luchtmassameter

Gestart door rolvio, 10-03-2009 13:35:39

Vorige topic - Volgende topic

rolvio

Weet iemand of de luchtmassameter ook "meedoet" in het gastraject? Ik bedoel, wordt er door de lpg-ecu ook rekening gehouden met de waardes van lmm tijdens gasbedrijf? Of is dit onderdeel alleen van belang bij rijden op benzine?

hoor graag van jullie,

Rolf

mehn

Citaat van: rolvio op 10-03-2009 13:35:39
Weet iemand of de luchtmassameter ook "meedoet" in het gastraject?

Uiteraard. Alles dat op benzine meedoet doet bij LPi ook op gas mee, op de benzineinjectoren na.

De LPi computer tapt het signaal af dat de ECU naar de benzine injectoren stuurt, doet daar een percentage overheen (meestal 20%) en stuurt dat signaal naar de LPi injectoren. Voor de rest verandert er niets.
De stroom waarmee de benzineinjectoren worden aangestuurd wordt omlaag gebracht als je op gas rijdt waardoor die niet meer kunnen inspuiten.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

rolvio

dus alstie beroerd op benzine loopt vanwege een niet jofele lmm, of anderszins, dan loopt-ie ook beroerd op gas, of wordt er nog wat bijgestuurd?

Ludo

Citaat van: rolvio op 10-03-2009 18:48:25
dus alstie beroerd op benzine loopt vanwege een niet jofele lmm, of anderszins, dan loopt-ie ook beroerd op gas,

ja, simpelweg omdat de ecu niet weet dat lpg de brandstofkeuze is.

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 10-03-2009 18:50:33
dus alstie beroerd op benzine loopt vanwege een niet jofele lmm, of anderszins, dan loopt-ie ook beroerd op gas,

ja, simpelweg omdat de ecu niet weet dat lpg de brandstofkeuze is.

En nee omdat er altijd grensgevallen zijn waarbij ie op gas nog wel netjes loopt en op benzine niet meer.
Wat doet de LMM verkeerd in jou geval ? Te hoge of te lage waarde ?

Ludo

welke grensgevallen zijn dat dan Marco?.

rolvio

omdat de auto zolang als ik hem heb altijd al niet echt lekker op benzine rijdt, ook niet na het vervangen van ontsteking/bougies/bougiekabels/brandstoffilter krijg ik zo langzamerhand het gevoel dat het de lmm wel eens kon zijn. vooral als je doortrekt op benzine is er een soort vertraging/inhouden. ik heb echt het gevoel dat ik moet doortrappen op benzine. in de bergen merk je het helemaal... op gas daarentegen heb ik dit niet. geen gekke codes gemeten, dus vandaar deze gedachte. o ja, heb ook lang rond gereden met nat luchtfilter vanwege defecte luchtpomp.

is een lmm door te meten en hoe?

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 10-03-2009 18:59:18
welke grensgevallen zijn dat dan Marco?.

Als de accu spanning door een te langzaam stationair lopende motor tever zakt, doet de LPe een verlenging van de timing om toch aan de opbrengst te komen. Dat soort invloeden kan er voor zorgen dat ie net wel blijft lopen als ie het op benzine niet meer doet. Of een LPi druksensor die net buiten z'n waardes staat, kan ook net even teveel LPG geven (waardoor het probleem zich niet of in mindere mate voordoet op LPG). Grensgevallen dus.

dus alstie beroerd op benzine loopt vanwege een niet jofele lmm, of anderszins, dan loopt-ie ook beroerd op gas, of wordt er nog wat bijgestuurd?
Of als de benzinepomp/filter niet helemaal frips meer is... dan kan het op LPG nog steeds goed gaan.

rolvio

Citaat van: -D©©©L- op 10-03-2009 19:10:53
Of als de benzinepomp/filter niet helemaal frips meer is... dan kan het op LPG nog steeds goed gaan.

had net aangepast, dat ik benzinefilter heb vervangen  ;)

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 10-03-2009 19:10:53

hier zit wel wat in, maar je merkt het écht wel als de benzinedruk te laag is, ook al rij je op lpg.

Ludo

Rolf, is er geen mogelijkheid om de LMM een keertje uit te wisselen met iemand uit jouw buurt?.

FGG

Nee!

Als je LMM kapot is loopt ie beroerd op benzine en slaat ie af bij stilstand of als je geen toeren vraagt. Eenmaal over op gas loopt ie een stuk beter en slaat ie niet meer af bij stilstand. Wel draait ie dan heel weinig toeren, ca. 400.

Ludo en Mehn kunnen een andere mening beschoren zijn, maar ik heb nu 2x een kapotte LMM gehad. Afgelopen week de hele week met een kapotte LMM gereden. Truck om te rijden was toeren maken en zorgen dat je aandrijving hebt (auto in de vrij met gaspedaal in deed 'm afslaan) en zien dat je 'm op LPG krijgt. Eenmaal over op LPG is er goed mee te rijden.
Gisteren de LMM vervangen en hij liep meteen als een zonnetje. Daarna pas de bougies vervangen.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Ludo

Citaat van: FGG op 10-03-2009 19:30:49

Nee!

Ludo en Mehn kunnen een andere mening beschoren zijn, maar ik heb nu 2x een kapotte LMM gehad.

nogmaals, een ecu weet niet welke brandstofkeuze jij maakt.
alle gegevens die het lpg systeem nodig heeft, komen van de benzine ecu.
als deze ecu verkeerde signalen krijgt, is dat voor zowel benzine als lpg.
het zal nooit zo zijn dat de signalen voor benzine verkeerd zijn, en voor lpg dan wel goed.

FGG

Citaat van: Ludo op 10-03-2009 19:39:04

Nee!

Ludo en Mehn kunnen een andere mening beschoren zijn, maar ik heb nu 2x een kapotte LMM gehad.

nogmaals, een ecu weet niet welke brandstofkeuze jij maakt.
alle gegevens die het lpg systeem nodig heeft, komen van de benzine ecu.
als deze ecu verkeerde signalen krijgt, is dat voor zowel benzine als lpg.
het zal nooit zo zijn dat de signalen voor benzine verkeerd zijn, en voor lpg dan wel goed.

Dat mag dan zo zijn maar dan mag je bovenstaand toch uitleggen. Het is wel bijzonder dat de auto op LPG prima te berijden was en op benzine was er geen land mee te bezeilen. LMM vervangen: weg!

Kortom: theorie kan wel kloppen, maar de praktijk wijst anders uit. En volgens mij was jij toch wel van de praktijk... :eusa_think:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

mehn

Ludo en Mehn kunnen een andere mening beschoren zijn

mehn heeft het over LPi want mehn heeft geen verstand van andere gassystemen  :eusa_snooty:
En aangezien TS ook LPi heeft ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: