niet vloeiende accelaratie

Gestart door Antonio, 09-02-2009 17:11:28

Vorige topic - Volgende topic

Antonio

Eindelijk aan obd en vacuumslangen controle toegekomen.

Slangen lijken ok. Ik zie maar 1 slang die aan het eind is. Links, vlak naast het gasklephuis.

OBD geeft 4 codes. :o

325 geheugenstoring
132 accuspanning. Accu is 3 jaar oud. Is de spanning bij deze melding te hoog of te laag? Ik had laatste een compleet weggesmolten lampje (2 maanden oud) in de koplamp. Hangt dat hiermee samen?
214 sporadisch signaal van toerentalsensor
231 adaptieve lambaregeling deelbelasting

Lamba-indicatie lampje op het dashboard is na een lange snelweg rit onlangs weer uitgegaan.

Wat voor actie moet ik ondernemen? :-\

Jeroentjuh

Citaat van: Antonio op 22-02-2009 16:43:08

Wat voor actie moet ik ondernemen? :-\

Alle foutcode's wissen, rijden en kijken welke fout(en) er terug komen, dan verder gaan zoeken op die code...

mevita

231 adaptieve lambaregeling deelbelasting
deze foutcode heb ik ook maar ik krijg hem niet gewist,
wat zegt deze foutcode precies m.a.w welk onderdeel is defect?
Ik merk n.l. niks tijdens het rijden

KIM

Staat er ook nog bij mengsel waarde te rijk of juist mengselwaarde te arm?
In dat geval registreert de ECU door middel van de lambdawaardes dat het mengsel te rijk (of juist te arm) is geweest en dat de mengverhouding daarop is aangepast. De foutcode betekent dat de grens van aanpassing is bereikt (meestal zo'n 10% rijker of juist armer). Je merkt hier inderdaad niets van, want het dient er juist voor de motor goed te blijv en laten lopen.
Dit probleem kan vele oorzaken hebben. Bij mengsel te rijk kan het veroorzaakt worden door een te hoge brandstofdruk bijvoorbeeld, maar ook door een lekke uitlaat voor de lambdasensor.
Bij mengsel te arm kan het veroorzaakt worden door een luchtlekkagie in het inlaattraject na de LMM.

mevita

Citaat van: KIM op 22-02-2009 22:47:30
Dit probleem kan vele oorzaken hebben. Bij mengsel te rijk kan het veroorzaakt worden door een te hoge brandstofdruk bijvoorbeeld, maar ook door een lekke uitlaat voor de lambdasensor.
Bij mengsel te arm kan het veroorzaakt worden door een luchtlekkagie in het inlaattraject na de LMM.
De mijne lekt ergens bij uitlaatspruitstuk, een heel klein beetje als ik gas geef

KIM

Kijk eens of je dat kan verhelpen, al is het maar tijdelijk. Wellicht dat je foutcode dan wegblijft.
Het probleem wordt volgens de foutcode ook alleen gezien bij deellast (= alles tussen stationair en volgas)

Antonio

Heren!

Ik ben er eindelijk uit!! Na nog wat gerommel, toch maar de bougieskabels "preventief" vervangen. Was dus gewoon puntje achterstallig onderhoud. Hij gaat weer vloeiend en stuitend hard!!!! ;D

Je denkt dan: "waaaat 101 euro voor 6 stukjes kabel????". Gewoon toch maar doen dus! Ik meen dat het al in de 1e reactie werd genoemd! :eusa_whistle:

Bedankt voor alle tips & tricks

Groet Ton