850 2.5 20v G3, Na vervangen brandstofpomp slecht starten en lopen op benzine

Gestart door Martijn27, 06-02-2009 14:12:15

Vorige topic - Volgende topic

Martijn27

Beste Volvo Experts,

Eind vorig jaar wilde mijn volvo 850 2,5 20v van 1995 niet starten. Met veel pijn en moeite (doorstarten) sloeg hij dan toch aan en liep dan direct als een zonnentje (op LPG).  Op dit forum de omschrijving van het probleem gepost.

Het zou de brandstofpomp moeten zijn. En idd dat was ook het probleem, dank daarvoor!

Maar nu, na het vervangen van de brandstofpomp vertoonde de auto na een week problemen met het rijden op benzine. Namelijk inhouden onder de 2500 omw/min. En ja.. weer moeilijk starten maar met andere symptonen dan de vorige keer.

De auto start hoe-dan-ook pas na 2 keer starten:

Of ik de eerste keer nu 1 seconde start of 20 seconden, hij slaat niet aan. Bij de tweede keer starten pak ie in één keer op en loopt ie perfect.. en slaat ie snel over naar LPG (+/- 2 seconden) Wat kan dat zijn??

Ik zat zelf te denken aan drukverlies via de drukklep op de brandstofrail waar de injectoren op aangesloten zijn. Maar dan zou ie naar 10 seconden toch zeker weer druk noeten hebben?

Ik weet het niet.. maar zit er mooi mee.

Misschien herkennen jullie deze storing of kunnen jullie met de kennis van deze auto beredeneren wat het is.
Mijn hoop is op jullie gevestigd! haha

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Groet,
Martijn

Vergeten te melden: :eusa_wall:
Totaal geen vermogen onder de 3000 omw/min. Als ik m boven de 3000 omw/min krijg (dat lukt soms niet eens) is er niets aan de hand. Dan krijgt ie toch genoeg brandstof zou je zeggen?

Marc O.

En als je (vóórdat je start) een aantal seconden contact maakt zodat de benzinepomp druk op kan bouwen, kun je dan wel in 1 keer starten?
...The Nile isn't just a river in Africa...

Martijn27

Nee, helaas. Dat heb ik idd ook al geprobeerd. (had ik er ff bij moeten zetten ja)
Ook twee keer op contact voor het starten bied geen uitkomst.

stap

hoi Martijn,

ik heb dezelfde ervaring als jij beschrijft. grote waarschijnlijkheid dat de brandstofdrukregelaar defect is. Eigenlijk zou je die preventief tegelijkertijd met de brandstofpomp moeten vervangen..

Is te testen door het slangetje onder de regelaar even los te halen, lekt hij (ook al is het maar een druppel) dan weet je de oorzaak.

Mocht het zo zijn, dealer ongeveer 130 euro, via diverse sites minder dan de helft

succes, Mark

Martijn27

Hey Mark,

Bedankt voor je reactie.
Waar vind ik de brandstofdruk regelaar? En hoe ziet die eruit?
Kan het zijn dat deze is gaan lekken omdat de nieuwe brandstofpomp meer druk levert?

Hoe kan het dat ik met doorstarten de auto niet aan de praat krijg maar alleen met opnieuw starten? Hij start dan ook direct. Een drukregelaar die lek is blijft toch lek?

Hoop vragen hè?  :)

Ludo

als de drukregelaar lekt rij je eigenlijk op 2 brandstoffen, geeft een beetje een (te) rijk mengsel.

even controleren kan geen kwaad.
drukregelaar zit op de injectorrail, tussen cilinder 2 en 3.
de motor starten (op benzine laten draaien) en het onderste slangetje loshalen.
druppelt er benzine uit, is hij lek.
leg wel even een doekje onder de drukregelaar.

thuur

Citaat van: Ludo op 06-02-2009 15:27:09
als de drukregelaar lekt rij je eigenlijk op 2 brandstoffen, geeft een beetje een (te) rijk mengsel.

even controleren kan geen kwaad.
drukregelaar zit op de injectorrail, tussen cilinder 2 en 3.
de motor starten (op benzine laten draaien) en het onderste slangetje loshalen.
druppelt er benzine uit, is hij lek.
leg wel even een doekje onder de drukregelaar.

Op contact zetten is voldoende ;)

Gr 8)

Snellebaksteen

Ik denk eerder aan een filter dat volledig dichtzit. Juist nu je een nieuwe pomp hebt slaat ie helemaal dicht. Je brandstoffilter is een dikke bus voor je rechter achterwiel. Kost 30 euro nieuw bij de dealer en is in 10 minuten vervangen.

Bij mij was hij volledig dicht en pikzwart.

Trouwens, rijdt je auto wel gewoon op benzine? Anders ga ik nu toch ineens denken aan een wellicht foutieve montage van de pomp zelf. Het rubberslangetje dat in de pomp zelf zit moet echt goed vast zitten want daar komt even veel druk op te staan als op de brandstofrail (3bar). Bij mij is dat slangetje ook eens los geschoten en dan rijdt hij heel slecht op benzine en start hij aarzelend.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Peer ke

Ik sluit me bij baksteen aan. Ik heb proberen door het oude filter te blazen, werkelijk niet te doen, nieuw filter = geen weerstand. De pomp heeft het  zwaar te verduren als het filter dichtzit!

Martijn27

Hee, bedankt voor de info!

Ik ga zeker proberen het filter door te blazen.

De brandstofpomp zat vast en is daarom vervangen. De ANWB-monteur kreeg hem uiteindelijk aan de praat door met een hamer tegen de tank aan te slaan.

Op de factuur van de reparatie staat idd geen filter vermeld, slechts de pomp en de bijbehorende pakking.

De auto loopt erg beroerd op benzine. Totaal geen vermogen onder de 3000 omw/min. Als ik m boven de 3000 omw/min krijg (dat lukt soms niet eens) is er niets aan de hand. Dan krijgt ie toch genoeg brandstof zou je zeggen? (gaanderweg merk ik dat ik dit belangrijke symptoom ben vergeten te melden bij de storingomschrijving..)

Als het slangetje op de pomp niet goed vast zit, stinkt het in de auto dan naar benzine? Dat is namelijk niet het geval.

Verder lijkt het ook of mn koelvloeistoftankje aan niveau verliest (ik word langzaam para van die storing!). Kan het ook koelwater zijn wat de cilinders inlekt?

De storing is erg vreemd.. 1e keer starten, maakt niet uit hoe lang slaat ie niet aan. Tweede keer starten loopt ie direct.
Drukregelaar heb ik nog niet getest, ik heb m wel gevonden. Ga deze ook zeker checken.

Bedankt voor jullie hulp zover, ik hou jullie op de hoogte. Nieuwe suggesties nog steeds welkom!

Groeten

Peer ke

Koelwater probleem was bij de dop van het reservoir. Ik zou zeggen vervang die eerst eens, grote kans dat het dan opgelost is.

Martijn27

Beste Volvo-experts.

Ik ben zaterdag wezen klussen, althans een poging tot.

Brandstoffilter gehaald bij de dealer. Auto op de krik, maar ik weet niet hoe ik m er onder moet zetten. De aansluiting op het filter lijkt wel geperst ofzo. Er zit geen zichtbare klem op. Ik durfe hem er niet af te halen omdat ik bang was dat ik de nieuwe vast kon krijgen en/of niet vloeistof dicht kon monteren. (Ik gebruik m auto elke dag voor mn werk <120 km).

Weet iemand hoe die aansluiting werkt en hoe vervang ik dat ding?

Tweede wat ik zou checken: lekkage van de brandstofdrukregelaar op de brandstofrail.
Ik las hier dat ik het slangetje aan de onderkant moet los halen en dan op contact zetten.

Klopt het dat dit een vaccumslang is? Ik zie een toevoer- en een retourleiding (bovenop) en een heel dun geel hard plastic slangetje (aan de onderkant) die naar het inlaatraject gaat (tesamen met de carterontluchting).

Alvast bedankt voor jullie reacties!

O ja, koelvloeistof blijft gelukkig gewoon op peil. Toch bedankt! Maar je bedoelt zeker dat er dan vloeistof verdampt?

V70geRwin

1. weet ik niet.
2. ja

behalve alle genoemde oorzaken kan het ook nog de afdichtringen zijn van de benzine injectoren die lekken.

Ludo

Citaat van: Martijn27 op 17-02-2009 15:49:42
Brandstoffilter gehaald bij de dealer. Auto op de krik, maar ik weet niet hoe ik m er onder moet zetten. De aansluiting op het filter lijkt wel geperst ofzo. Er zit geen zichtbare klem op. Ik durfe hem er niet af te halen omdat ik bang was dat ik de nieuwe vast kon krijgen en/of niet vloeistof dicht kon monteren. (Ik gebruik m auto elke dag voor mn werk <120 km).

Weet iemand hoe die aansluiting werkt en hoe vervang ik dat ding?

dit zijn snelkoppelingen.
even sleutel 17 erachter en je haalt de leiding los.

razorx

Hier nog wat plaatjes m.b.t. het brandstoffilter, skip even het gedeelte dat niet over het filter gaat:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg544894.html#msg544894
Succes!
Yits