Automaatbak doet raar

Gestart door koenne, 27-03-2009 20:11:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koenne

Bij mijn 850 T5 van 1995 doet mijn automaatbak soms raar. Bij fors afremmen lijkt hij op de één of andere manier te blijven hangen. Alsof hij niet ontkoppelt zeg maar. Bij rustig remmen is niets aan de hand, maar bij fors remmen rammelt ie het laatste stuk behoorlijk. Als ik dan de rem even los laat is het weg.

Foutcodes al uitgelezen zonder resultaat.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? flushen staat al op het programma, maar is het daarmee opgelost of kan ik me die moeite beter sparen?

Alvast bedankt!

Ludo

het lijkt op de gekke kuren die mijn automaat had.  :eusa_think:
controleer de afstelling van de standenschakelaar eens.

koenne

Citaat van: Ludo op 27-03-2009 20:16:17
het lijkt op de gekke kuren die mijn automaat had.  :eusa_think:
controleer de afstelling van de standenschakelaar eens.

Ik zal die binnekort eens nakijken, vind het alleen raar dat het probleem niet is bij rustig remmen, alleen bij fors remmen.

Net nog een keer uitgelezen, nu kwamen er wel twee foutcodes naar boven: 142 olietemperatuursensor en 313 PNP. Dus ik verwacht dat er binnekort een schakelaar aan zit te komen. Morgen eens een stuk rijden en weer uitlezen, kijken wat ie zegt.

arjenT5R

zakt ie bij fors afremmen ook lager als het normaal stationair toerental?
dan zou het ook je stappenmotor (stationair regelaar) nog kunnen zijn die een beetje sloom geworden is...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

koenne

Citaat van: arjenT5R op 28-03-2009 01:40:00
zakt ie bij fors afremmen ook lager als het normaal stationair toerental?
dan zou het ook je stappenmotor (stationair regelaar) nog kunnen zijn die een beetje sloom geworden is...

Nee, het toertal houdt ie steeds hetzelfde. Heb vandaag nog geprobeerd de pook van de automaat een aantal keren over de hele lengte te bewegen om de baan schoon te krijgen. Het leek even weg te zijn, maar vanmiddag had ie het toch weer.

arjenT5R

als ie het na het heen en weer bewegen niet deed en een tijdje later weer wel
dan zit het waarschijnlijk toch in de standen schakelaar

hoe is de kleur van de olie?
anders een flush of een gedeeltelijke wissel doen
kan zowiezoo geen kwaad
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

koenne

Citaat van: arjenT5R op 28-03-2009 16:21:42
als ie het na het heen en weer bewegen niet deed en een tijdje later weer wel
dan zit het waarschijnlijk toch in de standen schakelaar

hoe is de kleur van de olie?
anders een flush of een gedeeltelijke wissel doen
kan zowiezoo geen kwaad

Gedeeltelijke wissel is ongeveer 10.000 km geleden gedaan, flush staat in de plannen, heb de olie al staan. Ik zal volgende week een schakelaar bestellen en dan kijken wanneer er tijd is om de automaatbak onder handen te pakken.

arjenT5R

tsja het blijft natuurlijk altijd een deel gissen
maar stel dat je flush niet helpt dan is het jammer van de olie
helpt die schakelaar ook niet dan kun je die altijd nog overzetten
op een eventuele ruilbak...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

koenne

Het precieze probleem is gevonden! :eusa_dance:

Het blijken en remblokken en schijven achter te zijn. Slijtrand in de remschijven komt tegen de remblokken  :eusa_wall:. Nooit geweten dat remmen zo'n teringherrie konden maken en zo'n trilling kunnen veroorzaken. We hebben geprobeerd te remmen met de automaat in N, en het probleem bleef nog bestaan. Zaterdag remmen achter reinigen/vervangen en hopen dat het goed is.

Sbv

Gelukkig maar dat het gevonden is. Dit is relatief simpel op te lossen.

koenne

Citaat van: Sbv op 02-04-2009 20:05:48
Gelukkig maar dat het gevonden is. Dit is relatief simpel op te lossen.

Ja, eerst proberen blokjes afkanten, werkt dat niet dan komen er andere schijven en blokken achter op. Gelijk maar iets zoeken dat de remweg wat korter maakt...

Sbv

Citaat van: koenne op 02-04-2009 20:10:02
Citaat van: Sbv op 02-04-2009 20:05:48
Gelukkig maar dat het gevonden is. Dit is relatief simpel op te lossen.

Ja, eerst proberen blokjes afkanten, werkt dat niet dan komen er andere schijven en blokken achter op. Gelijk maar iets zoeken dat de remweg wat korter maakt...

Toch de 302 remmen voor er gelijk maar op. Zijn je remklauwen wel goed gangbaar dan ?