Caravan erachter....... Warm lopen!!!

Gestart door esther, 24-03-2009 16:30:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bas850

Citaat van: esther op 27-03-2009 10:36:25
Bij het uitbouwen van die radiateur moet zeker ook die hele koelvin van de airco eruit gehaald worden enzo.... is daar een topic van met foto's?

Het gekke is overigens wel dat ik er verder met rijden geen last mee heb. Maar het schoonspuiten met hogedruk reiniger en doorspoelen van het systeem is geen oplossing?
Vast ergens een topic over, heb het ook ergens gelezen en daarna uitgevoerd.
Is niet moeilijk, airco moet je op een moment vastzetten en dan kan de radiator er zo tussenuit.
Kans is wel dat de bout die vastgelast zit op het chassis los raakt, bij mij hielp de dremmel daarna.

Leuk klusje maar alles wijst zichzelf. Gewoon naar de dealer voor koelvloeistof.

Bas
"to finish first, you first have to finish"

thuur

Met de hogedruk is geen oplossing. Op de eerste plaats kom je er niet bij (de radiator zit tussen condensor en koelfan) en op de tweede plaats is een radiator van die leeftijd te fragiel, je blaast m zo lek met een hogedrukspuit. Ask me how I know... :-[


Gr ;)

Konstant

Aan de luchtzijde doorblazen heeft inderdaad géén zin. Niet alleen vanweg de leeftijd en het vernielen van de radiateur, maar zeker ook omdat er niet 2 maar 3 radiateurs achter elkaar zitten.

Intercooler
Aircocondensor
Koelvloeistof radiateur

Zelfde probleem gehad. Terug reis uit Oostenrijk op 'autobahn' continu tegen en in het rood. :eusa_wall:
Tussen de condensor en de koelvloeistofradiateur zat een complete vacht aan haren. En speciaal daar waar de fan aanzuigt omdat deze altijd draait als de airco ingeschakeld is.

Losmaken is de enige optie tenzij de binnenkant natuurlijk dichtgeslibd is.

Ludo

Citaat van: esther op 27-03-2009 10:36:25
Het gekke is overigens wel dat ik er verder met rijden geen last mee heb.


hier geef je ook mee aan, dat het probleem in het koelsysteem zit.
als je normaal rijd, heb je ook bijna geen thermische motorbelasting.
bij een bergje op, of hoge snelheid, gaat die thermische belasting meteen de hoogte in.
als de koelfan het dan niet kan bijbenen, grijpt de ecu in zoals Jan Piet schrijft.
uiteindelijk gaat wellicht de koppakking eraan....
het duurt dan misschien iets langer, maar last krijg je er op termijn wél mee.

voor hetgeen een nieuwe radiator kost, zou ik me niet eens meer bezig houden met schoonspuiten en/of spoelen.
meteen een nieuwe er in, en zorgeloos naar Spanje...  :D

MICHEL306

Citaat van: thuur op 27-03-2009 10:54:19
Met de hogedruk is geen oplossing. Op de eerste plaats kom je er niet bij (de radiator zit tussen condensor en koelfan) en op de tweede plaats is een radiator van die leeftijd te fragiel, je blaast m zo lek met een hogedrukspuit. Ask me how I know... :-[


Gr ;)

af en toe ben jij echt blond hoor  vinnik  hahahah

thuur

Citaat van: MICHEL306 op 12-04-2009 09:42:02
Citaat van: thuur op 27-03-2009 10:54:19
Met de hogedruk is geen oplossing. Op de eerste plaats kom je er niet bij (de radiator zit tussen condensor en koelfan) en op de tweede plaats is een radiator van die leeftijd te fragiel, je blaast m zo lek met een hogedrukspuit. Ask me how I know... :-[


Gr ;)

af en toe ben jij echt blond hoor  vinnik  hahahah

Ach ja. Allemaal bij mijn eigen auto's gebeurd, dus gewoon leergeld. ;)

Gelukkig kan ik wel goed quoten :D


Gr ;D

-D©©©L-

Citaat van: esther op 27-03-2009 10:38:22
En...... Welke koelvloeistof.... rood of groen?
Ik heb in alle andere auto's rood gedaan. Zou beter smeren en hogere temparaturen kunnen verwerken....

De kleur van de koelvloeistof is niet echt een criterium. Het gaat om de specificaties.

Red Devil

Ik heb naar aanleiding van dit topic de Volvodealer om advies gevraagd. Deze vertelden mij dat als de waterpomp op tijd is vervangen, er eigenlijk geen probleem mag ontstaan. Bij mij was deze vervangen bij 363000. In augustus, 37 gr., caravan 1400 kg in de naar zuid Frankrijk en gelukkig geen probleem gehad. DE reis begon bij km stand 387000.

Misschien ook een optie.

Gr.
Ted