Verven van lederen bekleding, iemand tips?

Gestart door Marc O., 03-03-2009 21:02:06

Vorige topic - Volgende topic

Marc O.

Al in november heb ik een setje "leerspul" (leder cleaner, -verf en -beschermer) gehaald bij De Leerlooier in Den Haag. Na een succesvol verlopen proef (de midden armsteun) ben ik vandaag maar eens begonnen met de rest van de bekleding. En dat viel niet mee.

Met name de zitvlakken zijn erg glad (wat na ruim 340.000km op zich niet vreemd is), en ik heb het idee dat de verf zich daardoor niet goed egaal laat aanbrengen. Het resultaat is dat je, ook na opdrogen van de verf, plekken kunt zien waar de nieuwe verflaag wat dikker is dan op andere plaatsen.

Het aanbrengen doe ik overigens met (de spons-kant van) een schuursponsje en de verf is goed en langdurig geschud en omgeroerd. De Leerlooier adviseert trouwens om grote oppervlakken met een lakroller te doen, maar vanwege de bollingen, hollingen, naden etc., lijkt me dat om een of andere reden niet echt handig :eusa_think:

De vraag is wie er nog meer hun lederen bekleding geverfd hebben en hoƩ zij dat hebben gedaan, dus met welke hulpmiddelen. Ben met name ook erg benieuwd hoe dik die verflaag dan is opgezet, omdat ik de indruk heb dat ik wellicht wat te spaarzaam met het spul omga.
...The Nile isn't just a river in Africa...

elianmars

Heb je wel van tevoren het leder goed schoongemaakt en ontvet?

Ik neem aan van wel, maar stel de vraag toch maar even  :P

Marc O.

Ja, ik heb de bijgeleverde "leder reiniger strong" gebruikt. Lijkt me dat dat voldoende zou moeten zijn.

UserID6342

Marc, ik heb bij de plaatselijke schoenmaker hier een verfsetje gehaald wat perfect werkt, idd eerst goed schoongemaakt, daarna die verf rijkelijk verdeelt met een zachte spons, even laten intrekken en vervolgens goed uitgepoetst.  Resultaat is netjes egaal en voor de kosten van 10 EUR hoef je het dan niet te laten.  Ondanks dat de stoel beschadigd is valt het zo 1,2,3, niet meer op.

speedyT5

Ik heb indertijd voor m'n 850 hetzelfde gedaan,spul van de Leerlooier eerst goed reinigen en daarna aanbrengen met een geel/groen sponsje (wel ook de gele zijde).

Het beste resultaat dat ik bereikt heb is door een dun laagje per laagje aan te brengen met een uurtje droogtijd ertussen.
Meerdere laagjes geeft het mooiste resultaat en daarna met het leercreme insmeren.

succes
Piet
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

Marc O.

Dirk, heb jij zwarte bekleding? Dat is qua kleur denk ik wat minder kritisch dan mijn lichtbeige bekleding. Vandaar ook het (dure: ruim 70 euro dacht ik) setje van de Leerlooier. Wat versta je onder "rijkelijk"?

Piet, heb jij het gehele oppervlak van dat sponsje met verf doordrenkt bij het aanbrengen? En breng je het aan in rechte lijnen, of moest je het nog wat uitwrijven? Ik begin steeds meer te denken dat ik te weinig aanbreng en dat dan vervolgens teveel uitwrijf om het toch geheel dekkend te laten zijn....Wat dan natuurlijk niet lukt.....

pooh

ik zou de verf in de naden aanbrengen met een spons en vervolgens met een lakroller de rest doen.
(op discovery channel deden ze het ook zo en het zag er wel uit alsof dat een goede methode was  ;))

Teken de petitie tegen het dodingsstation en de gemeenten in Cadiz!
Direct naar de petitie: www.petitiononline.com/perrera/petition.html

speedyT5

Citaat van: Marc O. op 03-03-2009 22:39:17
Piet, heb jij het gehele oppervlak van dat sponsje met verf doordrenkt bij het aanbrengen? En breng je het aan in rechte lijnen, of moest je het nog wat uitwrijven? Ik begin steeds meer te denken dat ik te weinig aanbreng en dat dan vervolgens teveel uitwrijf om het toch geheel dekkend te laten zijn....Wat dan natuurlijk niet lukt.....

Mijn bekleding was ook beige maar het iets donkerdere. Ik heb het in rechte lijnen aangebracht ook kruislings voor een betere spreiding met matige druk op het sponsje,niet helemaal doorweekt, en dan laten drogen. zeker wel een keer of 3 en daarna de plooien goed ingewreven., en weer laten drogen om het resultaat beter te kunnen beoordelen.

speedyT5

Belangrijk is ook dat je goed licht hebt, ik heb het toen in de zomer gedaan,droogt snel en goed licht...

Marc O.

Citaat van: pooh op 03-03-2009 23:02:40
ik zou de verf in de naden aanbrengen met een spons en vervolgens met een lakroller de rest doen.
(op discovery channel deden ze het ook zo en het zag er wel uit alsof dat een goede methode was  ;))

Je bedoelt die aflevering van Wheeler Dealers van een paar weken geleden? Ik werd erop geattendeerd dat ze daar de stoelen van een Bentley hadden geverfd. Helaas zelf niet gezien.

Citaat van: speedyT5 op 03-03-2009 23:03:07
Citaat van: Marc O. op 03-03-2009 22:39:17

Mijn bekleding was ook beige maar het iets donkerdere. Ik heb het in rechte lijnen aangebracht ook kruislings voor een betere spreiding met matige druk op het sponsje,niet helemaal doorweekt, en dan laten drogen. zeker wel een keer of 3 en daarna de plooien goed ingewreven., en weer laten drogen om het resultaat beter te kunnen beoordelen.

Ga ik morgen eens proberen. Bedankt voor de info!

pooh

inderdaad, die aflevering was het. Resultaat zag er goed uit, behalve dat het een foeilelijke kleur was, maar dat had niets met de verftechniek te maken.

Marc O.

Lieten ze ook goed zien hoe dat precies werd gedaan met die lakroller?

pooh

Citaat van: Marc O. op 03-03-2009 23:16:34
Lieten ze ook goed zien hoe dat precies werd gedaan met die lakroller?

het is net alsof je een willekeurig mdf meubeltje lakt. Je zet de randen aan, neemt een kleine lakroller die je voorziet van een laagje verf en dan rolleren maar.

Ik had niet de indruk dat het heel complex was.
Veel interessanter was het eigenlijk om te weten met welke 2 middelen de stoelen vet vrij en schoon werden gemaakt, dat zeiden ze nl niet.

Marc O.

OK. Heb op FTD gevraagd og iemand die aflevering online kan zetten. ;)

pooh

ik heb net even gezocht op joetjoep  ;D maar daar kon ik het niet vinden, wel massa's filmpjes van leer reparaties en opnieuw verven maar die lui doen dat bijna allemaal met spuitlak of airbrush. Dat is vast wel moeilijker dan dat het lijkt.