Lichte trilling bij terugval naar stationair, na monteren nieuwe cylinderkop

Gestart door Ward, 18-02-2009 23:39:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ward

Kort wat historie; bij 230.000km is de cylinderkop van mijn motor gewisseld, dit was bij de vorige eigenaar. Was een klein foutje van de wegenwacht; probleempje met de koeling, rijd u maar naar de dealer meneer, geen probleem! Stukje verder de boel aan gort, op kosten anwb een (vermoedelijk) revisiekop bij de dealer gemonteerd.
Afijn, inmiddels 387.000km op de teller, afgelopen kerst rij ik thuis weg en om de hoek ligt de nokkenas in drieen...lekkere afsluiting van het jaar.
Zuigers gelukkig niet beschadigd, een revisiekop ging 900 euro kosten, een nieuwe 1000euro, dus maar voor een nieuwe gekozen. Inc. montage en nieuwe distri+waterpomp+5 gloeikaarsen(er waren er drie defect) 3000 euro. Zucht.

Auto rijdt weer perfect, het roken is nagenoeg weg, vooral daar ben ik erg blij mee! Brandstofpomp was na een distributiewissel namelijk nogmaals bij een dealer afgesteld maar zonder resultaat.
Er is echter nog een klein probleempje wat nog niet opgelost is.
Bij het teruglopen van het toerental naar stationair is er soms rond de 800 toeren een lichte trilling/onregelmatige loop in de motor voelbaar. Dit leek in eerste instantie alsof de automaat bleef 'plakken', maar na een proefritje door een revisiebedrijf heeft men voor vrijwel 100% het idee dat het in het motorgedeelte zit. Wel leek er een motorsteun kapot, bij fors gasgeven bonkte de motor licht. Vermoedelijk een van de onderste steunen, de bovenste is nl. recent vervangen.

De garage weet het ook zo niet direct, morgen worden de motorsteunen gecontroleerd en indien nodig vervangen. Mogelijk dat de motor het subframe licht aantikt wanneer de last eraf gaat, doordat een van de steunen stuk is wat vervolgens de trilling veroorzaakt. Al denk ik dat dit niet het probleem is .
Volgende stap zal uitlezen bij de dealer zijn, mijn garage heeft wel zo'n computer om de OBD uit te lezen maar deze schijnen toch minder 'diep' uit te lezen dan de computer van de dealer.

Kortom; iemand enig idee of het vervangen van de cylinderkop van invloed is op het motormanagement, en of hier nog zaken in aangepast moeten worden?

Andere suggesties/oplossingen?




thuur


Ward

Motorsteunen zien er nog goed uit, dat is het dus niet. Mijn garage komt er ook niet verder mee. 'Kan van alles zijn..' tja. Motor loopt verder prima dus ik zou verder ook niet weten wat ik van ze kan verlangen. Volvo dealer telefonisch gesproken, aan de computer hangen zal vermoedelijk geen andere waarden geven dan bij mijn eigen garage waar hij ook is uitgelezen (geen foutcodes), deze kijkt niet 'dieper' in het systeem o.i.d.
Blijft over om de dealer a 100 euro per uur te gaan laten zoeken..

-D©©©L-

Hoe staat het met de trillingsdemper op de krukas en de bevestiging daarvan ?

Ward


elianmars

Hmmmmm............ Dit is wel heel toevallig..........


Mijn wagen heeft begin van dit jaar een tijdje bij de dealer gestaan, met het blok open. Onder andere vier nieuwe kleppen en tien nieuwe klepstoters gemonteerd. De kop is er dus afgeweest.

Nu viel het mij ook op, dat er een lichte trilling is, als de motor terugvalt naar stationair. Als ik overschakel, valt de motor behoorlijk snel terug in toeren en daarbij is een lichte trilling te voelen. Het is net of de wagen wil afslaan, maar dan toch besluit om door te blijven lopen (van afslaan is geen sprake, maar zo voelt het wel).
Ik weet niet of dit hetzelfde is, als bij jouw wagen het geval is?


Verder loopt de wagen helemaal goed, dus ik liet het maar voor wat het is.

Ward

Yep, klinkt hetzelfde.
Bij mij gaat alleen de terugval in toeren normaal. Ik heb een aantal dagen gehad dat het wat erger was, zoals jij omschrijft. Het leek dan alsof de motor af wilde slaan. Ik dacht dus in eerste instantie dat de lock-up van de automaat bleef hangen, zelfs bij een automaten revisiebedrijf geweest, maar de bak was in orde. 
Dit is daarna niet meer voorgekomen, nu is het af en toe slechts een lichte trilling, alsof het brandstofmengsel niet klopt, te arm is ofzo.
Wat zegt jou dealer? De mijne (geen dealer overigens) weet het niet..
Doet het probleem zich bij jou nog steeds voor?



elianmars

Citaat van: Ward op 20-02-2009 14:16:16

Wat zegt jou dealer? De mijne (geen dealer overigens) weet het niet..
Doet het probleem zich bij jou nog steeds voor?




Ik ben er nog niet mee bij de dealer geweest. Ik ben/was al blij dat de motor weer loopt.

Sinds ik 'm heb opgehaald, heb ik pas 500 kilometer gereden, dus het probleem doet zich nog steeds voor.

canecorsoeric

Ik heb dat als ik stop voor verkeerslicht ofzo. Valt dan terug in toerental zo rond de 800 en klkimt dan weer op. Onderzoek leverde niks op; rijdt verder prima. Zal wel kwaaltje zijn dat bij de hoge km stand hoort. Geloof het wel.
Chiaro e Tondo

JorritV70

Ik heb bij mij een van de onderste motorsteunen kapot gehad ik had toen ook de indruk dat er iets mis was met mijn bak, vooral onder in toeren (stationair) schudde en trilde de auto heel erg, sinds de steun is vervangen was het weg, als komt het wel weer een beetje terug dus ik denk dat het tijd word om ook de andere kant te vervangen

Ik zal het toch hier in zoeken, soms kan je het niet goed zien maar het komt zeer nauw.

Succes!!!

GRoet Jorrit

elianmars

Motorsteunen zouden best vervangen mogen worden, denk ik.

Maar het blijft vreemd, dat het gebeurd is nadat onze wagens de kop er af hebben gehad.

Ik heb ook het idee dat de motor iets rauwer loopt en een beetje harder tikt (nieuwe klepstoters de oorzaak hiervan?).

reneetje

Tja, het verhaal gaat , en vooral bij de wat oudere monteurs, als eenmaal een blok los is geweest dat het "fijne" eraf is............. :-\
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

elianmars

Citaat van: reneetje op 23-02-2009 20:37:28
Tja, het verhaal gaat , en vooral bij de wat oudere monteurs, als eenmaal een blok los is geweest dat het "fijne" eraf is............. :-\

De motor loopt verder gewoon lekker, vind ik, alleen is-ie duidelijker hoorbaar.

Met de radio aan interesseert het me verder niet, maar het viel me wel op.

Ward

Rara, het probleem heeft zich de laatste dagen niet meer voorgedaan, het lijkt alsof het motormanagement zich aangepast heeft aan de nieuwe kop.  :eusa_dance: Weet iemand of dit technisch/elektronisch mogelijk is of praat ik nu onzin?
Ik heb trouwens de sterke indruk dat de motor na de kopwissel weer mooier loopt, en dat het 'fijne' juist weer terug is, waarmee ik niet wil zeggen dat 'ie voor de wissel niet goed liep.

ps, Marcel, ik ben op blz 3 van je dagboek..nog 83 te gaan  ;D

elianmars

Citaat van: Ward op 24-02-2009 21:38:08
Rara, het probleem heeft zich de laatste dagen niet meer voorgedaan, het lijkt alsof het motormanagement zich aangepast heeft aan de nieuwe kop.  :eusa_dance: Weet iemand of dit technisch/elektronisch mogelijk is of praat ik nu onzin?
Ik heb trouwens de sterke indruk dat de motor na de kopwissel weer mooier loopt, en dat het 'fijne' juist weer terug is, waarmee ik niet wil zeggen dat 'ie voor de wissel niet goed liep.

ps, Marcel, ik ben op blz 3 van je dagboek..nog 83 te gaan  ;D


Hoeveel km heb je nu gereden na de kopwissel?