trillen bij optrekken?

Gestart door Red Devil, 15-03-2009 11:42:56

Vorige topic - Volgende topic

Red Devil

Volvofanaten,

Ik heb de volgende vraag:

Bij het optrekken (voor en achteruit) met mijn 850 2.5-10v uit 1995 (321000 km) trilt de auto enigszins. De koppeling etc is vervangen (voor dat ik hem kocht). Inmiddels heb ik de bougies, de bougiekabels, de verdelerkap, de rotor, de bobinekabel, luchtfilter en brandstoffilter vervangen. Het probleem is iets minder geworden. Op het moment dat je bij het optrekken iets meer gas geeft dan is het probleem er niet. Dit probleem doet zich overigens voor bij koude en warme motor. Doorschakelen naar 2, 3, 4, en 5 gaat probleemloos. De koppeling gaat niet zwaar en naar mijn gevoel soepel. Mogelijk wel een iets hoog aangrijppunt, maar dat kan persoonlijk zijn.

30-03 aanstaande worden de motorsteuen vervangen. Zou dit een van de redenen kunnen zijn.

Graag jullie mening.

Iets dit mogelijk iets voor de sleuteldag van 25-04 in HHW.

Ik hoor het graag.

Gr.
Ted ???

thuur

Ik vrees toch dat je het in de koppeling (met aanhang) moet zoeken.

Gr :-\

Red Devil

Hoi Thuur,

Bedankt voor je reactie. Maar is het dan niet vreemd, dat het na vervangen van de ontsteking minder is geworden. Ik weet wel dat de motorsteunen ver op zijn. :(

thuur

Tja, je probeert een trilling te beschrijven via een stel letters. Afgaande op wat er staat en wat ik weet is dat versleten druklagers e.d. allerlei trillingen en andere ongemakken kunnen veroorzaken.

Waar voel je het trillen? Stoel, hele auto, stuur?

Trilt het pedaal ook als je het volledig intrapt?

Voel je ook schokjes tijdens lastwissel (koppeling in of op) in de aandrijflijn?

etc.etc....

Gr ;)

Red Devil

De hele auto trilt. Als het pedaal helemaal is ingetrapt trilt het niet. Wel pakt hij vrij abrupt aan bij het schakelen van 1 naar 2. vanaf twee verder is dat ook weer weg. Ook voel je inderdaad schokken bij het intrappen van de koppeling en bij het laten opkomen. Ik weet alleen niet of dit door het kantelen van de motor komt of niet. verder is mij vandaag opgevallen dat de zuiger?? die beweegt als je de koppeling intrapt piept bij het intrappen. Deze zuiger zit achter de radiator.

Ik zal verder eens navragen bij de vorige eigenaar wanneer de koppeling is vervangen en wat er exact vervangen is.

Toen ik bij de dealer hier naar vroeg en deze een stukje hadden gereden, gaven zij aan dat hij op 4 pitten liep. Aangezien de ontsteking nog origineel was, heb ik deze maar meteen vervangen, behalve dan de bobine zelf. De nieuwe ontstekingsonderdelen zijn origineel Volvo.

thuur

Ok, dat klinkt al meer naar een combinatie van een aantal dingen.

Op 4 pitten is 9 van de 10x de onsteking. Dat is aangepakt, en de verbetering heb je gemerkt.

Kantelen van het blok: uiteraard doet iedere motor dat. Controleer de motorsteunen! Indien nodig vervangen want je spruitstuk is er niet blij mee.

Het piepen is ergens bij het heveltje in of op de bak. Een likje vet aan de bovenkant kun je proberen, maar zonder koppelingsset-wissel is er weinig aan te doen.

Ik blijf vrezen voor je koppeling. Tis dat je uit de buurt woont, anders wil ik wel even proefrijden.

Gr ;)

Red Devil

Thuur,

Ik hoop eerlijk gezegd dat jij ongelijk hebt, ik begin toch ook te vrezen. Ik heb de vorige eigenaar vandaag helaas niet te pakken gekregen om een en ander na te vragen.

Is er mogelijk iemand anders in de buurt van Bergen op Zoom/Hoogerheide, die een keer kan en wil proefrijden.

Ik hoor het wel.

Red Devil

Volvofanaten,

Ik heb vandaag de koppeling nog eens bekeken, mede naar aanleiding van een aantal andere polls hier op het forum.

Als je de koppelinmg intrapt hoor je hem kraken/tikken. Op een van de andere polls stond omschreven dat je je koppeling kon testen dor met de voet op de rem en draaiende motor, de koppeling op te laten komen. Bij de eerste en tweede versnelling voel je hem trillen, op dezelfde wijze als de auto trilt bij het optrekken. Doe je dit echter in de derde versnelling dan hoor hem echt klapperen.

Laat je de koppeling snel opkomen dan merk je niets. De pook gaat normal door de bak heen, zonder haken of haperen.

Bevestigd dit het idee van Thuur? :(

Ik hoor het graag.

UserID6342

Als ik het zo lees idd koppeling dus bevestigd jouw verhaal het verhaal van thuur eigenlijk.  Wat je eigenlijk test op deze manier is hoe ver de koppeling versleten is, want als je de koppeling op laat komen met je voet op de rem slaat tie af (als alles in goede staat is) Als voorbeeld (laatst met een Twingootje meegemaakt), in de drie, voet op de rem en motor blijft gewoon lopen is dus niet goed.  Was alles dus verbrand van het hele ding, weg koppeling.  Als jij dat trillen voelt met de voet op de rem, dan draaien de assen nog niet en zit het in het aandrijfgedeelte daarvoor en dan kom je eigenlijk automatisch op koppelingsplaat, drukgroep en druklager uit.  Succes alvast in ieder geval ! Ik zit ook niet echt bij jou in de buurt anders had ik ook wel even willen kijken / rijden.

thuur

Kom jongens, er is toch wel een koppelings-ervaringsdeskundige in de buurt van de TS?

Gr :eusa_pray:

Red Devil

OP het forum kwam ik onderstaand artikel tegen:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15604.msg270862.html#msg270862

Zou dit een optie kunnen zijn?

Thuur, bedankt voor je oproep voor een koppelingsdeskundige in de buurt. Helaas heeft nog niemand gereageerd maar ik heb goede hoop. THNKS  :)

thuur

De link wat je geeft lijkt me meer dat de motor te ver wegzakt in toeren + kantelingen om soepel te kunnen wegrijden. Dat staat los van trillingen.

Gr :-\

Red Devil

Ik heb vandaag overlegt met de volvodealer in Breda. Deze vermoeden dat het een "take-off judder" is, zoals deze ook voorkomt bij de 740 en 240/245. Is iemand verder bekend met dit fenomeen. Of hebben hier meer mensen last van.

thuur

Citaat van: Red Devil op 20-03-2009 22:42:28
Ik heb vandaag overlegt met de volvodealer in Breda. Deze vermoeden dat het een "take-off judder" is, zoals deze ook voorkomt bij de 740 en 240/245. Is iemand verder bekend met dit fenomeen. Of hebben hier meer mensen last van.

Los van het feit dat een 800 en 200/700 compleet verschillende (en onvergelijkbare!) aandrijving hebben dat dit bij deze auto's vaak veroorzaakt door een versleten tussenlager op de cardanas. Andere mogelijkheden: gekanteld toplager of differentieel versleten (laatste komt niet vaak voor).

Gr ;)

Red Devil

:) Het probleem van het trillen bij het voor- en achteruit bwegrijden is opgelost. Gosteren heeft tijdens het schoonpuiten van de motor, de bobine (14 jaar oud) het begeven. Nadat ik naar huis ben gesleept en een dag vrij te hebben genomen, de boibine vervangen. Starten ging natuurlijk voor geen meter (accu leeg en motor verzopen). Eindeklijk die bak aan de praat en rijden. Het is een ongelofelijk verschil met de periode hiervoor. Hij trekt goed, klinkt lekker en trilt niet meer bij het wegrijden en of overschakelen. Echt super.

Nu heb ik echter natuurlijk weer een ander probleem. De motor blijft rond de 500/550 toeren draaien. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn. Ik weet niet of er iets gereset moet worden of dat het motormanagement om omscheleken of zich moet aanpassen. Heb inmiddels 30 km gereden maar het toerental blijft laag. Heeft dit iets te maken met het feit dat de accu bijna volledig leeg was en dus langduring moet worden geladen?? Ik hoor het graag. Ben in ieder geval zeer blij met het verholpen koppelingsprobleem. :)