Wiellager versleten??

Gestart door volvoc70T5, 14-03-2009 12:20:39

Vorige topic - Volgende topic

volvoc70T5

Nou heb ff gezocht maar kon niet echt iets vinden waar ik direkt mijn antwoord op kon krijgen..

als ik op rechte stukken rij +- 80/90 hoor ik een soort van joelend geluid van rechtsvoor komen..
als ik dan afrem wordt dit geluid ook harder tot ongeveer 30/40..daarna hoor ik het niet meer..
verschil in wegdek doet er niet toe..

dacht 1st aan de banden maar deze hebben nog ruim voldoende profiel en zitten er ook nog maar iets van 6000km op.

kan dit de wiellager zijn? als ik naar rechts stuur voel/hoor ik in het stuur ook een soort van kloppend gebonk heel zachtjes. auto is ook weer begonnen met heel lichtjes trillen.. alleen voelt het nu iets anders aan in het stuur wat onregelmatiger..

auto is bijna bij de 2 ton aanbeland..

JayJ

Wiel van de grond af, motor in 3e versnelling of hoger starten en hand op de veer leggen. Je voelt hem vibreren aan de kant waar het wiellager stuk is.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

volvoc70T5

neem aan dat je beide wielen bedoeld dus van de grond af?

zal dat straks even proberen dan.. kijken wat ie gaat doen.

JayJ

Ja inderdaad, je kan ook 1 wiel van de grond af en dan met de hand het wiel ronddraaien en met de andere op de veer voelen.

volvoc70T5

mm OK!..zal zo ff kijken dan..

mevita

gewoon rechterwiel van de grond ,je geeft een draai eraan hoor je niks wiellager goed ,hoor je een geluid wiellager vervangen.
Een geluid bij het sturen naar rechts kan volgens mij ook van de homokineet komen

gr mevita

volvoc70T5

heb`t gedaan,, enige wat ik hoor is dat de remschijf soms heel zachtjes tegen de remblokjes aankomt maar heel lichtjes maar..

voor de rest niet echt iets bijzonders moet ik zeggen.. veer voel ik ook niets bijzonders in..ya voel het wel heel lichtjes dat ik aan het wiel zit te draaien natuurlijk, maar niet overdreven

mevita

Citaat van: volvoc70T5 op 14-03-2009 12:38:58
heb`t gedaan,, enige wat ik hoor is dat de remschijf soms heel zachtjes tegen de remblokjes aankomt maar heel lichtjes maar..

voor de rest niet echt iets bijzonders moet ik zeggen.. veer voel ik ook niets bijzonders in..ya voel het wel heel lichtjes dat ik aan het wiel zit te draaien natuurlijk, maar niet overdreven
trilt het ook bij het afremmen,

gr mevita

JayJ

Dan zou ik het zo ook niet weten, als het wiellager kapot zou zijn had je het wel gevoeld, dat voel je direct namelijk.

volvoc70T5

Citaat van: mevita op 14-03-2009 12:42:54
Citaat van: volvoc70T5 op 14-03-2009 12:38:58

trilt het ook bij het afremmen,

gr mevita

Nee heb geen trillend stuur tijdens remmen..

volvoc70T5

zal de banden vanmiddag dan wel even omwisselen van voor naar achter..
mocht het luid dan ineens van achteren komen weet ik dat het
de banden dus waren..

volvoc70T5

zoo nou we zijn weer goed bezig...
ik vannacht nog uit stappen.. maar auto trilde enorm, zo erg aan het stuur dati k maar ff gestopt ben
om me velgen na te controleren.. leek net alsof ik een lekke band had trok alle kanten ook op..

nya iig.. bouten rechtsvoor zaten na mijn mening niet erg goed vast..deze aangedraait..knapt me van de laatste bout
de kop eraf.. zijn wel verlengde bouten gelukkig dus steekt nog een best eind uit nu (Als ik de spacer ertussenuit haal iig).

maar wat nu.. kan ik nog rijden met 4 bouten of is het echt gewoon morgen velg eraf halen en die bout eruit halen (met lassen ofzo?!) zelf zat ik even ik te denken om nog een bijpassende bout erop te draaien en hem op zo`n manier los te gaan draaien..
en dan zo snel mogelijk een nieuwe erin rammen.. (wat ook niet wil ivm er waarschijnlijk zo`n verlengde in moet)..
wat ik wel raar vond is dat het trillen echt enorm was, had ook enorm veel last van spoorvorming.. heb vanmiddag zelf draagarmen ook nog ff nagekekn maar niets raars aan gezien...
begin nu langzamerhand wel zat te worden van al dat getril..
dan is het dit..dan is het dat.. je blijft aan de gang..

bah, lekker einde van zo`n gezellige nacht!

volvoc70T5

bij mijn auto ontbreken trouwens ook de pennetjes waarmee de remschijf vastzit... kan dit nog kwaad.?

wepster

dat pennetje kan geen kwaad je drukt je schijf namelijk met je wiel tegen de naaf dus die zit wel vast
echter je wiellager is heel simpel te controleren .

krik de wagen op tot de wielen voor los zijn van de grond
neem het wiel vast met 2 handen op 6 uur dus een boven een onder en probeer het wiel te bewegen naar binnen en buiten
dus een vertikaale druk en trek beweging is dit mogelijk met veel uitslag (lees beweging ) dan doe dit ook op 3 uur dus met je hand links en rechts en dan weer proberen blijft hij veel uitslaan dan is je lager meestal overleden
verder kontroleer de fuzee pen onder de veerpoot waar de draagarmover gaat naar veerpoot deze wil ook nog al eens uitslaan of stuk gaan .
dan is er nog een mogelijkheid dat je draag arm rubbers op zijn even met een breekijzer testen door er tussen te zetten en kijken of er veel vrije beweging is

greets wepster

volvoc70T5

nou krijg die bewegingen niet voor elkaar, velg zit zo vast als het maar kan..

heb vanmiddag alles maar weer losgehaald.. wielnaaf even goed schoongemaakt (zat veel rotzooi tussen schijf en wielnaaf..)
nu alles weer gemonteerd, alleen, bij mij ontbreekt dus dat pennetje maar ik neem dat zodra ik de velg erop duw en de 5 bouten aandraai dat de schijf zichzelf dan centreert om de naaf?

oya.. en nog een goedkoop adresje om wat wielbouten te kopen.. moet wel iets langere hebben ivm spacer ertussen..
zag ze al staan van 10 stuks voor 110 euro..vind dat beetje abnormaal hoog voor wat bouten..