schudden van de achterkant

Gestart door reliant, 21-03-2009 20:47:07

Vorige topic - Volgende topic

reliant

Bij mijn 850 station uit 1996 met niveaumat en lpg instal, ben ik al een tijdje aan het zoeken naar de oorzaak van het schudden van de achterkant.
Eerst dacht ik dat het onbalans was.
Bij ongeveer 80 km/h en bij ongeveer 120 km/h begint de auto te trillen/schudden in de kont, dit word nog eens vesterkt met aanhanger trekken.
Je ziet zelfs de aanhanger schudden in de binnenspiegel.
Vorig jaar zijn de remschijven, blokken en handremvoering achter vervangen.
Ook heb ik de nafen al gereingd.
Het effect blijft met zowel de zomerwielen alswel de winterwielen.
Verder zit er geen onbalans in de wielen, ook de achterremmen zijn trillingsvrij.
De Garage heeft de auto ook al eens op de brug gezet om te kijken of er een probleem was met de achterasrubbers, ook dit leek in orde. 
Wel was te zien dat nieveaumat schokbrekers vochtig waren en dat de hoesje versleten waren.
Ook zijn de achterveren wat slapjes, de auto laat de kont iets meer hangen.

Zal ik eens gewone schokbrekers monteren in conbinatie met nieuwe verzwaarde achterveren ? ???

razorx

Welkom op het forum!

Novomats "pompen" zich zelf op.
Na een ritje moet de auto dus netjes op hoogte staan.
Vochtig is geen goed teken.

Achterveren als oorzaak is onwaarschijnlijk. Die zijn een heel lang leven beschoren.

Is het echt schudden of een zweverig gevoel?

Daarnaast kan je ook aan balancering van de wielen denken (trillen).

Of een combinatie.

Ludo

Citaat van: reliant op 21-03-2009 20:47:07
Wel was te zien dat nieveaumat schokbrekers vochtig waren en dat de hoesje versleten waren.

als een nivomat lekt, is die kapot.... rijp voor de container dus...

UserID6342

Ik denk aan een tweetal banden met hoogteslag.... zijn de banden daarop nagekeken voordat ze eronder gelegd / gebalanceerd werden ?  Zeker na het lange stilstaan.... en dan niet goed opgeborgen heb je kans op hoogteslag. Schudden heeft m.i. niets te doen met vering / schokbrekers.

V70geRwin

Slijten je banden mooi recht af achter?
Kan ook de uitlijnning zijn of stiekum toch de rubbers...

reliant

Eindellijk ben ik van mijn irritaties verlost. ;D

Het schudden had ik al verder uitgezocht, en bleek alleen rechtsachter te zitten.
Af entoe hoorde ik rechts achter ook wel eens een vreemd geluid bij langzaam uitrijden na te hebben geremd.

Dus afgelopen zaterdag maar eens geklust.
Van mijn remklauw ra achter bleek de binnenste zuiger muurvast te zitten.
Deze drukte dus continu de remschijf naar buiten toe, en veroorzaakte blijkbaar dat schudden.
Remklauw vervangen.
Ook heb ik maar tegellijk mijn achterveren vervangen door extra sterke veren.
Een waar genot, de auto vis nu veel strakker in de kont.
Ik kan nu weer met belasting rijden zonder met de trekhaak op verkeersdrempels te klappen.
En ook het laatste probleem toen maar meteen opgelost.
De ABS controller vervangen door een goed gebruikt excemplaar.

Al met al een productief dagje, en een fijn rijdende auto. :eusa_clap:

De oude ABS contrller maar eens los gewrikt om naar de printplaat te kunnen kijken.
En ja hoor de soldeer punten voor de stekker naar de abs pomp zijn los geraakt, zal wel soldeerpest zijn zoals ze dat bij Philps noemen.
Tzt zal ik de oude eens netjes solderen en weer dichtplakken.
Dan kan die op het schap. ;D

EdenAli

Hee max ook hier :eusa_dance:

Gr Ed(blessed be)