Relais 103, een must voor iedere 850 rijder om dit te controleren!

Gestart door volvogeo, 17-02-2009 22:27:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvogeo

Hallo 850ers,

Voor het eerst in 15 jaar startte mijn 850 gisteren niet meer nadat de motor een seconde had gedraaid. Tijdens het doorstarten rook ik totaal geen benzinelucht! Ik concludeerde dat er iets schortte aan de benzinetoevoer. Een paar jaar geleden had ik op een buitenlands forum (en later ook op het 850 forum) iets over stuurrelais 103 (benzinepomp) voorbij zien komen. Binnenin het relaishuis zou zich een printplaatje bevinden waar wellicht een paar slechte solderingen voor storing konden zorgen (kort inhouden tijdens rijden en oplichten van alle dashboardlampjes). Dit euvel stak bij mijn 850 incidenteel de kop op. Desondanks liet ik het controleren van het relais op een "To Do" lijst staan. Gisteravond was het echter goed mis, de benzinepomp weigerde meteen. Op dat moment ging ik op zoek naar relais 103 (rood of groen) en vond dit onder het afdekplaatje (4 schroeven) waarin het klepje van het zekeringkastje gemonteerd is. Ik had nooit verwacht dat dit relais zo makkelijk bereikbaar was (103 staat er met koeienletters op gedrukt!). Je kunt dit relais er makkelijk uittrekken. Het relaishuis is met twee kleinere schroevendraaiers heel eenvoudig open te klikken, het wijst zich vanzelf. Bekijk het printplaatje met een goede loep en let vooral op de aansluiting van het relais-spoeltje. Bij mij was het tin rondom de aansluitpennen volledig gescheurd, exact hetzelfde als ik ooit op een (forum) foto had gezien. Soldeer deze punten met een goede kleine soldeerbout aan weerszijden van de print goed door en contoleer alle overige soldeerpunten nog eens extra goed. Het is een dankbaar klusje mits je kunt solderen natuurlijk maar ....... alleen al het controleren van dit relais is de moeite waard! Ik raad het iedere 850 rijder zeker aan om dat eens op een mooie zondagmiddag te doen! Het kan veel ongemak en zelfs het stilvallen (of niet starten) van de motor voorkomen!

Succes!
Groet,
volvogeo

@®-

ohhhh dat wist ik nog niet

:evil:


Zoek eens voor de grap op "relais 103"

Claudia

Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

@®-


Claudia

Tot nu toe hoefde de motorkap nog niet open....accu zit achterin!
Erg handig trouwens, als je op vakantie gaat....achterin he-le-maal volgepakt hebt...en de accu stopt ermee. :eusa_snooty:
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

elmarconi

--
Autogas Inside . . .

razorx

Citaat van: Claudia op 17-02-2009 22:40:57
Tot nu toe hoefde de motorkap nog niet open....accu zit achterin!
Erg handig trouwens, als je op vakantie gaat....achterin he-le-maal volgepakt hebt...en de accu stopt ermee. :eusa_snooty:
Je V70 gunt je zilvermeeuw ook wat!
Zo zijn ze.  ;)

Claudia

Ben volgens Google nog steeds de enige relais103 deskundige. 8)
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

@®-

Citaat van: Claudia op 17-02-2009 22:40:57
Tot nu toe hoefde de motorkap nog niet open....accu zit achterin!
Erg handig trouwens, als je op vakantie gaat....achterin he-le-maal volgepakt hebt...en de accu stopt ermee. :eusa_snooty:
opstarten kan gewoon voorin

volvogeo

Groet,
volvogeo

Vertigo


elmarconi

--
Autogas Inside . . .

razorx

Citaat van: volvogeo op 18-02-2009 00:02:43
't lijkt hier wel een ..... ???

?
Wel gezellig overigens.