Draaiende rechteras vanaf homokinetische koppeling??

Gestart door elianmars, 07-02-2009 19:08:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sbv

is de as er al uit op de foto of zie ik dat verkeerd ?

-D©©©L-

Citaat van: elianmars op 08-02-2009 00:29:19
Citaat van: -D©©©L- op 08-02-2009 00:26:30
Citaat van: elianmars op 08-02-2009 00:22:47
Citaat van: -D©©©L- op 07-02-2009 23:55:07

rechts is de MT as 2 mm langer dan de AT uitvoering. 

Dus de as die we er op willen zetten is iets korter dan de as die er nu op zit.
Zal verder geen problemen geven, neem ik aan?


Eerst maar zien dat alles op de as past (fusee en naaf). Anders schiet het nog niet op....

Ik zou gewoon de bestaande as weer in elkaar zetten en dan op zoek gaan naar een vervangende passende as. Die van IPD zijn zeker niet slecht, voor een paar centen meer heb je een originele (= GKN/Spidan).

Als ik 't voor elkaar ga krijgen om 'm weer in elkaar te zetten  :eusa_shifty:

Wat je ook doet, het begint met het demonteren van de huidige onderdelen van de as. Gewoon proberen dus. Goede kans dat, zoals mijnheer zuthpen als zei, alleen de as uit de kineet getrokken is. Ik moet wel zeggen dat ik al eens vreselijk ruzie gehad heb met een rechter as van een TDI, het wiellager daarvan was zo warm gelopen dat ik de as alleen met een 25 tons pers uit de splines van het wiellager kreeg.

elianmars

Citaat van: -D©©©L- op 08-02-2009 00:32:37
Citaat van: elianmars op 08-02-2009 00:29:19
Citaat van: -D©©©L- op 08-02-2009 00:26:30
Citaat van: elianmars op 08-02-2009 00:22:47
Citaat van: -D©©©L- op 07-02-2009 23:55:07

rechts is de MT as 2 mm langer dan de AT uitvoering. 

Dus de as die we er op willen zetten is iets korter dan de as die er nu op zit.
Zal verder geen problemen geven, neem ik aan?


Eerst maar zien dat alles op de as past (fusee en naaf). Anders schiet het nog niet op....

Ik zou gewoon de bestaande as weer in elkaar zetten en dan op zoek gaan naar een vervangende passende as. Die van IPD zijn zeker niet slecht, voor een paar centen meer heb je een originele (= GKN/Spidan).

Als ik 't voor elkaar ga krijgen om 'm weer in elkaar te zetten  :eusa_shifty:

Wat je ook doet, het begint met het demonteren van de huidige onderdelen van de as.

Dat is waar, ja. Dat moet er tenslotte toch af.

Laserblue

Citaat van: elianmars op 08-02-2009 00:29:19
Citaat van: -D©©©L- op 08-02-2009 00:26:30
Citaat van: elianmars op 08-02-2009 00:22:47
Citaat van: -D©©©L- op 07-02-2009 23:55:07

rechts is de MT as 2 mm langer dan de AT uitvoering. 

Dus de as die we er op willen zetten is iets korter dan de as die er nu op zit.
Zal verder geen problemen geven, neem ik aan?


Eerst maar zien dat alles op de as past (fusee en naaf). Anders schiet het nog niet op....

Ik zou gewoon de bestaande as weer in elkaar zetten en dan op zoek gaan naar een vervangende passende as. Die van IPD zijn zeker niet slecht, voor een paar centen meer heb je een originele (= GKN/Spidan).

Als ik 't voor elkaar ga krijgen om 'm weer in elkaar te zetten  :eusa_shifty:

ah, ik heb je geïnspireerd gisteren ;D
eerst de auto uit elkaar halen, dan een tijdje laten staan, dan de hele rambam op de ambulance en naar de garage  :eusa_whistle:
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

elianmars

Citaat van: Laserblue op 08-02-2009 09:26:24
Citaat van: elianmars op 08-02-2009 00:29:19
Citaat van: -D©©©L- op 08-02-2009 00:26:30
Citaat van: elianmars op 08-02-2009 00:22:47
Citaat van: -D©©©L- op 07-02-2009 23:55:07

rechts is de MT as 2 mm langer dan de AT uitvoering. 

Dus de as die we er op willen zetten is iets korter dan de as die er nu op zit.
Zal verder geen problemen geven, neem ik aan?


Eerst maar zien dat alles op de as past (fusee en naaf). Anders schiet het nog niet op....

Ik zou gewoon de bestaande as weer in elkaar zetten en dan op zoek gaan naar een vervangende passende as. Die van IPD zijn zeker niet slecht, voor een paar centen meer heb je een originele (= GKN/Spidan).

Als ik 't voor elkaar ga krijgen om 'm weer in elkaar te zetten  :eusa_shifty:

ah, ik heb je geïnspireerd gisteren ;D
eerst de auto uit elkaar halen, dan een tijdje laten staan, dan de hele rambam op de ambulance en naar de garage  :eusa_whistle:

Jep. Het is de kant waar ik aan begon toen jij er nog was ;D


elianmars

Volgens Dennis moet ik echt een as hebben met aan het eind een bout, zoals ik nu heb.
Met een moer gaan de fusee en naaf niet passen.

Eugene

Klopt jij hebt MY99, dan past een as met M20/22 moer niet.

If it's not blown, it sucks...

wepster

Citaat van: elianmars op 08-02-2009 15:49:25
Volgens Dennis moet ik echt een as hebben met aan het eind een bout, zoals ik nu heb.
Met een moer gaan de fusee en naaf niet passen.

en om daar nou meteen een lager en fuse voor te wisselen dan word het wel heel duur ;D

elianmars

Hunter heeft er helaas geen liggen.
Hopelijk kan ik 'm toch een beetje snel ergens vandaan halen.

Sbv

Citaat van: elianmars op 08-02-2009 17:35:05
Hunter heeft er helaas geen liggen.
Hopelijk kan ik 'm toch een beetje snel ergens vandaan halen.
Rima ? Marans ? Estate services?
De persoon in Uden Verwijst ?

Johann

Citaat van: elianmars op 08-02-2009 17:35:05
Hunter heeft er helaas geen liggen.
Hopelijk kan ik 'm toch een beetje snel ergens vandaan halen.

Je had natuurlijk in de tijd dat je op het World Wide Web hebt zitten lallen al lang die as er uit kunnen hebben en op de keuken tafel in elkaar kunnen prutsen..   ;D

elianmars

Citaat van: Johann op 08-02-2009 17:52:18
Citaat van: elianmars op 08-02-2009 17:35:05
Hunter heeft er helaas geen liggen.
Hopelijk kan ik 'm toch een beetje snel ergens vandaan halen.

Je had natuurlijk in de tijd dat je op het World Wide Web hebt zitten lallen al lang die as er uit kunnen hebben en op de keuken tafel in elkaar kunnen prutsen..   ;D

Ik zit op 't moment in Markelo :P 

elianmars

Ik zal kijken of ik 'm morgen uit de bak kan rukken. Morgenavond maar eens op de operatietafel leggen.

Verziekt is-ie toch al ;D

Sbv

Kijk maar uit dat de jongens niet gaan knikkeren met de kogels  :D

elianmars

#59
Vanmorgen de as uit de bak getrokken. Omdat de wagen aan de voorzijde omhoog staat, kwam er iets olie uit de bak lopen.

Ik heb de as op een werkbank gelegd en de hoes er van af gehaald. Toen kwamen de eerste kogels er al uit rollen.

Eerst zo veel mogelijk vet in een bakje laten lopen en de boel een beetje schoon gemaakt.

Toen een  'stellage' gemaakt waardoor de twee gedeelten van de as recht voor elkaar lagen.
Met één hand de kogels en krans om de as gehouden en met de andere hand de andere helft van de as er overheen geduwd. Het past maar op één manier en dan glijdt het zo in elkaar.

Het ligt nu in elkaar op de werkbank. Er moet nog vet in en de hoes moet er overheen.

Is het speciaal vet wat er in moet?
Beter een tube of zo halen bij Hooftman?
En om de hoes vast te maken geen slangklemmen gebruiken zeker, i.v.m. eventuele onbalans?

Ga ik de originele klemmen vast krijgen zonder speciaal gereedschap?
Ik ga dan uiteraard ook daarvoor nieuwe halen.