nieuwe LPG installatie, mengsel arm bij vollast, verkeerde Rica Chip??

Gestart door bassie81, 11-02-2009 09:41:46

Vorige topic - Volgende topic

bassie81

Ik heb sinds een paar weken een LPG installatie van Vialle (Mesman) in mijn T-5 met Rica chip.

Als ik bij 2500 RPM het gas vol intrap in 3, 4 of 5 dan voel ik de auto 'hikken' bij zo'n 3500-3700 RPM (precies daar waar ik mijn maximum koppel behaal.

Mesman heeft er al eens naar gekeken en een paar dingen vervangen waaronder de pomp.

Gisteren heb ik een run gedaan op de rollenbank bij Rica en nu blijkt dat het mengsel bij vollast aan de arme kant is, wat wellicht het 'hikken' veroorzaakt.

Van Mesman krijg ik te horen dat er blijkbaar verschillende settings worden gebruikt door Rica voor benzine en gas auto's, iets met een verschil in injector open tijden ???. Heeft iemand daar meer info over??

)()()sT

Dat niet, maar ik kan me wel voorstellen dat je voor een LPi-auto een custom remap nodig hebt.
De beperkende factor voor de auto en chippen is nu de LPG-pomp. Een max. van ca. 280 pk is nu bijna een gegeven.

Turbobiker

Als je bij Rica bent geweest kunnen zij je toch wel zeggen wat er gedaan moet worden voor een oplossing?

En je hebt toch wel die beruchte 6e injector?
De Tussenpaus

mehn

Citaat van: )()()sT op 11-02-2009 09:45:04
ik kan me wel voorstellen dat je voor een LPi-auto een custom remap nodig hebt.

Dit zou nergens voor nodig hoeven zijn. Zolang de geprogrammeerde benzineinjectortijd geen probleem veroorzaakt bij de LPi-injectortijd is er met de auto software niets aan de hand.

De vraag is hoe zijn de AFR metingen op benzine? Zijn die wel goed?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

bassie81

AFR metingen op benzine???

Ik heb wel gevraagd om de 6e injector, heb (naar verluidt) vijf grotere gekregen.

Auto doet 265 pk, dus da's niet te gek veel

Turbobiker

Ik zou het toch even aan Rica voorleggen.

Wie weet hebben die grotere injectoren idd een andere afstelling nodig ???
De Tussenpaus

mehn

Citaat van: Turbobiker op 11-02-2009 09:48:24
En je hebt toch wel die beruchte 6e injector?

Met de nieuwe injectoren heb je die niet meer nodig. Ik ga er van uit dat er bruine injectoren in zitten en geen witte omdat het een nieuwe installatie betreft.

XC60 D4 AWD:

mehn

Citaat van: Turbobiker op 11-02-2009 09:53:31
Wie weet hebben die grotere injectoren idd een andere afstelling nodig ???

Als het goed is niet. Dat regelt de software van de LPi, die heeft bij de nieuwe injectoren een iets andere omrekenfactor.

XC60 D4 AWD:

bassie81

Hoe dan ook, er lijkt te weinig brandstof te zijn, en dat is niet goed.

Mesman zegt dat wellicht de 'injector aan tijden' te lang zijn. En dat dat aangepast zou moeten worden. Als het goed is overleggen zij (as we speak) met Rica, om te kijken of er iets bekend is over die chip. De chip is door de vorige eigenaar aangeschaft en daar weet is dus niets van.

Ik weet allen dat ie op benzine goed loopt en 265 pk haalt bij 4600 tot 6000 RPM. Op gas doet ie dat ook maar met een te lage lambda

Wat kan ik het beste doen?

Ludo

terug naar Rica lijkt me de enige optie.

we nemen wel aan dat de ontsteking écht optimaal is?, incl bobine?.
een 'slechte-ouwe' bobine kan dit nl ook veroorzaken.

Wout309t

Wat ik niet snap: Rica constateert een arm mengsel.....
Dan remappen ze hem toch ff??? Daar schijnen ze de spullen voor te hebben...
2011 V70 2.0T R-Design MT

bassie81

Citaat van: Wout309t op 11-02-2009 10:49:15
Dan remappen ze hem toch ff??? Daar schijnen ze de spullen voor te hebben...

Om precies te zijn heeft niet Rica een arm mengsel vastgesteld maar mijn eigen monteur, die de bank van Rica regelmatig huurt (en waardoor ik dus makkelijk toegang heb). Het was ff snel tussendoor een run maken en Lambda meten, we hebben verder nergens naar gezocht mede omdat ie in onderzoek is bij Mesman.

Oude bobine kan goed, maar daar wordt het mengsel toch niet armer van??

mehn

De eerste vraag die beantwoord moet worden is: is de lambda waarde op benzine wel goed?

XC60 D4 AWD:

Ludo

Citaat van: Wout309t op 11-02-2009 10:49:15
Dan remappen ze hem toch ff???

eigenlijk enkel als die op benzine ook niet goed loopt.
de tuner moet zich niets aantrekken van het gas gebeuren, hij moet de motor chippen op benzine, niet op gas.
daarom dat ik vraag of de volledige ontsteking wel écht optimaal is, dat is al vaker voorgekomen.

wat ook nog kan meespelen is de té koude aanvoerlucht, heb ik zelf ook wat last van.
je zou het eens kunnen proberen met een kartonnetje voor de inlaatbuis te plaatsen, en kijken wat ie dan doet.

bassie81

Citaat van: mehn op 11-02-2009 10:57:35
De eerste vraag die beantwoord moet worden is: is de lambda waarde op benzine wel goed?

Op benzine is ie prima. Althans dat was ie enkele maanden geleden toen we het voor het laatst hebben bekeken, mag ik nu door naar vraag 2 ??  ;)