Roet "explosie"

Gestart door Topsport180, 05-12-2008 14:53:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kyro

m,n vorige TDI had ook pas 280 gelopen, toen de
koppakking 't voor gezien hield !

alleen, waren de symptomen wel heeeel anders

elianmars

Zou het niet met de EGR klep te maken kunnen hebben?

Ik vraag me af of het ook nog gebeurt met een afgesloten EGR klep.


Heb je al eens aan Ben gevraagd of hij even achter de wagen wil gaan rijden, om te zien of er iets gebeurt wanneer zo'n "explosie" zich voordoet?  :eusa_whistle:

toppertje

koppakking lijkt mij niet aannemelijk,dan heb je wel meer klachten.
maar de egr zou wel eens de boosdoener kunnen zijn.
deze kan al zo vol met kool(roet) zitten,dat de klep af en toe blijft hangen

BenC70ES

Citaat van: elianmars op 05-12-2008 22:47:17Heb je al eens aan Ben gevraagd of hij even achter de wagen wil gaan rijden, om te zien of er iets gebeurt wanneer zo'n "explosie" zich voordoet?  :eusa_whistle:

Twijfel nog welke ik ga gebruiken:

:evil:




Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

RRRRR_Ramon

Bij een echt verstopt luchtfilter zou hij constant moeten roken, ook wanneer die "prop" eruit zou schieten, je luchtfilter is dan niet ineens "schoon".

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Amazon

Het lijkt een beetje op wat mijn V70 D5 deed.

Was in mijn geval een combinatie van merkloze diesel en "het nieuwe rijden".

Ik tank nu weer meestal Shell o.i.d. en trek wat verder door en trek één keer in de zoveel tijd even echt pittig door.

Het is nu over en ik rijd, ondanks pittiger, zuiniger...
Bigger and better!

Topsport180

#21
Leuk Ben, je hebt het beste met me voor zie ik  ::) :evil:

@Amazon: Ik tank met de V vrijwel altijd bij de witte pomp (gisteren nog voor 0.979 de liter :D); maar misschien moet ik eens bij een 'echt' tankstation een tankvullinkje gaan halen ... Overigens rijd ik met de V zo'n 150 kilometer per dag, overwegend 120/130 km/h op de snelweg, waarbij ik zo nu en dan even goed doortrek  ;)

Ik zal straks het luchtfilter eens bekijken. En de EGR-klep + eventueel wederom de pompafstelling daar mag de dealer binnenkort eens naar kijken.
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

pimsam

De mijne rookte ook enorm toen de EGR klep nog aangesloten zat, zelfs bij half gas. Na het loskoppelen van de EGR vacuumslang was het al een heel stuk minder. Nu een plaatje ertussen en het is helemaal weg.
ALLEEN als ik langere tijd rustig gereden heb (bijv. constant 120-130) en ik geef een keer gas, zie ik wel een rookpluimpje in de spiegel. Mijn achterbuurman blijft echter wel gewoon zichtbaar.
Ik zou in jou geval de pomptiming laten nakijken (kan nooit kwaad en kost de wereld niet) en de EGR met een plaatje volledig afsluiten.


850newbie

@pimsam
Heb jij geen brandend motormanagementlampje nu je de EGR afgesloten hebt?
Je hebt een 2.5D en daar schijnt het lampje te gaan branden als je de EGR afsluit.

pimsam

CiteerHet lijkt een beetje op wat mijn V70 D5 deed.

Was in mijn geval een combinatie van merkloze diesel en "het nieuwe rijden".

Ik tank nu weer meestal Shell o.i.d. en trek wat verder door en trek één keer in de zoveel tijd even echt pittig door.

Het is nu over en ik rijd, ondanks pittiger, zuiniger...

Maar waar ligt het nu aan: je hebt 2 parameters gewijzigd. Volgens mij is het dankzij ipv ondanks pittiger, zuiniger.
Al is het natuurlijk wel relatief. Als je echt je achterbuurman een tijdje niet meer ziet, is er meer aan de hand.

Citeer@pimsam
Heb jij geen brandend motormanagementlampje nu je de EGR afgesloten hebt?
Je hebt een 2.5D en daar schijnt het lampje te gaan branden als je de EGR afsluit.
Ja, dat brand inderdaad. En daarom heb ik er een zwart stukje tape over geplakt. Mocht ik 'm laten chippen, laat ik het er softwarematig wel uithalen.

hathü

Citaat van: BenC70ES op 05-12-2008 22:55:33
Citaat van: elianmars op 05-12-2008 22:47:17Heb je al eens aan Ben gevraagd of hij even achter de wagen wil gaan rijden, om te zien of er iets gebeurt wanneer zo'n "explosie" zich voordoet?  :eusa_whistle:

Twijfel nog welke ik ga gebruiken:

:evil:

http://www.ptla.us/Period8/ShaneJ_files/image007.jpg

http://typhoon.starstreak.net/common/AA/images/amraam-cutout.jpg

Dit heb je toch niet in je gasbom liggen, is wel erg explosief. Dat soort tuig moet je vervoeren in een diesel. ;)

Topsport180

#26
Vandaag trad de "roetexplosie" maar liefst tweemaal op en dat in 150 km (2x75km). Het luchtfilter is nog in orde en ik verdenk nu heel sterk de EGR-klep. Het valt me namelijk op dat de auto veeeeel minder roet tijdens het rijden; ook wanneer ik even stevig accelereer dan kan ik in mijn spiegel nog geen pluimpje ontwaren, terwijl dit anders wel degelijk te zien was  ;) Vlak voor de "explosie" had het beroeren van het gas weer even geen enkel effect.

Ik heb nu echt het idee dat die klep blijft hangen, het roet wordt opgehoopt en dan om de zoveel kilometers geforceerd/ineens eruit komt. Does this make any sense  :eusa_think: ?
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

Topsport180

C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

nakkie

Hier staat iets over de egr klep , Tis wel van een volkswagen motor. Staat ook beschreven hoe je hem moet afdoppen.   http://home.zonnet.nl/leeoscar/egr_afdoppen.htm