Is het de verdamper?

Gestart door arjen, 12-03-2009 11:38:24

Vorige topic - Volgende topic

arjen

Na al een krap jaar onverklaarbare problemen met LPG, afslaan, haperen en dergelijke(zie andere topics hierover)heb ik vandaag van Lunetten in De Bilt de diagnose gekregen dat het waarschijnlijk toch de verdamper is. Het gebeurt namelijk als vermogen gevraagd wordt na rustig rijden of stationair, dan slaat hij af, met veel kunst en vliegwerk kan je dan nog doorgassen zodat de auto net blijft rollen, zodra het gas los wordt gelaten slaat hij definitief af. Daarna start hij niet meer op gas. Na een tijdje rijden op benzine kan je daarna weer probleemloos over op gas, waarna het soms wel twee weken goed gaat.

De diagnoses tot nu toe:
1.Stappenmotor LPG(inmiddels vervangen)
2. Vacuumswitch LPG (Volgens Bodo Amsterdam het probleem, volgens de andere, Lunetten, kan de auto daar niet van afslaan, hooguit toerentallen die blijven hangen)
En nu dus volgens Lunetten de verdamper, membraam zou niet goed meer zijn waardoor bij veel vermogen vloeibaar gas in het systeem komt...resultaat afslaan...

Wat is het? Wil graag zekerheid voordat ik 500 euro neerleg voor een nieuwe verdamper... :-[
Alle suggesties zijn welkom, waarvoor dank

Ludo

er blijft niet veel meer over, buiten de verdamper.
als er dan nog eens niet te veel onderhoud gebeurd is afgelopen jaren, kan dat verhaal wel eens kloppen.

wel straf dat er nergens een correcte diagnose kan gemaakt worden.
zijn de vakmensen in NL zoek... of gepensioneerd?.

arjen

Onderhoud is wel gedaan, het is de tweede verdamper inmiddels. Maar goed de teller staat op 342000, dus dan kan de tweede ook op zijn natuurlijk.
Misschien dat dit wel een vakman is ;), iemand ervaringen met Lunetten in De Bilt? En kan iemand bevestigen dat als de vacuumswitch niet goed werkt, de auto dan niet afslaat maar slechts blijft hangen in toeren?

Ludo

Citaat van: arjen op 12-03-2009 13:22:15
kan iemand bevestigen dat als de vacuumswitch niet goed werkt, de auto dan niet afslaat maar slechts blijft hangen in toeren?

ja.
de vacuumklep word gebruikt om de stappenmotor uit te schakelen.

arjen

Fijn hoor, ga ik me maar opmaken voor een nieuwe verdamper. Is dat trouwens een goede prijs? 497  euro inclusief BTW gemonteerd en wel?

Misha

Citaat van: arjen op 12-03-2009 14:56:15
Fijn hoor, ga ik me maar opmaken voor een nieuwe verdamper. Is dat trouwens een goede prijs? 497  euro inclusief BTW gemonteerd en wel?

Geen idee wat voor installatie het is ?

Een OMVL verdamper kost net geen 150 euro nieuw, en montage is 10 minuten werk, maar dat zal wel appels met peren zijn...
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

arjen

Het is een Vialle verdamper zonder stappenmotor, die had ik immers al vervangen...Is montage zelf te doen?

Freakybaby

Citaat van: Ludo op 12-03-2009 14:49:35
kan iemand bevestigen dat als de vacuumswitch niet goed werkt, de auto dan niet afslaat maar slechts blijft hangen in toeren?

ja.

Ik dacht om de stationairspoel dicht te laten staan? Maar ik kan abuis zijn..
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Ludo

Citaat van: Freakybaby op 14-03-2009 16:50:04
Citaat van: Ludo op 12-03-2009 14:49:35

ja.

Ik dacht om de stationairspoel dicht te laten staan? Maar ik kan abuis zijn..

uitschakelen - dicht staan... het komt ongeveer op hetzelfde neer.
bij deceleratie zorgt de vacuumswitch er voor, dat de stappenmotor in een bepaalde positie blijft staan.

A3GLT

Citaat van: arjen op 12-03-2009 19:23:02
Het is een Vialle verdamper zonder stappenmotor, die had ik immers al vervangen...Is montage zelf te doen?

Montage is redelijk eenvoudig. Mogelijk moet er bij een nieuwe verdamper wel een en ander afgesteld worden. Een paar maanden terug was de mijn vialle verdamper ook aan de beurt. Ik heb er toen voor gekozen om alleen de membramen te vervangen. De meningen zijn er over verdeeld of dat een goede oplossing is, omdat er nog meer slijtageonderdelen in een verdamper zitten, maar tot nu toe heb ik er geen spijt van. Heb hem bij lpgsystems.nl besteld en was uiteindelijk voor iets minder dan 50 Euro en een middagje knutselen weer klaar. Ik heb er een beschrijving met foto's van gemaakt, als je interesse heb, kan ik deze opsturen per mail.

groetjes
Adri

Freakybaby

Bij mijn vialle systeem is er niks handmatig af te stellen behalve de eerder genoemde vacuum switch. Indien die zoals bij mij niet sluit is het zo dat de motor altijd stationair gas blijft geven en je dus weinig vertraging hebt laag in de toeren als je gas los laat.

Vervangen is zelf goed te doen, maar bekijk goed welke stekker op welke afsluiter moet, anders doet het vrij weinig. Heb je er weinig kaas van gegeten overweeg dan of je het niet beter kan laten doen (elke monteur kan een verdamper vervangen)

Citaat van: A3GLT op 14-03-2009 18:57:30
Citaat van: arjen op 12-03-2009 19:23:02

Montage is redelijk eenvoudig. Mogelijk moet er bij een nieuwe verdamper wel een en ander afgesteld worden. Een paar maanden terug was de mijn vialle verdamper ook aan de beurt. Ik heb er toen voor gekozen om alleen de membramen te vervangen. De meningen zijn er over verdeeld of dat een goede oplossing is, omdat er nog meer slijtageonderdelen in een verdamper zitten, maar tot nu toe heb ik er geen spijt van. Heb hem bij lpgsystems.nl besteld en was uiteindelijk voor iets minder dan 50 Euro en een middagje knutselen weer klaar. Ik heb er een beschrijving met foto's van gemaakt, als je interesse heb, kan ik deze opsturen per mail.

groetjes
Adri

Foto handleidingen en duidelijke omschrijvingen zijn volgens mij altijd gewenst op dit forum.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

A3GLT

Wil de beschrijving best op het forum plaatsen, maar weet alleen niet hoe ik 'm online moet zetten. Heb de beschrijving als pdf bestandje.
gr
Adri

Edit: geloof dat ik een manier gevonden heb om 'm online te zetten:
Edit2: link aangepast  klik hier

A3GLT

Er schiet me nog iets te binnen. Zit er halfverwege de slang die van de verdamper naar de inlaat loopt een soort potje wat door een vacuüm wordt bediend? Een saab van een vriendin van mij had vergelijkbare klachten. Bij haar was dit "potje" versleten. Deze zorgt er voor dat de gastoevoer wordt afgesloten op het moment dat het gas wordt losgelaten. Soms wil zo'n ding blijven hangen en blijft ie dus het gas afsluiten. Gevolg was dat ze op den duur op lpg kon rijden totdat ze een keer het gas losliet. In mijn 850 zit zo'n ding niet, maar mogelijk is het door andere installateurs wel ingebouwd. Heb bij haar auto het vacuümslangetje losgehaald en afgedopt, toen was het probleem opgelost.

Lees dit topic op het saabforum eens door, misschien helpt dat je verder: http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=45575

arjen

Dank voor alle tips! Vooral de tip over het zelf knutselen sprak me uiteraard erg aan. Dacht altijd dat knutselen met LPG installaties vragen om problemen was. Ga maar eens kijken of ik de membranem zelf kan vervangen, dank voor de beschrijving! :)

arjen

Oeps, de beschrijving is van de site verdwenen...