rijwind geplaatst te zijn.
maar goed, als je daardoor geen problemen ondervind...

je hoort de klik dus niet.
de klik komt van de afsluiter, dat zou betekenen dat die niet open gaat.
geen stroom/massa, of het begin van het einde?.

Jur

Citaat van: Ludo op 01-02-2009 21:35:14
de slang hoort alleszins niet recht op de rijwind geplaatst te zijn.
maar goed, als je daardoor geen problemen ondervind...

je hoort de klik dus niet.
de klik komt van de afsluiter, dat zou betekenen dat die niet open gaat.
geen stroom/massa, of het begin van het einde?.

Laat ik het zo zeggen. Ik dacht eerst dat de LPG-GPL drukknop kapot was. Het is net of de schakelaar de techniek er achter niet ingang wil zetten.
Ik hoor de computer voor (onder het dashboard of bij de zekeringen) ook niet.

Alleraardigste uitdaging toch nog.

thuur

Citaat van: Jur op 01-02-2009 20:58:18
Jij denkt dat de rotzooi die er inzit bevriest en problemen veroorzaakt?

Bevriest ??? Nee hoor, gewoon rotzooi wat een normale werking belemmert.

Gr ;)

viking_in_shorts

Wij koken op LPG :evil:  met flessen die gewoon buitenstaan. Tot zo'n -20 nog geen problemen gehad, dus ik denk dat jouw probleem niet per sé aan de temperatuur van het gas ligt. Ons is deze oplossing toendertijd verkocht als "zeker" tot -40.

Jur

Citaat van: thuur op 02-02-2009 13:51:30
Citaat van: Jur op 01-02-2009 20:58:18
Jij denkt dat de rotzooi die er inzit bevriest en problemen veroorzaakt?

Bevriest ??? Nee hoor, gewoon rotzooi wat een normale werking belemmert.

Gr ;)

Maar dan zou ik dat toch ook bij 'hogere' temperaturen hebben? Vandaag staat de zon op de auto. Eens kijken wat de temperatuur dan is en of dit wat uitmaakt.

Nog niets gehoord van Vialle.

@Viking
Ik dacht ook meer aan een technische begrenzing. Bv. een koppeling naar de temp sensor die de boordcomputer ook gebruikt.

Ludo

Citaat van: viking_in_shorts op 02-02-2009 14:29:51
Wij koken op LPG :evil:  met flessen die gewoon buitenstaan. Tot zo'n -20 nog geen problemen gehad, dus ik denk dat jouw probleem niet per sé aan de temperatuur van het gas ligt. Ons is deze oplossing toendertijd verkocht als "zeker" tot -40.

als je fles gevuld is met 100% butaan, zal je niet veel eten op tafel krijgen met temperaturen onder 0°.
om die reden is je fles gevuld met propaan.  ;)

viking_in_shorts

Citaat van: Ludo op 02-02-2009 14:39:27

als je fles gevuld is met 100% butaan, zal je niet veel eten op tafel krijgen met temperaturen onder 0°.

Inderdaad - t fijne weet ik er niet van. Maar - mijn gas is toch wel t zelfde gas als wat hij in z'n auto laat vloeien?

Ludo

Citaat van: viking_in_shorts op 02-02-2009 15:05:19
Citaat van: Ludo op 02-02-2009 14:39:27

Inderdaad - t fijne weet ik er niet van. Maar - mijn gas is toch wel t zelfde gas als wat hij in z'n auto laat vloeien?

ja, toch ongeveer hetzelfde.
daarom dat ik eerder vroeg of er nog met NL gas gereden werd.
in NL ligt de verhouding propaan-butaan anders dan in Noorwegen.
een fenomeen dat je vaker tegenkomt met 'vakantiegangers', zomer lpg in de tank, en dan naar een winters land rijden...