2.5 20v automaat uit '92 blijft soms hangen voor 't schakelen en verbrand olie

Gestart door ceesios, 06-02-2009 17:28:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ceesios

Hallo allemaal,

ik heb een vraag. Ik ben nu al een paar weken aan 't rommelen met mijn 850 omdat deze diverse problemen had/heeft. Eerst even de geschiedenis:
- de PNP switch gereinigd om het knipperende pijltje op het dashboard te verhelpen.
- Dashboard vervangen omdat deze de snelheid niet goed doorgaf aan de automaat wat een enkele keer leidde tot terugschaken (op de snelweg ineens naar 1e of 2e versnelling is best ff schrikken). Kwam gelijk goed uit want ik had ook het "vallende metertjes-syndroom".

- automaat geflushed omdat schakelen soms niet soepel ging en om het probleem te verhelpen wat ik nu nog steeds heb. Dit heeft niet veel geholpen dus.
- Flametrap gereinigd omdat ik wat overdruk op het carter heb wat ook niet echt heeft geholpen.

Op het moment dat ik nu goed gas geef (ook al zonder kick-down) blijft het toerental even "hangen". Na een paar seconden trekt de roffel weer vol door en schakelt dan over. Dit gebeurt in alle versnellingen en altijd boven de 4k toeren.
Als ik dit op hogere snelheden doe (90+) gaat dit gepaard met een dikke blauwe olierookwolk die de hele straat blauw zet en stinkt de auto als een gek.

Ik zat in eerste instantie te denken aan een lekker keerring tussen de bak en het blok maar de olie in de bak blijft relatief schoon. Daarnaast miste ik in een kleine maand tijd bijna 5 (!) liter olie uit het blok en die zit niet in de bak en licht er niet onder. Mijn conclusie was dus dat het verbrand wordt. (dit was nog voordat ik de dikke rookwolken constateerde)

Na wat navraag gedaan te hebben zouden het twee dingen kunnen zijn, de zuigerveren en de carterontluchting. Nu zit mijn gaskleppenhuis gelukkig behoorlijk vol met drap dus ik denk dat ik het hier moet gaan zoeken ipv een motorrevisie.


Nu, om een lang verhaal kort te maken. Mijn vraag is dus of het probleem met het inhouden kan komen door een combinatie van verhoogde carterdruk, hoog toerental en het verbranden van olie of dat jullie een andere mogelijk oplossing weten?

Alle tips zijn welkom!

Freakybaby

Carterventilatie (en gasklep) reinigen kan nooit kwaad. Zeker als je de auto pas hebt.

Je compressie meten kan je redelijk eenvoudig, evt kun je een lektest overwegen om te testen hoe het staat met je zuigerveren

Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

ceesios

Hey Freakybaby,

De compressie meten, is dat zelf een beetje te doen? Heb geloof ik wel eens zo'n tooltje gezien wat je in het bougiegat steekt. Is dat wat je bedoeld? En wat is een lektest?

grtz

Eugene

Als je een compressiemeter hebt, kun je zelf meten natuurlijk. Daar zou ik me beginnen. Carterventilatie natuurlijk een keertje schoonmaken.

Als de keerring tussen blok en bak lekt, wil dit niet zeggen dat de olie uit het blok in je bak terecht komt (of andersom) ;)

If it's not blown, it sucks...

ceesios

Ok. Maar hoe weet ik dan of de keerring lekt? En kan een van deze problemen de symptomen veroorzaken die ik heb met het inhouden van de motor op hoog toerental of moet ik dat ergens anders zoeken?

dennis850estate

Citaat van: ceesios op 06-02-2009 17:59:04
Ok. Maar hoe weet ik dan of de keerring lekt? En kan een van deze problemen de symptomen veroorzaken die ik heb met het inhouden van de motor op hoog toerental of moet ik dat ergens anders zoeken?

Lekke krukaskeerring zie je meteen omdat alle olie netjes uit een opening loopt die in het laagste punt van het koppelomvormerhuis/koppelinghuis zit. Als er dus iets lek is zie je dit gelijk als je onder de auto kijkt. Je kunt het meestal al zien als je even bukt en er onder kijkt. Heeft verder niets met je klacht te maken

arjenT5R

Ik denk dat je aan een nieuw automaat moet gaan denken  ;D
klinkt allemaal niet erg gezond.....
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

ceesios

Thnx,

ik ga morgen eerst maar eens kijken naar de carterontluchting. Inlaatspruitstuk was hier in de buurt niet op voorraad (Leiden) dus hoop maar ff dat die niet scheurt. Anders moet hij ff blijven staan.

ik hou jullie op de hoogte!

thuur

Carterventilatie reinigen of vervangen. Gasklep + stat.reg. schoonmaken. PNP switch zou ik ook vervangen.


Gr ;)

ceesios

Thnx thuur. Kheb de carterventilatie en de olieafscheider vandaag schoongemaakt maar wat vacuum slangen gesloopt (zaten toch al helemaal dicht van de olie). Die moet ik morgen dus ff halen.

Nog een vraagje,
ik zag dat de vacuĆ¼mpot die de kleppen in het inlaat spruitstuk aan de kant van de motor bedienen niet aangesloten was... Dit lijkt wel een soort chocke functie te hebben. Kan dat en weet iemand waar deze op aangesloten dient te worden?

De pnp switch had ik al grondig gereinigd en die lijkt nu geen problemen meer te geven. Achteruit rij lichten branden zoals 't hoort en oranje pijl knippert niet. Zou er dan toch nog iets mee aan de hand kunnen zijn?

thuur

Citaat van: ceesios op 09-02-2009 00:56:26
Thnx thuur. Kheb de carterventilatie en de olieafscheider vandaag schoongemaakt maar wat vacuum slangen gesloopt (zaten toch al helemaal dicht van de olie). Die moet ik morgen dus ff halen.

Nog een vraagje,
ik zag dat de vacuĆ¼mpot die de kleppen in het inlaat spruitstuk aan de kant van de motor bedienen niet aangesloten was... Dit lijkt wel een soort chocke functie te hebben. Kan dat en weet iemand waar deze op aangesloten dient te worden?

De pnp switch had ik al grondig gereinigd en die lijkt nu geen problemen meer te geven. Achteruit rij lichten branden zoals 't hoort en oranje pijl knippert niet. Zou er dan toch nog iets mee aan de hand kunnen zijn?

Mooi. Die oude zooi kan aardig hard worden en dichtslibben idd. Beter van die nieuwe slangen.

Jouw 20V heeft een variabel spruitstuk. Bij bepaalde toerentallen wordt de lucht over een ander traject gestuurd voor o.a. vermogenswinst. Doorgaans gaat er weinig mis aan dit systeem, hooguit een klepje dat niet meer wil (zwart/wit rondje). Vaak levert dat een slechte stationairloop op. Er zijn vast wel foto's te vinden, je zou eens kunnen zoeken op VVIS.

De PNP switch wordt doorgaans vervangen als deze problemen geeft. Inderdaad is vervuiling de oorzaak en is de schakelaar (zoals 99% van alle schakelaars) zelfreinigend: gewoon vaak gebruiken dan gaat ie het langst mee. Praktijk wijst echter uit dat 'versleten' schakelaars snel weer gaan irriteren. Schoonmaken helpt zeker op de korte termijn, maar op de lange termijn blijft het een onzekere factor. Met jouw klachten zal het me niets verbazen als de switch toch roet in het eten gooit. De eenvoudigste diagnoses zijn kijken of de achteruitrijdlampen branden met pook in de R, af en toe niet willen starten in P en hakerig of niet schakelen. Ook moet de switch vrij exact worden gemonteerd/afgesteld. Er is een gereedschapstukje voor.


Gr 8)

ceesios

nou, ik heb alles goed schoon gemaakt maar zonder suc6. Het probleem blijft nog steeds en mn nokas begint ook te rammelen. Volgende week gaan we het blok eruit trekken en maar eens kijken hoe ver we komen met een revisie met vadis ernaast. Gelukkig heb ik m voor weinig gekocht, dus ik ben het nu maar gaan zien als leerproject. Uiteraard post ik de foto's hier wel weer.

Ik had trouwens de pnp switch afgesteld door een rechte metalen strip (schuifmaat) met een grip tang op het platte deel van de as te klemmen. Wanneer deze precies paralel staat aan de verhoging op de switch werkt het prima. Twee keer opnieuw gemonteerd zo en beiden keren in een keer goed.

thuur

Rammelende nokas? Bedoel je niet gewoon tikkende klepstoters (wat volledig normaal is)?


Gr ???

ceesios

Net nog even bij daglicht gekeken...
Het blok verbruikt nu niet alleen de olie maar gooit het er gewoon uit langs de olieafscheider.... De slang die naar de flametrap loopt zat dus schijnbaar los :eusa_wall:. Het lijkt me dat hier zowieso geen olie uit hoort te komen wat waarschijnlijk in eerste instantie al het probleem was maargoed.
Gevolg, 5 liter olie die ik gisteren er extra in heb gegooid nadat het olielampje ging branden is er ook weer uit en de nokas staat droog dus dat zal wel flinke schade zijn. :'(. Nu hopen dat de kommen waarin de as ligt niet kaduuk zijn.

Ook nog ff wat fotow's van alles



Hier zat de olieafscheider


Sludge in de onderste slang naar de olieafscheider


Als je goed kijkt zie je de olieafscheider weer zitten (zwart ding onderin) en alles onder de olie


En als je hier heel goed kijkt zie je dat de slang voor de nippel zit waar hij op hoort


Tip.. plaats de slang terug tijdens het terugplaatsen van het inlaatspruitstuk zodat hij hier tussen geklemd wordt onder de rand van je kleppendeksel. Weet niet of dat zo hoort, zo zat niet in ieder geval maar het is nu onmogelijk om de slang er terug op te krijgen zonder Taiwanese vingertjes...


ohja, ik kwam nog foto's tegen van de PNP-switch met de klem erop.


thuur

Is dat alles? ;D

Ik vind het wel meevallen hoor, althans zo te beoordelen. Ik denk dat je klepstoters gewoon droog staan (evt. jumpstarten met een bekertje ATF bij de olie en dan snel verversen). Dat potje kan wel eens tegenwerken idd, heb het zelf ook 3x moeten loshalen bij m'n eigen gebakje. Een beetje olie voor de gasklep is volledig normaal. Ik zou me pas zorgen maken als het daar gortdroog is.


Gr ;)