Veren

Gestart door mp3president, 02-02-2009 11:09:01

Vorige topic - Volgende topic

mp3president

Hallo,

Ik heb een GLT uit 1992.
Is het bij iemand bekent of het verenpakket standaard verstelbaar is?
Wil nml dat deze iets stugger staat.

Ik hoor het antwoord graag.

Grtz
Ron

)()()sT

Nee, met verlaginsveren wordt ie al stugger ;)

bassie81

Of monteer veren/dempers van een T-5R (weet niet zeker of dit past, maar het is wel mooi net iets stugger, maar toch comfortabel genoeg)

V70 classic

Het ligt er ook aan wat je wilt.
Je vraagstelling is niet echt duidelijk.

Je wilt hem stugger hebben niet lager  :eusa_think:
Want je wilt je oude veren stugger instellen (wat dus niet kan).
Dan denk ik dat je hem niet stugger wilt hebben ivm wegligging (want dan zou je hem ook verlagen).
Dat zou dan betekenen dat je hem stugger wilt hebben ivm belading  :eusa_think:

Als bovenstaande redenering klopt zou ik de oplossing zoeken in nivomats.

Dus waarom wil je je auto stugger hebben  :eusa_whistle:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

mp3president

Sorry voor de weinige informatie, en toch ook weer bedankt voor de snelle een vele reacties.
Maar wil de wagen stugger hebben, maar dus idd niet lager.
Hij ligt al behoorlijk laag van zichzelf vind ik.
Maar ik woon in Almere waar vele drempels en hoogteverschillen zijn in het wegdek.
Nu heb ik mijn Volvo aangeschaft met een verkeerde bandenmaat erop, (205/50 terwijl er volgens boekje 195-65 op hoort) en daardoor dus met de carter (vermoedelijk) en trekhaak regelmatig over de drempel schuurde.
Er liggen inmiddels dus wel de goeie banden op, maar merk dat ik de drempels nog steeds af en toe schamp, doordat de Volvo behoorlijk ver duikt.

Hierom dus mijn vraag of de veren verstelbaar zijn, maar begrijp dus dat het niet mogelijk is.
Misschien toch maar eens kijken naar een setje hulpveren, of zijn er andere oplossingen?

Grtz
Ron.

mp3president

Dank je wel.
Dan ga ik daar waarschijnlijk maar eens voor kijken.

Grtz
Ron

Robby72

CiteerNu heb ik mijn Volvo aangeschaft met een verkeerde bandenmaat erop, (205/50 terwijl er volgens boekje 195-65 op hoort) en daardoor dus met de carter (vermoedelijk) en trekhaak regelmatig over de drempel schuurde.

205 = breedte van de band
50 = hoogte breedte verhouding nl.: h = 0,5 b

Aan de banden zal het niet liggen,
Vaak veel belanden is nivomaten een oplossing, of nieuwe veren plaatsen

Ludo

je kan ook gewoon verzwaarde veren plaatsen.
en zorgen dat de dempers ook goed zijn, fietspompjes doen het ook nooit goed...

als je bandenmaten noemt, doe dan de velg diameter er ook bij.
205/50 is een correcte maat als het om 16" gaat.
205/55 is dan weer correct voor 15".

mp3president

Citaat van: Ludo op 02-02-2009 14:44:55205/50 is een correcte maat als het om 16" gaat.
205/55 is dan weer correct voor 15".

Dat bedoel ik.
Zijn ook 15" velgjes.

Maar ik zal eens gaan kijken voor die Nivomats en dan maar hopen dat het opgelost is.

Grtz
Ron

V70 classic

Het is wat je wilt.
Met zwaardere veren rammel je zonder lading je hok uit.

Ik neem aan dat de org veren en schokbrekers ook voldoen.
Hier zijn tenslotte de meeste auto's mee geleverd,en ik heb nog weinig orginele GLT 's gezien die niet zonder schade over een drempel kwamen.
Ik vermoed dat hij ooit is verlaagt waar je nu de vruchten van plukt.
Je schreef dat ook de motor de grond raakte,dit zou betekenen dat hij rondom lager licht als orgineel.
Nivomats zijn er alleen voor achter.

Nivomats zijn 500 Euri  de veren die erbij horen 75 de montage blokken (voor een v70 classic) iets van 15 euro.
Dan heb je een auto die altijd hoog staat en toch confortabel is.
Maar dit heeft een prijskaartje.

Ludo

Citaat van: V70 classic op 02-02-2009 15:00:32

waarop is dat dan gebaseerd.    ???

mp3president

Citaat van: V70 classic op 02-02-2009 15:00:32Je schreef dat ook de motor de grond raakte,dit zou betekenen dat hij rondom lager licht als orgineel.

Dan vrees ik dat ik met Nivomats ook niet geholpen ben.
Ik zal de dempers eens laten controleren, misschien zijn het de verkeerde, vindt 'm nml wel HEEL erg soepel in de vering.
Maar rare is dat ze niet versleten zijn.

Maar je zegt ook in je eigen woorden dat de GLT's van zichzelf al hebben dat ze de drempel kunnen raken, is dit bij andere versie's van de 850 dan niet het probleem?

Ik hoor het wel.

Grtz

V70 classic

Citaat van: Ludo op 02-02-2009 15:04:22
Citaat van: V70 classic op 02-02-2009 15:00:32

waarop is dat dan gebaseerd.    ???

Mn vader had een auto die was uitgerust met zwaardere exemplaren.
De eerste eigenaar deed in gereedschap was een nissan reed alleen lekker met wat ballast achterin.
Verder had ik ooit eens een verlaagde GSI dat verlagen (met andere veren) kwam de wegligging tengoede.
Maar het reed kwalitatief een stuk minder vooral op lange ritten .

Of ga jij beweren dat als je een auto uitrust met zwaardere veren dan orgineel dit de rijeigenschappen verbeterd (met een lege koffer en alleen er in).ik bedoel niet de wegligging

Het is natuurlijk een afweging die je moet maken.
Tenzij het een auto is die sportief wordt gereden zou ik er niet voor kiezen.
Met bv. een V70 R zou ik wel eens kunnen kiezen voor verlagen of stugger maken dmv veren of veerpootbruggen.
Al zou ik een exemplaar kopen met zo een instelbaar gebeuren ben je daar ook vanaf.
Ik rijd nu zo een roetmaker dan ga ik voor comfort ik kies er zelfs de banden naar.
We praten nu over een (met respect) wat oudere GLT voor sportief had hij wat anders gekocht denk ik.
Hij heeft alleen problemen met drempels.

Maar ieder zijn meug . ;)

V70 classic

Citaat van: mp3president op 02-02-2009 16:03:08
Citaat van: V70 classic op 02-02-2009 15:00:32Je schreef dat ook de motor de grond raakte,dit zou betekenen dat hij rondom lager licht als orgineel.

Dan vrees ik dat ik met Nivomats ook niet geholpen ben.
Ik zal de dempers eens laten controleren, misschien zijn het de verkeerde, vindt 'm nml wel HEEL erg soepel in de vering.
Maar rare is dat ze niet versleten zijn.

Maar je zegt ook in je eigen woorden dat de GLT's van zichzelf al hebben dat ze de drempel kunnen raken, is dit bij andere versie's van de 850 dan niet het probleem?

Ik hoor het wel.

Grtz

Sorry fout van mij  :eusa_wall:  :eusa_wall:  :eusa_wall:

Ik bedoelde er zijn weinig standart GLT"S die niet over een normale drempel kunnen.
Als ik onder de gemiddelde volvo kijk denk ik niet van.
Zo die maakt gebruik van het ground effect.  ;D  ;D  ;D
Ze liggen dus een redelijk eindje boven het maaiveld.
Sorry van de gramaaaatikaaaale onduidelijkheid in mijn antwoord.  :eusa_shifty:

mp3president

Citaat van: V70 classic op 02-02-2009 16:03:18We praten nu over een (met respect) wat oudere GLT voor sportief had hij wat anders gekocht denk ik.

Ik heb gekozen voor deze omdat ik wel een 850 wilde, maar eigenlijk nog een jaar wilde wachten.
Maar de vorige auto begaf het te vroeg naar mijn zijn, dus de financiƫn waren er nog niet voor een T5r estate (die komt er nog wel een keer).
Dus dan maar een goedkopere versie, maar toch van luxe genieten.

Zo vaak gebruik ik 'm normaal ook niet, hooguit woon/werk verkeer (maandag heen, vrijdag naar huis) en in het weekend af en toe.

Grtz

ps bovenstaand antwoord kan altijd gebeuren  :laugh: