airco mysterie

Gestart door SjamaaN, 06-05-2010 22:35:13

Vorige topic - Volgende topic

SjamaaN

weer ns een mooi airco mysterie. misschien dat een van jullie een tip heeft of misschien wel de oplossing.

een klant heeft een v70 uit 1998 met ecc, maar deze werkt niet. wat blijkt er nu, de verdamper is lek en er is lekkage bij de aansluitingen op de condensor.
na overleg met de klant is de verdamper vervangen, zijn de  afdichtingsringen tussen de koppelingen met de condensor vervangen en er is een nieuwe accumulator gemonteerd. affijn de airco werkt weer prima, de klant is tevreden. nu enkele weken later komt de klant terug. de airco werkt niet naar behoren en er blijkt dat er te weinig koudemiddel in het systeem zit. nu is er dus sprake van een lekkend systeem, maar we kunnen niet vinden waar het zou moeten lekken. alle aansluitingen en koppelingen na gekeken, zelfs de leidingen gecontroleerd maar geen lek kunnen vinden, de verdamper en de condensor lekken ook niet. dus rarara...

heeft iemand al eens eerder iets dergelijks meegemaakt of een idee wat waar de lek verstopt kan zitten?
SjamaaN

thuur

Iedere koppeling en onderdeel is verdacht. Heb je geen kleurstof gebruikt dan?

Gr ???

Turbo-Geek

Welkom in de wondere wereld van airconditioning .... Vooral die van Volvo !
Het is ENORM moeilijk om soms een lek te vinden want de kleine lekkages vind je niet altijd met stikstof. Bovendien zal je het soms niet vinden omdat bepaalde delen van het airco systeem soms alleen lekken als er druk op staat en de boel koud is (krimpen).
Als het systeem dan leeg is gelopen en dus niet meer koelt zal je het lek dus niet makkelijk opsporen want je kan die koude situatie dan niet nabootsen.

Het enige wat ik kan verzinnen wat zinvol is is het kijken met UV licht en de bekende bril naar lekkages (mits gevuld met dat fluor spul).
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

SjamaaN

ja er zit kleurstof in. deze klant was al eerder gekomen wegens lekkage maar toen was en niet met zekerheid te zeggen wat er loos was, dus hebben we kleurstof toegevoegd. een paar dagen later vonden we toen het probleem. dus na de reparatie weer afgevuld en (zoals we altijd toen trouwens) kleurstof erbij, maar helemaal noppes gevonden.
SjamaaN

KIM

Ik heb bij mijn vorige 850 gehad dat de gesoldeerde aansluitingen op de condensor zijn gaan lekken door het aandraaien van de leidingen.

Mijn huidige lekt ook ergens; met de snuffelaar kan ik het niet vinden.

Theostek

Kan een lekkage zijn aan de as afdichting van de compressor..?
Magneetkoppeling en spoel demonteren.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

SjamaaN

ja dat zou nog wel ns n idee kunnen zijn. volgende week maar is op onderzoek uit.
SjamaaN