Verbruik V70 T5 op gas

Gestart door JJapie, 22-02-2009 11:36:44

Vorige topic - Volgende topic

JJapie

Beste mensen,

Dit forum doorspittende kwam ik er achter dat er hier een hoop mensen zitten met een V70 Classic T5, of in ieder geval deze motor in een 850 of C/S/V70.
Ik overweeg om ook op gas over te gaan, en heb daartoe een offerte aangevraagd bij Mesman.
Nu vraag ik me alleen nog af, wat is het verbruik van deze motor op gas? Ik heb op het forum wel verbruiksgetallen gevonden van andere 850 motoren op gas, maar niet van de T5 (of ik kan niet zoeken natuurlijk ;)) Ik ben heel benieuwd :)

Vulk

-D©©©L-

V70geRwin

Je rechtervoet bepaald nog steeds het meeste hoe je verbruik eruitziet maar grofweg kom je er 1 a 2 km minder ver mee op een liter. Als je de links hierboven doorspit zie je dat 1:9 gehaald wordt maar zelf heb ik ook regelmatig 1:6.

Zolang de gasprijs altijd minimaal de helft van benzine is zou ik me daar geen zorgen om maken. Het heeft natuurlijk wel invloed op je actieradius.

JJapie

Dat grote topic heb ik over het hoofd gezien net even doorgespit en een paar ervaringen gevonden. Het andere topic had ik wel al gelezen, maar daar stond weinig in. In een ander topic vond ik wel een heel overzicht van users die een T5 hebben op gas, en waar ze het hebben laten inbouwen, maar helaas geen verbuikscijfers.
Ik snap heel goed dat het verbruik heel erg van jezelf afhangt, maar toch vind ik het interessant om wat richtcijfers te weten. 1:9 zou helemaal niet slecht zijn

V70geRwin

Citaat van: JJapie op 22-02-2009 12:56:17
Dat grote topic heb ik over het hoofd gezien net even doorgespit en een paar ervaringen gevonden. Het andere topic had ik wel al gelezen, maar daar stond weinig in. In een ander topic vond ik wel een heel overzicht van users die een T5 hebben op gas, en waar ze het hebben laten inbouwen, maar helaas geen verbuikscijfers.
Ik snap heel goed dat het verbruik heel erg van jezelf afhangt, maar toch vind ik het interessant om wat richtcijfers te weten. 1:9 zou helemaal niet slecht zijn

Wat is je huidig verbruik op benzine dan?

JJapie

Hangt sterk van het type ritjes af. Bij korte afstanden slurpt ze als een dolle, in de richting van 1:7, en bij lange afstanden, op de snelweg is 1:11-1:12 te doen. Gemiddeld iets van 1:9

mehn

Ongeveer 20% meer dan je benzineverbruik als je dezelfde rijstijl aanhoudt. In mijn geval ging het gemiddelde benzineverbruik ook nog met 1,2 liter/100km omhoog ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

innocenti

Citaat van: JJapie op 22-02-2009 13:09:57
Hangt sterk van het type ritjes af. Bij korte afstanden slurpt ze als een dolle, in de richting van 1:7, en bij lange afstanden, op de snelweg is 1:11-1:12 te doen. Gemiddeld iets van 1:9
Dan moet je voor gas ongeveer 1:7 aanhouden om jezelf niet rijk te rekenen. Zuiniger is dan mooi meegenomen. En het benzineverbruik niet vergeten, auto start altijd op benzine.

JJapie

OK, das duidelijk :) Op dit moment is de verhouding korte ritten-lange ritten erg in het voordeel van de eerste, maar dat gaat veranderen, wat nog wel een positief effect zal hebben op het verbruik. Maar dan nog, 1:7 op gas is prima te doen :D

V70geRwin

Citaat van: JJapie op 22-02-2009 13:35:13
OK, das duidelijk :) Op dit moment is de verhouding korte ritten-lange ritten erg in het voordeel van de eerste, maar dat gaat veranderen, wat nog wel een positief effect zal hebben op het verbruik. Maar dan nog, 1:7 op gas is prima te doen :D

IDD 1:6 ook en een hoop rijplezier  ;D

JJapie

Vulk

Citaat van: -D©©©L- op 22-02-2009 11:52:44
Citaat van: Vulk op 22-02-2009 11:38:24
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,7081.0.html

Zeg maar vaarwel aan uw zondag. :)

Die link is voor benzine etc. Voor LPG is er een apart draadje in dit LPG board: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,7422.0.html

Ik zie benzine, diesel en gas. :)
Een specifiek lpg-verbruiktopic lijkt me wel handiger voor de TS.

Bram

Bij mij (c70 t-5, vialle, mesman) 1:6/7 bij dagelijks gebruik (ritjes woon-werkverkeer van 25 km, alleen heen door de file). Op langere stukken op snelweg ook bij 140/150 1:10.

Ludo

allemaal mooi die cijfertjes.
maar anderzijds zegt het ook weer niks, omdat het voor eenieder anders is.
het enige antwoord schreef mehn al, tel ongeveer 15á20% bij je huidige (benzine)verbruik als je dezelfde rijstijl aanhoud.
dat heeft te maken met de lagere calorische waarde van LPG, of m.a.w. de energie inhoud van lpg ligt lager dan die van benzine.