1 op 4!! Help!!

Gestart door hans67, 23-02-2009 13:04:51

Vorige topic - Volgende topic

hans67

Mijn 2,5 10 v reed altijd ca 1 op 8, maar heeft eerst een storing gehad (steeds afslaan bij lage toeren, zonder dat je er iets aan kon doen), die is vanzelf weggegaan, maar nu loopt ie 1 op 4. Vooral bij stadsverkeer geeft de verbruiksmeter ook rampzalige getallen aan. De garage heeft 'm uitgelezen en de lambdasensor zou kapot zijn (1 jaar oud), het was ook zo dat het lambda-lampje brandde bij rijden op benzine.
Dus toch maar vervangen, het lampje brand nog steeds en............1 op 4... :-[, Wie heeft er ideeën waardoor het verbruik zo hoog kan zijn?
Nog wat info: hij loopt perfect, trekt prima en de electra (bougies, kabels, de hele reut) is vervangen. Ik weet niet wat het verbruik op benzine is op het moment, da's een beetje dure test.

-D©©©L-

Welke codes kwamen boven bij het uitlezen ? Een "lambda probleem code" betekent lang niet zeker dat de sensor defect is !
Het afslaan laag in toeren, deed ie dat ook op benzine ? (zo ja -> stationair regelaar)
Hoeveel toeren loopt ie nu stationair ? Welk bouwjaar is de wagen  ? Type gasinstallatie ?

Raoul

Temperatuursensor geeft mogelijk een te lage waarde. (bijv. 20 graden ipv 90)
Map sensor zou ook kunnen. Alleen vreemd dat je met rijden niets merkt. Mengsel moet veel te rijk zijn. Ook lekkage aan de inlaat (slangetjes) heeft overmatige verrijking tot gevolg.

Verder moet je eigenlijk wel het verbruik op benzine weten, daar begin je eigenlijk. Als dat in orde is kun je veel uitsluiten. In dat geval zou bijv. de verdamper de boosdoener kunnen zijn.

hans67

Dank voor jullie reacties, even een aantal antwoorden: Ik heb de lijst met codes niet (meer), maar de 5 injectoren waren getset en in orde en de sensor zou kapot zijn, ik meen dat er nog iets vaags stond overeen regelaar. (Ik heb de codes destijds nagekeken aan de hand van een obd2 codelijst hier op het forum, maar de genoemde codes kwamen totaal niet overeen, dus wat de dealer benoemt als injector 1 staat op de lijst bijvoorbeeld als temperatuursensor inlaatlucht).
Het probleem van het afslaan (wat hier aan voorafging) deed zich ook voor op benzine, het is toen verholpen door de garage door de benzinedrukregelaar te vervangen die lekte en daarna was het 2 weken weg en kwam het nog sterker terug, weer op gas en benzine, na een tip op het forum heb ik wat relais onder de stuurkolom "aangedrukt" en toen was het weg maar had ik het verbruik ervoor in de plaats gekregen.
Hij loopt nu heel mooi (inderdaad raar) en loopt stationair consequent op 1000 toeren en zwalkt niet op en neer.
De auto is van 1996 en heeft een g3 gasinstallatie met verdamper (geen lpi) .

Raoul,
Ik was vergeten te schrijven dat alle vacuumslangetjes en aansluitingen ookvervangen zijn .
Als ik de auto op benzine zet, zie ik in de verbruiksmeter ook enorme getallen aangeven (net als op gas) in stadsverkeer,  als ik wegrij 50 l, dan langzaam via getallen in de 40 l, naar getallen in de 30l , en aan het eide van een weg zit ik dan op ca 12l bij een snelheid van 50 km/ u. Dus zonder direct een tank leeg te rijden neem ik aan dat dat ook niet in orde is. Overigens brandt op benzine ook het lambdalichtje.
Ik laat hem morgen eerst eens resetten en uitlezen.

Ik hoop dat verder helpt in de puzzel.

Ludo

Citaat van: hans67 op 25-02-2009 13:14:23
Als ik de auto op benzine zet, zie ik in de verbruiksmeter ook enorme getallen aangeven (net als op gas)

je krijgt geen werkelijke verbruiksgetallen over gas op de boordcomputer.

Kizzy

Citaat van: Ludo op 25-02-2009 13:31:24
Als ik de auto op benzine zet, zie ik in de verbruiksmeter ook enorme getallen aangeven (net als op gas)

Durf het bovenstaande tegen te spreken. Heb LPG injectoren en het verbruik wordt netjes aan gegeven met uitzondering van de nog af te leggen kilometer met de tank al zal dat wel kloppen met de hoeveelheid benzine in de tank.

Ludo

Citaat van: Kizzy op 02-03-2009 22:32:13
Durf het bovenstaande tegen te spreken.

er zijn altijd uitzonderingen op de regel.   :eusa_doh:
maar goed, als je het wil tegenspreken, leg dan ook eens uit hoe een ecu kan zien, of waar vandaan hij signalen zou krijgen, dat de gekozen brandstof lpg is.

razorx

Citaat van: Ludo op 25-02-2009 13:31:24

Dit is een volledige waarheid.
De boordcomputer krijgt de informatie over het verbruik via de benzine ECU van de MAF of MAP sensor, al dan niet gecombineerd met de IAT (Intake Air Temperature).

Dus als je op gas rijdt, geeft je boordcomputer het verbruik weer aan de hand van de gemeten hoeveelheid luchtinstroom en de bijbehorende berekende (en normaal gesproken toegediende) hoeveelheid benzinetoevoer.

Niets meer of minder dan dat.  ;)

Gr. Y.

Wout309t

Inderdaad, alleen 'denkt' de computer dat hij benzine inspuit. En de verhouding benzine/zuurstof is anders dan lpg/zuurstof dus er zit wel een afwijking in..
2011 V70 2.0T R-Design MT

gerardgrobben

Citaat van: Wout309t op 03-03-2009 07:48:27
Inderdaad, alleen 'denkt' de computer dat hij benzine inspuit. En de verhouding benzine/zuurstof is anders dan lpg/zuurstof dus er zit wel een afwijking in..

klopt ook....Lpg heeft ca 15% afwijking op de benzine stand (bij mij, althans, en dat klopt dan weer redelijk met het echte verbruik)
maar een 30l/100km of een 10l/100km is nogal een verschil.

je zou (met dat kleine drukknopje bij de keuzeschakelaar) de computer ff kunnen resetten.
Van de andere kant : als-ie ook op benzine zo enorm zuipt: dan klopt de computer wel, en is er dus een ander probleem .
Denk lambda / LMM / ontsteking / computerstoring.

Je zou de accu ff een kwartiertje los kunnen koppelen, daarna resetten de computers zich, en moettie ff opnieuw alle waarden inleren. DAarmee zou je een "omgevallen bitje" in je BC kunnen herstellen.
tuba or not tuba, that's the question

Ludo

Citaat van: gerardgrobben op 03-03-2009 09:25:15
klopt ook....Lpg heeft ca 15% afwijking op de benzine stand

hieraan kun je zelfs zien dat je goed zit.
als het werkelijke lpg verbruik met de boordcomputer gegevens overeen komt, betekent dit een verbruik van 1 op 1.
ik zou me dan zorgen gaan maken over een zéér schraal lpg mengsel...