Inbouw LPG G3 - probleem met teveel vermogen??

Gestart door Haenzel, 20-03-2009 12:20:35

Vorige topic - Volgende topic

Reddevil

Begrijp ik het nu goed dat je sowieso 195 moest betalen en daarbij nog eens 200 als je de oplossing wilde weten? Wat hield de oplossing precies in? Ben zelf ook geinteresseerd in lpg-g3 combi met veel vermogen (kom vanaf hier). Wat ik niet snap is het volgende, vroeger werd er gezegd dat met de standaard injectoren 50pk per injector zou kunnen worden gehaald. Indien meer dan 50pk, dan een 6e injector (dus tot 300pk). Echter, nu is het vermogen van de injectoren vergroot en kun je 280 pk halen met 5 (bruine?) injectoren. Waarom niet de vergelijking met de 1e injectoren doortrekken zodat je 280 + (280/5=56) = 336 pk kunt halen? Mesman zal het vast zo met zijn R hebben geprobeerd (300 naar 340 pk) maar die is ook alweer terug gezet heb ik gehoord.... dus waarom wil het nu niet meer met 6 injectoren?

)()()sT

300 pk werd "voor het gemak" genoemd omdat 5 injectoren dus 5x50 pk. konden leveren.
Bij hogere vermogens is echter de brandstofpomp de beperkende factor. Daarom wordt (veiligheidshalve) ~280 pk. aangehouden.

Reddevil

Citaat van: )()()sT op 10-07-2009 20:33:51
300 pk werd "voor het gemak" genoemd omdat 5 injectoren dus 5x50 pk. konden leveren.
Bij hogere vermogens is echter de brandstofpomp de beperkende factor. Daarom wordt (veiligheidshalve) ~280 pk. aangehouden.
Dus het is nooit mogelijk geweest boven de 280pk te kunnen komen? Heb wel eens gelezen over een s80 t6 die getuned was op LPG-G3, of misschien hebben die een andere brandstofpomp.

)()()sT

Tja, het zou misschien wel kunnen denk ik, maar er zit een marge in. Kijk naar Ludo, hij is ook bezig met hogere vermogens op LPG. De auto van Mesman zelf reed ook op gas (V70R nieuw met standaard al 300 pk).

-D©©©L-

Citaat van: thuur op 10-07-2009 13:44:42
Overigens zijn er meer trucjes om een hogere druk te draaien (knoeien met wastegate, gat in vacuumslang maken, ..), dit hoeft niet puur softwarematig te zijn.

En dan gaat ie ineens meer lucht meten in de LMM ?!

Reddevil

Citaat van: )()()sT op 10-07-2009 20:39:00
Tja, het zou misschien wel kunnen denk ik, maar er zit een marge in. Kijk naar Ludo, hij is ook bezig met hogere vermogens op LPG. De auto van Mesman zelf reed ook op gas (V70R nieuw met standaard al 300 pk).

Auto van Mesman reed idd op gas (340 pk) maar die is er nu weer af gehaald.

Bram

Dank voor de reacties, opvallend is dat de stemming ten opzichte van mesman veel kritischer is dan eerder.

Deze week is het lampje van het motormanagement gaan branden. Niet lang geleden werden bij mijn auto 2 lambda-sondes vervangen. Over 3dkm moet de auto voor een beurt dan zal ik het uit laten lezen. Grote kans dat het LPG-gerelateerd is?

@Ludo
Ik denk inderdaad er sterk aan om mijn auto op een rollenbank te zetten, liefst voor zo min mogelijk natuurlijk. Iemand gedachten waar in de buurt van Dordrecht?

@Spekkie99
Ik had en heb 5 injectoren.

Net als Bassie81 verwijs jij naar originele software, ik weet niet of ET daar iets over gezegd heeft. Impliciet wel natuurlijk, zij zouden andere waarden hebben gemeten dan origineel en betwisten daarmee dat de originele software erin zit.

Overigens Bassie81, daar sta je dan. Mesman weigerde mijn auto af te geven als ik niet zou betalen. Dan is de keuze makkelijk, ik heb dan ook onder protest betaalt in het bijzijn van twee getuigen.

@Reddevil
195 onderzoekskosten en 200 voor het implementeren van de oplossing (andere injectoren en aanpassing LPI-comp). Mesman deed zijn volvo inmiddels weg.

In verband met mijn beroep schrijf ik overigens met grote regelmaat dagvaardingen, draaide Meman mij  een loer dan komt dat geld wel terug.

Innocenti meldt nog dat de standaard turbodruk 0,8 zou zijn en neit 0,5 zoals mesman zegt. Hoe zit dit?

pwassink

Citaat van: Bram op 11-07-2009 09:44:39
Dank voor de reacties, opvallend is dat de stemming ten opzichte van mesman veel kritischer is dan eerder.

Er waren wel eerder kritische geluiden, maar je moet er blijkbaar ontvankelijk voor worden door zelf ook
op het lijstje van mesman-probleemgevallen voor te komen voordat je dat ook als zodanig gaat zien ..   :evil:

En ja, ik heb ook problemen, starten, te arm lopen etc met 5 x Bruine injectoren en een getweakte T5  :eusa_whistle:

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

)()()sT

Even heel simpel gedacht: de LPE haalt de gegevens vanaf de ECU. Hoe kan de auto van jou dan steeds te arm draaien in een bepaald toerengebied? Doet ie dat op benzine niet?

Ik heb voor na komende week een afspraak; aangezien ik vrijdag voor een remap ga laat ik de boel toch even checken.
Hopelijk zijn dan die "nieuwe" injectoren er; het weekend erna ga ik op vakantie en dan wil ik niet dat ge-emmer hebben.

thuur

Citaat van: -D©©©L- op 10-07-2009 20:48:52
Citaat van: thuur op 10-07-2009 13:44:42
Overigens zijn er meer trucjes om een hogere druk te draaien (knoeien met wastegate, gat in vacuumslang maken, ..), dit hoeft niet puur softwarematig te zijn.

En dan gaat ie ineens meer lucht meten in de LMM ?!

Nee juist niet. Je knoeit dan uitsluitend met de turbodruk, zonder dat de ECU op de hoogte is.

Ik zeg toch knoeien :D

Gr 8)

Ludo

Citaat van: pwassink op 11-07-2009 11:16:45
Er waren wel eerder kritische geluiden, maar je moet er blijkbaar ontvankelijk voor worden door zelf ook
op het lijstje van mesman-probleemgevallen voor te komen voordat je dat ook als zodanig gaat zien ..   :evil:

Dat is onzin.
Als er een probleem is, is er een probleem, punt.
Volgens mij heeft Mesman ook nog nooit iemand in de kou laten staan.
Problemen worden opgelost, maar dan wel op hun manier, je kan dat nemen, of laten...
Dat niet alles aan de grote klok gehangen word, is niet meer dan normaal.
Dat je daarom niet met de neus op hun werk mag staan kan ik best inkomen, onze motoren hebben nu eenmaal geen standaard installatie/software, en deze inbouwers doen daar alles aan om dez know-how binnenshuis te houden.
Welke tuner laat in zijn gegevens kijken, als hij bezig is met jou auto te chippen?.

Als ik het zo'n beetje lees tussen de regels, zijn veel problemen softwarematig.
Mesman doet zelf de software ook niet, dus 100% antwoord kan hij ook niet geven.

En ja, ik heb ook problemen, starten, te arm lopen etc met 5 x Bruine injectoren en een getweakte T5  :eusa_whistle:

Waar ligt de oorzaak, en waarom word dit niet opgelost?.

bassie81

Citaat van: Ludo op 11-07-2009 12:02:12

Problemen worden opgelost, maar dan wel op hun manier, je kan dat nemen, of laten...
Dat je daarom niet met de neus op hun werk mag staan kan ik best inkomen, onze motoren hebben nu eenmaal geen standaard installatie/software, en deze inbouwers doen daar alles aan om dez know-how binnenshuis te houden.
Welke tuner laat in zijn gegevens kijken, als hij bezig is met jou auto te chippen?.

Als ik het zo'n beetje lees tussen de regels, zijn veel problemen softwarematig.
Mesman doet zelf de software ook niet, dus 100% antwoord kan hij ook niet geven.

Mesman heeft het idd wel opgelost, maar ik hou er niet van om naar huis gestuurd te worden met de mededeling dat ie perfect rijdt, dat ik niet te horen krijg wat het probleem cq de oplossing was en dat ik er vervolgens binnen 10 km achter ben dat ie nog steed dezelfde symptomen vertoont en er dus helemaal niets is opgelost.

Het is mijn auto en ik wil gewoon weten wat er mee gebeurd. Ik hoef geen geheimen te weten, gewoon een analyse van wat er volgens hen mis is en wat ze er aan gaan doen. Is het software, is het hardware, zijn het verkeerde meetwaardes, gewoon simpelweg een systhematische aanpak van het probleem en wat informatievoorzienign naar de klant toe. Daarmee kweek je een stuk meer begrip en zullen mensen een stuk van hun achterdocht verliezen.

Het is mij vooral de complete radiostilte die mij stoort + het feit dat ik drie keer terug moet komen voor iets waaarvan zij vooraf aangeven dat het geen enkel probleem is. Daarmee wekt Mesman verwachtingingen en die maakt hij niet waar. Had ik vooraf geweten dat het een soort van avontuur was dan had ik er minder moeite mee gehad.

Maar ze blijven wel aan oplossingen werken als je blijft klagen, dat klopt en zo hoort het ook.

Ludo

Dat er niet per direct een oplossing komt, is omdat het voor hun ook soms zoeken is.
Je kan 2 identieke auto's hebben, maar toch moet de software verschillend geschreven worden.
Technisch kunnen ze ook in een totaal andere staat zijn, bij tuners zie je dat ook vaker.
Dat het dan even kan duren voordat men het euvel vind, is niet meer dan normaal.
En er gebeurt écht niks met je auto, wat niet door de beugel kan hoor...

Lees ook nog een keer op pagina 1 van dit topic, het bericht onderaan de pagina, van mehn.  ;)

V70geRwin

Citaat van: Ludo op 11-07-2009 12:02:12

Dat is onzin.

Waar ligt de oorzaak, en waarom word dit niet opgelost?.

Tuurlijk mag je je eigen kennis beschermen, maar als je daardoor klanten niet eens antwoorden kan geven wordt het wel op het randje en kweek je ook de indruk dat het gewoon niet klopt.

Ben zelf ook teruggeweest voor het hikken toen met de lage temperaturen. Het is voor mij een eind rijden en kost me een dag verlof nemen. Als ze dan niet verder komen met het loskoppelen van de accu om de ECU opnieuw in te leren (was overigens een idee van Marc van ET) dan vind ik dat mager. Het idee was om de ECU direct op LPG te laten inleren. Marc had gewaarschuwd dat ze dan de AF ratio op benzine na moesten meten om te voorkomen dat de auto op benzine te arm zou lopen. Daar is toen met geen woord over gesproken en hoorde ik later via een PB van Marc.

Op mijn vraag naar de oorzaak van de te lange aantijden kan zijn de opmerking dat het wel oude auto's aan het worden zijn. Op mijn vraag dat dit bij de inbouw niet zo was en wat er dan veranderd kon zijn niet echt een concreet antwoord.

Inmiddels ben ik zelf maar achter mogelijk oorzaken aan het gaan:
-Benzinedruk, nog ok gemeten op de rail en 3bar stationair en naar 3,5 bar bij gas
-Bobine vervangen door MS blaster
-Bougies door nieuwe originele Volvo
-Nieuwe LMM
-Nieuwe Lambda
-Vacuumslangen allemaal vervangen..

Omdat ik de boel niet vertrouwde bij een andere LPG installateur een test gedaan waarin duidelijk te zien was dat de motor op plankgas te arm loopt, in deellast is het allemaal prima. Op benzine geen enkel probleem en goede waarden. Gemeten met Vialle software uit de installatie. Ook zij zagen direct het te lang aan probleem. Printje met de grafieken meegenomen.

Telefonisch dit aan Mesman voorgelegd en daar werd direct geroepen dat de auto wel verder door getuned zou zijn.

Alleen al die primaire reactie schoot mij in het verkeerde keelgat. Ik neem mijn verantwoordelijkheid als klant en ga juist naar Mesman voor "eerlijke" handel en dan krijg je dat antwoord.

De auto moet nog naar Mesma voor verder onderzoek maar dan hebben ze de auto enkele dagen nodig zeggen ze. Ik kan de auto niet zo maar even enkele dagen missen.

Ondertussen rij ik rustig op LPG en bij planken over naar benzine.

Mijn hele geschiedenis met Mesman is al niet lekker. Bij installatie was de 6e injector vergeten. Kon ik weer een dag voor terug. Pomp tussendoor kapot, netjes opgelost binnen garantie, kan Mesman ook niets aan doen. Dag terug voor hikken maar zonder oplossing (ECU opnieuw inleren hielp niets).

Volgens hen kon het geen kwaad dat ik met een getunede auto met maar 5 injectoren rond heb gereden, dit heb ik nog expliciet gevraagd. Maar na installatie van de 6e reed de auto echt heel anders en nu weet ik ook wel beter.

Mesman heeft het in geen wegen over de extra tijd en kosten (brandstof, dagen en het rijden op benzine) die je daar voor maakt, blijkbaar is dat allemaal normaal dat je dat als klant maar voor je rekening neemt.

Ik wil eerst een onafhankelijk persoon naar mijn motor laten kijken voor evt schade door het 2 jaar rijden terwijl hij arm loopt bij vollast voordat hij weer naar Mesman mag.

Mijn ervaring met Mesman is door al deze acties idd gekleurd geraakt.

Ludo

Tja, ik snap het toch allemaal niet goed hoor.
Kan hier nog wel een heel verhaal of betoog neerzetten, maar denk dat dat niet veel uitmaakt.
Ieder heeft er zijn eigen, andere menig over.
Feit is, dat als er een probleem is, dat moet opgelost worden, en daar moet men dan ook wel de kans voor krijgen.