mijn 850R nog wel waard om te repareren?

Gestart door mardijk, 23-02-2009 19:23:47

Vorige topic - Volgende topic

JayJ

Ja sorry Mario, ik rijd ook een 850 heh, en ze hebben hier vaak heel handige tips op dingen waar zelfs ik niet uit kom of dingen die ik niet weet. Zoals je dashboardkastje open krijgen, toen die vastzat.

Om even wat meer uit te leggen over het probleem:
De klacht was klapperen (vooral bij koude motor). Nu heb ik na het vervangen van de brandstofpomp een stuk proefgereden en inderdaad er klappert iets, maar de motor was nu warm. Dus eenmaal op de brug overal speling gecontroleerd of er iets buiten de marges was. Toen ik het wiel linksvoor draaide, merkte ik dat hij heel zwaar rond draaide. Dus mijn collega erbij gehaald en toen kwamen we erachter dat het andere wiel net zo hard mee draaide en in de zelfde richting. Dit kan ABSOLUUT NIET! Want in de bocht draait het binnenste wiel sneller dan de ander. Ze moeten dus onafhankelijk van elkaar kunnen draaien. Hierop dus met de dealer en bakkenboer gebeld wat zij ervan vonden en zij kwamen op dezelfde conclusie uit als wij, namelijk: bak intern niet meer zoals het hoort.

En tsja, het is gewoon een volle dag werk een versnellingsbak vervangen. Dus ja duur is het zeker.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

elianmars

Citaat van: JayJ op 23-02-2009 22:15:23

En tsja, het is gewoon een volle dag werk een versnellingsbak vervangen. Dus ja duur is het zeker.

Het hoeft niet per sé met rekening, natuurlijk  :eusa_whistle:

Rijns_t5r

Citaat van: mardijk op 23-02-2009 22:09:16
krijgen we nou, mijn garage zit op het forum! Jeroen, je bent wel een vakidioot dat je zelfs in je vrije tijd op volvo-forums rondhangt! Goed dat je de antwoorden meeleest/meedenkt wat het nou kan zijn. De grap is duur genoeg lijkt me... Kom morgenochtend nog langs en zit te denken of het slim is om meteen mijn distributieriem te laten vervangen omdat jullie aangaven dat deze toch bij de volgende beurt vervangen moet gaan worden (als de motor toch open en bloot ligt...slim idee of typisch iets van een onwetende rijder zoals ik?)

groet en tot morgen

(ps. hoe vertel ik het nu mijn vriendin?)

dat kan je op heel veel verschillende manieren doen tegenwoordig
fax,telefoon,sms,email,gewoon een briefje,of gewoon zeggen,schat het vakantie geld word dit jaar goed besteed,we gaan de r opknappen

ps,zou je het willen filmen ;D

ik zeg opknappen man,schitterende wagen zoon r
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

)()()sT

Citaat van: elianmars op 23-02-2009 22:22:30

Het hoeft niet per sé met rekening, natuurlijk  :eusa_whistle:

Ik ken iemand, die haalt na het avondeten even een blokje uit een 850  ;D

MikeyQR

Dit kan absoluut wel. Mijn vorige volvo was een R uit 1996 met handbak.
Op de 2 kolommer, als je aan 1 wiel draaide ging de ander in de zelfde richting mee
Zou ik dan ook zeker 20.000 km met een kapot diff rond gereden hebben, nooit iets van gemerkt.

@®-

Koppeling heb ik een keer vervangen van een V70 binnen 6 uur. Het was mijn eerste keer een koppeling van een 850/V70, dus een bakwissel duurt net zo lang.

Dus dat valt wel mee.

JayJ

Ik reken nu ook nog uitlijnen mee en proefrijden en eventuele storingen oplossen/wissen in de computer.

V70 classic

Citaat van: MikeyQR op 23-02-2009 22:25:21
Dit kan absoluut wel. Mijn vorige volvo was een R uit 1996 met handbak.
Op de 2 kolommer, als je aan 1 wiel draaide ging de ander in de zelfde richting mee
Zou ik dan ook zeker 20.000 km met een kapot diff rond gereden hebben, nooit iets van gemerkt.

Er zit natuurlijk een verschil tussen meedraaien en vast zitten.
Vast zitten kun alleen testen door 1 wiel tegen te houden ,op de grond of met een collega.

Nu zijn er diffs die in de normaalstand vast staan (gelockt)  maar die worden in de auto industrie niet gebruikt.

Zelfs een diff met sper moet op de brug geen enkele invloed hebben op het onafhankelijk draaien van de aangedreven wielen .
Alleen een diff met slot mag dit verschijnsel hebben als het slot is ingeschakeld.
Dus indeze ga ik met Jay J mee.

Citaat van: V70 classic op 23-02-2009 21:46:50

Dan zou het diff stuk zijn.
iets met de satelieten of zo iets.
Want zonder sper of lock zit er niets meer dat dit zou kunnen veroorzaken
Mits de evt. brokken niet in de bak kunnen vallen zou de transmissie niet stuk hoeven zijn of er schade van hebben gehad.

Maar als de bak verder goed is , heb misschien aan een ander diff genoeg.
Stond er pas eentje op het forum meen ik.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

FGG

Want in de bocht draait het binnenste wiel sneller dan de ander.

O ja?  :eusa_think:

Ik denk andersom...

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

mehn

Citaat van: FGG op 24-02-2009 10:51:42

Ik denk andersom...

Als je in de bocht gas geeft niet ;D

*kuch* *kuch*

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

JayJ

Citaat van: FGG op 24-02-2009 10:51:42

Ik denk andersom...

Potverdikkie, stom van me. Lees het nu en bedenk me inderdaad dat er geen drol van klopt.

MikeyQR

Er klopt inderdaad geen drol van. :eusa_wall:
I rest my case.
Groet van een volvo medewerker.

JayJ

Doe ons en Mardijk dan een plezier en kom jij de oorzaak vaststellen van dit probleem. Kun je ons meteen vertellen waarom als je 1 wiel vasthoud je dan nog net niet 2 mensen nodig hebt om het andere wiel rond te draaien.

walter leever

Als ik mijn bescheiden mening hierover mag geven,heb destijds ook voor de keuze gestaan ???

(motorrevisering+nwe turbo)en heb toen besloten het wel te doen,was natuurlijk voor een groot deel

een beslissing die met 't hart genomen is(immers wat is een auto van 10 jaar nog effectief waard)maar heb

er tot op de dag van vandaag nog geen spijt van.Blijf het geweldige auto's vinden. :eusa_clap:

Ludo

Citaat van: JayJ op 24-02-2009 18:00:41
Kun je ons meteen vertellen waarom als je 1 wiel vasthoud je dan nog net niet 2 mensen nodig hebt om het andere wiel rond te draaien.

dat betekent dan, dat jij meer spierballen hebt, dan die 2 andere mensen samen.  :eusa_dance:  ;D