850 2 liter loopt op benzine slechts op twee cilinders

Gestart door olof, 04-02-2009 10:00:09

Vorige topic - Volgende topic

olof

Ik heb een 850 2.0 liter uit 95. Deze auto heb ik al een paar jaar en ben er vrij probleemloos van 160.000 naar een kilometerstand van 320.000 meegreden. Sinds een paar weken rijd hij echter beroerd op benzine, op gas rijden is geen probleem.

Eerst gedacht aan een vastgelopen brandstofpomp, deze is vervangen door een ander. De auto heeft een grote beurt gehad waarbij de nodige filters zijn vervangen. Injector cleaner is toegevoegd maar eigenlijk met geen resultaat.

Gisteren eens gekeken welke injectoren het niet deden, bleek de auto op bezine alleen op cilinder 3 en 4 te lopen. Dus de injectoren 1,2 en 5 ook eens omgewisseld met gebruikte, maar geen resultaat.

Hoe pak ik dit nu eens aan? Is er een manier om een beetje systematisch een diagnose vats te stellen? Wat kan anders het probleem zijn?

thuur

Ludo

Citaat van: olof op 04-02-2009 10:00:09
De auto heeft een grote beurt gehad waarbij de nodige filters zijn vervangen. 

noem ook eens op wat deze grote beurt volledig inhoud.

Freakybaby

Buiten wat specifieker zijn over de onderhoudsbeurt, weet je al of cilinders 1,2 en 5 wel signaal krijgen op de injectoren?

Paar dingen:
- onderhoudsbeurt en wat daar precies gedaan is?
- heb je signalen op je injectoren?
- heb je vonk op die cilinders? (al zou dat bij de onderhoudsbeurt wel geregeld en gecontroleerd moeten zijn.)
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

olof

bedankt voor de reactie tot zover,

Bij de beurt zijn de normale dingen nagelopen, olie ververst, filters vervangen, bougies ook (zaten er zo'n 50.000 km in). Brandstofpomp is vervangen en vervolgens zijn de injectoren bekeken en is injectorcleaner toegevoegd. Ik zou een tijdje op benzine moeten rijdn, heb ik gedaan maar er is geen verbetering.

Gisteren eens met de injecoteren aan de gang geweest, maar dat hielp niet. Garage nog eens gebeld en de monteur aan de lijn gehad die met de auto destijds bezig was. Volgens hem was de druk op de injector rail voldoende, dus vanaf de tank tot de injector rail is er waarschijnlijk geen probleem.

Aangezien de injectoren 1,2 en 5 helemaal niets doen. (Je kunt de stekkertjes afkoppelen heeft geen effect op het draaien van de motor.) Dus het begint op iets elctornisch te lijken. Ik ga maar eens eerst foutcodes uitlezen. (Bougies, bougieskabels, rotor en verdeler kap zijn allemaal redelijk nieuw).

Freakybaby

Als je geen reactie krijgt op het loshalen van de stekkers dan kan je 1 ding vaststellen, en dat is dat er in die cilinders niets gebeurt.

Dan moet je gaan uitsluiten. Dit betekent controleren welk deel niet werkt.
1) foutcodes uitlezen
- Heb je een vonk op die cilinders (lijkt er wel op want op lpg loopt ie wel op 5 cilinders volgens jouw stukje)
- Krijgen de injectoren signaal
- ...?
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

daytonawim

Weet je het zeker van die 2 cylinders ???

Ik denk dat als ik drie bougie kabels los trek , dat ik echt moeite moet doen om em,
aan de praat te houden ( veel toeren e.d.)

olof

Op gas loopt ie perfect, op benzine loopt hij echt alleen op cilinder 3 en 4. Hij roffelt dan zekere niet lekker, een trabant klinkt dan nog beter. En met veel moeite kun je er mee rijden maar acceleren moet je dan niet willen.

daytonawim

Brandstof druk regelaar ?

Spanning meten op de injectoren.

En met een schoevendraaier kan je meestal wel horen of die schakelt   ( puntje op injector, handvat tegen oor)

V70geRwin

ruik je veel benzine uit je uitlaat? rail los halen en in jampotjes ff proef draaien. Omdat lpg goed is volgens jou verdenk ik de injectoren.

elmarconi

Pcies. Als ie op LPG wel goed loopt kun je gevoegelijk de ontsteking uitsluiten.
Dan is de brandstofvoorziening de meest logische dader. Omdat de verdachte injectoren zijn gewisseld blijft er niets anders over dan de aansturing van die injectoren.

Zoals daytonawim al zei:

Citaat van: daytonawim op 04-02-2009 17:00:48
Spanning meten op de injectoren.
En met een schoevendraaier kan je meestal wel horen of die schakelt   ( puntje op injector, handvat tegen oor)

--
Autogas Inside . . .

olof

Heb de storingen uitgelezen, maar vond binnen A2 niets. Zal de schroevendraaier test gaan doen, om te kijken of de injectoren wel signaal krijgen. Maar zal ook eens kijken naar de benzinedrukregelaar.

Wordt vervolgd . . .

daytonawim

Citaat van: spekkie99 op 04-02-2009 17:11:26
ruik je veel benzine uit je uitlaat? rail los halen en in jampotjes ff proef draaien. Omdat lpg goed is volgens jou verdenk ik de injectoren.

Idd als 3 pitten het niet doen moet ie aardig naar peut ruiken.

Anderzijds verwacht ik dat niet, want hij zou verzuipen, alles onder de benzine en starten lijkt me ook geen pretje.

Ik gok toch op de aansturing van de injectoren

Raoul

Eerst ff meten met een spanningszoeker of er wel plus staat op de betreffende injectoren. Daarna met een led-spanningszoeker over de beide aansluiten meten en kijken of er een knippersignaal is. Geen plus? Waarschijnlijk ergens draadbreuk.
Geen knipper? massasignaal komt uit de ECU, dus op de ECU meten of het daar ook afwezig is.

Wel plus en knipper? Injectoren defect.(mits raildruk in orde)

thuur

Verwissel gewoon de injectoren en kijk of het probleem zich verplaatst.

Ja: injectoren stuk
Nee: kabelboom nakijken

En foutcodes uitlezen.

Gr 8)