Remvloeistof vervangen... .

Gestart door sammykazie, 06-03-2009 20:53:48

Vorige topic - Volgende topic

sammykazie

Nu heb ik mijn volvo al iets meer als een jaar en de remvloeistof begint donker te kleuren. Dus tijd om het te vervangen dacht ik.

Bij mijn motor doe ik dat zelf minstens 1x per jaar.

- Slangetje op de nippel
- Remreservoir open
- Druk op de rem houden, nippel open zetten en pompen
- Als het reservoir bijna leeg is verse in doen ,herhalen tot er propere vloeistof uitkomt
- Voorzichtig nippel dichtdraaien terwijl je een beetje druk op de rem houd
- Dan de andere klauw

Zo doe ik dat voor mijn motor.

Nu vraag ik mij af hoe ik dat zou moeten doen met de auto. ???
Kan mij iemand daar een beetje meer uitleg over geven. Ik had gedacht van zo'n remontluchter voor op de compressor aan te sluiten te kopen.

ed

Sammy, ik gebruik altijd een zelfgemaakt tooltje. Dat is een dop die je op het remoliereservoir aansluit. Aan de bovenkant zit een slang die je aansluit op het ventiel van je band. Hiermee zet je druk op je remsysteem. Als je een remnippel opent loopt de olie er automatisch uit. Af en toe even bijvullen, en je bent in 15 minuten klaar.
Van het pompen ben ik niet zo'n voorstander. Je drukt de remcilinder zo diep in waardoor deze kan gaan lekken.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

sammykazie

Is er een volgorde te volgen of maakt het niet uit welke remklauw je eerst doet?

Ik vraag me af hoe je dat tooltje gemaakt hebt, zal dat morgen eens bekijken hoe dat eventueel kan gamaakt worden. Ik zou het ook op de compressor kunnen aansluiten.

Lijkt me wel een goede manier.  :)

koenne

Citaat van: sammykazie op 06-03-2009 22:48:50
Is er een volgorde te volgen of maakt het niet uit welke remklauw je eerst doet?

Ik vraag me af hoe je dat tooltje gemaakt hebt, zal dat morgen eens bekijken hoe dat eventueel kan gamaakt worden. Ik zou het ook op de compressor kunnen aansluiten.

Lijkt me wel een goede manier.  :)

Volgorde hoeft niet perse geloof ik, maar ik begin altijd het verst van de hoofdremcilinder af, en werk steeds dichterbij.

arjenT5R

;D pompen is 1 manier
zo profi als met de compressor heb ik het nooit gedaan
je kan ook met een olie kannetje met remvloeistof de olie de andere kant op vervangen.

btw dat van die hoofdremcilinder heb ik nog nooit mee gemaakt en heb toch al aardig wat keren remvloeistof vervangen van verschillende auto's op de oldschool manier
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

ed

Ik heb het zelf ook nog noit meegemaakt, maar er wordt veel over gewaarschuwd. Ik doe het al een poos met mijn tooltje. Het is ook wel logisch. Doordat het pedaal nooit verder dan een bepaalde slag komt vormt zich daar een vuilrandje. Door daar doorheen te trappen zal de cilinder niet direct stuk gaan, maar wel na verloop van tijd. De afdichting wordt beschadigd, waarna hij na een poos gaat lekken. Compressor zou ik mee uitkijken> Je zet wel even 6-8 bar op het vaatje, en ik denk niet dat het daartegen bestand is.

De andere kant op vervangen lijkt me lastig. Je krijgt dan steed vuile olie in het reservoir. Uiteindelijk moet je dus ook het reservoir steeds leegzuigen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Jeroentjuh

Citaat van: ed op 07-03-2009 11:40:42
Compressor zou ik mee uitkijken> Je zet wel even 6-8 bar op het vaatje, en ik denk niet dat het daartegen bestand is.

Max 1/1,5 bar erop zetten....

haasje

de "professionele" apparaten gaan volgens mij tot 2-2,5 bar

JayJ

Correct, de apparaten die ik in de diverse werkplaatsen gebruikt hebt waren op 2 bar ingesteld.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

KIM

Citaat van: ed op 07-03-2009 11:40:42
Ik heb het zelf ook nog noit meegemaakt, maar er wordt veel over gewaarschuwd. Ik doe het al een poos met mijn tooltje. Het is ook wel logisch. Doordat het pedaal nooit verder dan een bepaalde slag komt vormt zich daar een vuilrandje. Door daar doorheen te trappen zal de cilinder niet direct stuk gaan, maar wel na verloop van tijd. De afdichting wordt beschadigd, waarna hij na een poos gaat lekken.

Niet met de Volvo, maar wel met de Berlingo; na het vervangen van een wielremcilinder door te diep trappen de hoofremcilinder vernield. Zonde van het extra werk en de extra kosten!

Rijns_t5r

ik heb hier een heel mooi tooltje voor,dit werkt ook met luchtdruk verschil(compressor)deze sluit je aan op je ontluchttings nippel van je remklauw en zuigt de remolie als het ware uit het remsysteem.
heb er nog geen foto van,weet ook niet meer hoe ik aan dit apparaat gekomen bent :eusa_doh:,maar volgens mij te koop bij brezan.
als er behoeft is aan een foto,kan ik deze komende week wel plaatsen.
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

thuur

Wij zijn dol op foto's dat weet je toch ;D

En hier staan ook wel een paar verhalen van "mislukte" remoliewisselingen (vooral op koppelingsgebied).

Gr 8)

Rijns_t5r

kwestie van het potje volhouden,heb ik trouwens ook een tooltje voor,zat bij dat onluchtings set ff boel opzoeken ga morgen ff foto maken,nu weer werken :(

Rijns_t5r

links de fles om je potje vol te houden,op zijn kop erinzetten en kraantje openen,met het rechtse aparaat trek je de remvloeistof uit het systeem bij de desbetrefende remklauw

het merk te koop bij brezan

deze dop zet je op je ontluchtingsnippel,nippel openen.

sammykazie

Citaat van: Rijns_t5r op 08-03-2009 13:45:10
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S8GXKMPN-D.jpg
links de fles om je potje vol te houden,op zijn kop erinzetten en kraantje openen,met het rechtse aparaat trek je de remvloeistof uit het systeem bij de desbetrefende remklauw
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UHWFZGQU-D.jpg
het merk te koop bij brezan
http://www.mijnalbum.nl/Foto-86CQYQKR-D.jpg
deze dop zet je op je ontluchtingsnippel,nippel openen.

Ik denk dat ik toch zo'n tooltje ga zoeken lijkt mij wel handig. Je hoeft niemand om hulp te vragen, je kan het gemakkelijk alleen doen hé.