Automaat bak blijft in lock up

Gestart door ttheott, 17-03-2009 23:06:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ttheott

Hallo roffelaars,
Ik heb ongeveer 30 paginas doorgelezen over problemen met de automatische versnellingsbak, weet nu bijna alles over flushen, en de pnp schakelaar en dat dexron 5 beter is als 3, maar mijn probleem heb ik niet kunnen vinden. Dus hopelijk is het inderdaad nergens anders beschreven en is niemand boos op me als ik dus een nieuwe topic open ( zo dat maar even als eerste gezegd pffff )

Nu mijn probleem, mijn roffel is een GLT 20 klepper uit 1992.
Het probleem heb ik voor het eerst gemerkt toen de auto behoorlijk warm gelopen was.
Als ik dan remde tot stilstand leek het of de bak in de lock up bleef zitten tot dat ik bijna tot stilstand kwam.
Het lijkt dan ook dat de motor wil afslaan, alsof je bij een schakelbak de koppeling vergeet te bedienen.  :eusa_think:
Als de motor dan ongeveer 400 toeren draait ( en dus hobbelt en stoot ) komt de bak ineens los en schakelt hij weer normaal op totdat je weer gaat remmen.
In het begin kwam dit sporadies voor, maar na de vakantie met de caravan komt dit steeds vaker voor.  :(

Heeft iemand dit al eerder mee gemaakt, en is dit op te lossen door te flushen of de olie te vervangen??
Vadis vermeld namelijk dat de olie na 1 maal te warm te zijn geweest vervangen dient te worden.

Groetjes en veel roffeltjes toegewenst,

Theo.

Ludo

heb je de foutcodes al een keer uitgelezen?.

arjenT5R

foutcodes en ik denk idd dat een flush hier geen kwaad kan
vermoedelijk is de olie zeik heet geworden tijdens 1 of meerdere van je caravan avonturen
en doet het zijn werk niet meer.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Domaso

Heb ik ook af en toe last van. Kan niet zeggen onder welke omstandigheden. Zal eens checken op foutcodes.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

-D©©©L-

Ik zou zonder meer eens de olie verversen. Heb je nog een reden om dat niet te doen ?

V70geRwin

Kan dat eigenlijk, dat de lock-up een "beetje" blijft hangen? je zou verwachten dat als je remt naar stilstand dat als de koppeling echt nog gelocked zit je de motor dood remt.

Toen mijn onsteking laatst bagger liep ivm bijna overleden bobine had ik dezelfde symptomen die jij ook beschrijft en die na het vervangen van bobine over zijn. Ook je bobine gaat minder presteren als deze warm wordt!

Overigens is bakolie verversen/spoelen altijd een goed idee! Ga mijne binnenkort voor de 2de keer doen.

-D©©©L-

Het kan ook gewoon een versmeerde stationair regelaar zijn, bedenk ik me ineens.

ttheott

#7
Citaat van: Ludo op 17-03-2009 23:11:27
heb je de foutcodes al een keer uitgelezen?.

Yep net geprobeerd geeft enkel 3-1-3 Onjuist signaal van schakelstandsensor
Weet even niet wat ik me daar bij moet voorstellen.
Volg in elk geval jullie advies op en zal de bak flushen.
Zal tevens de distributieriem maar eens vervangen, zal ook wel hoog nodig bij 320.000 km.
Laatste beurt bij Volvo was bij 298.000 km

ttheott

Trouwens even een pluim voor alle leden hier.
Altijd snelle reactie en ik zie hier heel veel handige sleutelaars die veel en goed advies geven. :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Zit ook op het w 126 forum ( mercedes ) maar daar krijg je toch niet van die gedetailleerde antwoorden als van de liefhebbers hier.
Ik ben trots en dankbaar lid te mogen zijn. :eusa_pray: :eusa_pray:

V70geRwin

de schakelstandensensor heeft veel invloed op je schakelgedrag, bij de KM stand die jij hebt zou dat zo maar kunnen. Wat soms nog tijdelijk helpt is met contact uit de pook van de bak een tiental keer volledig heen en weer te halen, hiermee beweegt de schakelaar die bovenop de bak zit mee en reinigd zo het spoor wat soms tijdelijk tot verbetering leidt.

op het forum staat al veel geschreven over de standensensor, ook over het vervangen en afstellen met het speciale tooltje.

het zou mij niets verbazen als je daarmee je probleem ook oplost...

(heb zelf ook een poos op het w116 forum gezeten en het verschil is ook zeer groot met hier, echt ongekend hoe goed inhoudelijk er hier info met elkaar gedeelt wordt)

ttheott

Citaat van: spekkie99 op 18-03-2009 20:34:01
de schakelstandensensor heeft veel invloed op je schakelgedrag, bij de KM stand die jij hebt zou dat zo maar kunnen.

Aaah wacht, dus als ik het goed begrijp is de schakelstand sensor hetzelfde als de al veel besproken pnp switch ??
Weet alleen niet of ik het in die hoek moet zoeken, maar schakelpook eens flink op en neer bewegen kost enkel wat energie, maar is economisch voor mijn beurs :eusa_dance:

elianmars

Citaat van: ttheott op 19-03-2009 00:20:27
Citaat van: spekkie99 op 18-03-2009 20:34:01
de schakelstandensensor heeft veel invloed op je schakelgedrag, bij de KM stand die jij hebt zou dat zo maar kunnen.

Aaah wacht, dus als ik het goed begrijp is de schakelstand sensor hetzelfde als de al veel besproken pnp switch ??


Jep.

-D©©©L-

PNP-switch  = Park/Neutral Position Switch.

Domaso

Citaat van: Domaso op 18-03-2009 07:03:09
Heb ik ook af en toe last van. Kan niet zeggen onder welke omstandigheden. Zal eens checken op foutcodes.

Oliepeil is ok. Bak is geflushd op sleuteldag 1 sept. 2007. Heb nu 27000 gereden. Foutcode op A1 is 124 "sluiting met massa in stroomkring programmakiezer".
Kan dit het "blijven hangen in Lockup" verklaren? Zo ja hoe te verhelpen?

Verder nog 'n foutcode op A6 nl. 214, "sporadisch aanwezig signaal van motortoerentalsensor".
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

thuur

Citaat van: Domaso op 19-03-2009 15:25:17
Citaat van: Domaso op 18-03-2009 07:03:09
Heb ik ook af en toe last van. Kan niet zeggen onder welke omstandigheden. Zal eens checken op foutcodes.

Oliepeil is ok. Bak is geflushd op sleuteldag 1 sept. 2007. Heb nu 27000 gereden. Foutcode op A1 is 124 "sluiting met massa in stroomkring programmakiezer".
Kan dit het "blijven hangen in Lockup" verklaren? Zo ja hoe te verhelpen?

Verder nog 'n foutcode op A6 nl. 214, "sporadisch aanwezig signaal van motortoerentalsensor".

124 krijg je ook als stand W langer dan 30 seconden is geselecteerd.

komt 214 terug na het resetten/rijden?


Gr 8)