Dashboardverlichting

Gestart door pol2811, 11-03-2009 18:39:27

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Citaat van: pol2811 op 11-03-2009 20:34:11
Nee en nee alleen de lampjes van de ramen doen het? Een groter probleem dus!!!!!
Die werken niet via je verlichting maar via je contactslot, dus contact aan: ook lampjes raamschakelaars aan

thuur

Citaat van: haasje op 11-03-2009 20:39:06
edit :
verder zou het de middelste van de 3 J-relais kunnen zijn. maar dan zou er volgens mij meer niet meer moeten werken

Dat is niet per definitie zo. Een kale 850 heeft slechts 1 J relais (ik meen links als je voor de auto staat) maar wel dashverlichting :D

Gr ;)

Erik_M.

Citaat van: pol2811 op 11-03-2009 20:59:27
Ik heb soort gelijke problemen gehad een tijdje wel en dan weer niet. Ook een tijdje een biberend licht maar nu doet hij het al een tijdje helemaal niet meer. Ik heb zekering 3 gecontroleerd maar is goed. Misschien toch de dimmer is die niet te om zeilen? En relais 3 zit in de zelfde kast als de zekeringen? Heb ik er uitgehaald en weer terug geplaatst. Maakt niets uit.

Hans

'k heb onlangs met de R hetzelfde gehad, uitvallende dashboardverlichting. Bij en na het starten wel verlichting en na verloop van tijd viel de verlichting weg. De ene keer bleef het licht langer aan dan de andere keer. Nu heb ik dat in het verleden ook wel eens gehad met m'n 240 Turbo. Een andere dimmer was toen de oplossing. Nu, na wat naar zekeringen en relais gekeken te hebben en een dimmer van de sloop gehaald te hebben zonder resultaat, toch maar een nieuwe schakelaar besteld bij de dealer. Na montage van de nieuwe schakelaar, onderdeelnummer 9162467, is het probleem over en is er weer licht in de duisternis.

gRoet,
eRik

haasje

Volgens de schema's zouden er minsten 2 in moeten zitten. 1 voor x-supply (2/30; de linkse) en 1 voor 15-supply (2/31; de middelste), heb hier overgens schema bekeken van een my 95, misschien dat er in oudere types verschillen zitten.

De dimmer zou overgens alleen de verlichting verklaren, niet de waarschuwingslampjes.

Verder zijn er misschien nog een aantal zekeringen die er (indirect) mee te maken kunnen hebben, de nummers 15 en 28.

UserID6342

Een evt. methode om de lichtschakelaar / dimmer uit te sluiten kan het volgende zijn, je zoekt de aantuurdraad naar de lichtschakelaar  op (kleur weet Erwin wel) en verbind deze even met een los draadje door naar naar de aanstuurdraad van het dashboard (roze draad), brandt het spul, schakelaar suf.  Brand tie niet dan koppel je erbij de dimmer door zoals Erwin omschreven heeft.  Heb je verlichting is de dimmer suf.  Brand tie niet, ergens een fout storing in de aansturing naar het dashboard toe. Alles wat schakelt cq dimt haal je er dan tussenuit. Maar je moet dus wel even weten waar je mee bezig bent.

pol2811

Ik ga het vanavond even proberen...

Ik laat het weten...

Hans

pol2811

Heb net draadbrugje gemaakt tussen 5 en 1 en toen was er licht yes... Ik weet wel een klein beetje wat van elektronica dus even de schakelaar open gemaakt, maar er zit meer in dat ik vermoedde. Smd techniek en nog wat andere bende dat voor een schakelaar van 13 jaar oud. Toch maar een ander kopen wie heeft er toevallig een dimmer te koop?

En allemaal bedankt voor de tips...

Hans